خانه تاریخی خدابخشیان نایین در فهرست آثار ملی ثبت شد
خانه تاریخی خدابخشیان نایین در فهرست آثار ملی ثبت شد
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نایین از ثبت خانه تاریخی خدابخشیان در فهرست آثار ملی ایران خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صدای نایین، محمود مدنیان رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شهرستان نایین،با اشاره به اجرای بند (ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیر منقول فرهنگی_تاریخی کشور در فهرست آثار ملی ایران، اظهار کرد: خانه تاریخی خدابخشیان (عمارت خان نشین) در شهر نایین به شماره ۳۳۹۴۰ مورخ ۰۹/۰۳/۱۴۰۲ در این فهرست به ثبت رسید.

وی افزود : با توجه به تصویر هوایی سال ۱۳۴۵ بنا دارای ساختار تاریخی بوده و تعلق بنا به اواخر قاجار و اوایل دوره پهلوی استنباط می‌شود.

مدنیان تصریح کرد: اثر تاریخی مذکور با ۵۹۰ متر مربع مساحت به عنوان یکی از خانه‌های تاریخی بافت سنتی شهر نایین محسوب می‌شود که در سال‌های گذشته بر اثر عوامل طبیعی و متروکه بودن بنا دچار تخریب‌هایی در بخش‌های مختلف گشته بود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نایین ادامه داد: این خانه تاریخی در سال ۱۳۹۷ با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مرمت و تبدیل به اقامتگاه بوم گردی شد که مجاورت این بنا با آثار تاریخی شاخص شهرستان از جمله حسینیه تاریخی نوآباد، بازار تاریخی، مسجد خواجه خضر و نارین قلعه از ویژگی‌های بارز و امتیازات این بنا است.

وی خاطرنشان کرد: اثر مذکور هم اکنون تحت حفاظت و نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، جرم محسوب شده و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و مرمت اثر صرفاً با تأیید و نظارت این اداره امکان‌پذیر خواهد بود.