کودکی، بهترین دوران آموزش تاب آوری
به گزارش پایگاه خبری صدای نایین، تاب آوری یکی از شاخصههای سلامت روان کودکان است، هر کودکی که قادر به ایجاد یک ذهنیت انعطافپذیر باشد میتواند به طور موثرتری با استرس و فشار کنار بیاید، با چالشهای روزمره از پا نیفتد و با ناامیدی از ناملایمات و آسیبها عقبنشینی نکند، همچنین کودک میتواند اهداف روشن و واقع بینانهای را ایجاد کند و برای حل مشکلات و برقراری ارتباط راحت و محترمانه با دیگران برنامه داشته باشد. تاب آوری یک مهارت آموختنی در روند رشد از کودکی تا بزرگسالی است که انواع روشهای فرزندپروری در افزایش و کاهش آن تأثیر دارد.
اشتباه والدین در تاب آوری کودکان
با توجه به اینکه افزایش تاب آوری با تجربههای کودکی رابطه مستقیم دارد، میتوان گفت والدینی که اجازه حل مشکلات را به کودک نمیدهند و یا به عبارتی نمیگذارند آب در دل کودک تکان بخورد و قبل از بروز چالش و سختی، موانع را از سر راه کودک برمیدارند، اولین پلههای رسیدن به مهارت تاب آوری در کودک را تخریب میکنند.
محبت بیش از حد والدین به کودک به معنی وابسته شدن کودک و عدم مهارت تصمیمگیری و کاهش اعتماد به نفس میشود، در حالی که در ذات انسان مراحل رشد تا کسب استقلال نهاده شده است و این اشتباه والدین در تاب آوری کودکان بشمار میآید. با افزایش مهارت تاب آوری کودکان، افراد یاد میگیرند که اگر در تلاش اول با شکست مواجه شدند بتوانند احساس ترس، ناامیدی، غمگینی و اضطراب خود را مدیریت کنند و به تلاش مجدد بپردازند.
محمدرضا مقدسی؛ مدیر و موسس خانه تاب آوری در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری صدای نایین، بیان کرد: دنیایی که در انتظار کودکان است اغلب پاسخگوی اتتظارت و توقعات کودکان نیست، چه بسا دنیایی خالی از مهربانی باشد، دنیایی که با هزار شکل و هزار رنگ سلامت روانی اجتماعی کودکان را به چالش خواهد کشید، لذا ضرورت دارد کودکان برای مقابله با ناملایمات و تهدیدات از توانایی و تاب آوری بیشتری برخوردار باشند.
او ادامه داد: تاب آوری به طور مستقیم با میزان موفقیت و جه بسا شادکامی و پیشرفت کودکان مرتبط است و صد البته بهترین دوران آموزش تاب آوری کودکی است، تاب آوری در دوران کودکی به خوبی تمرین و تقویت خواهد شد.
تاب آوری، ایجاد فرصت قوی شدن در شکستها
کسی نمیتواند آینده را پیش بینی کند و در واقع هیچکس نمیداند فردا برای خود و عزیزانش چگونه خواهد بود، ما نمیتوانیم دنیا را تحت کنترل و مدیریت خود داشته باشیم اما میتوانیم توانایی و تاب آوری خود را تقویت کرده تا در نهایت بهتر از پس مشکلات و ناملایمات برآییم. اگر چه تاب آوری از رویین تنی و شکست ناپذیری صحبت نمیکند اما کمک میکند تا زندگی کودکان کمتر دچار تنش و آشفتگی باشد. تاب آوری موجب میشود که کودکان تلخی و اضطراب کمتری را پس از شکست تجربه کنند و چه بسا بهتر بتوانند مسیر زندگی را پی بگیرند.
مدیر و موسس خانه تاب آوری با اشاره به اینکه شکست یک تجربه همگانی و فراگیر است و خواه ناخواه رخ میدهد، گفت: تاب آوری طرفدار شکست نیست چرا که شکست برای کودکان بخشی از ماجرای ویرانی آنها است اما بهرحال در زندگی کودکان اتفاق خواهد افتاد پس چه بهتر آنکه برای رویارویی موفق با چنین چهرهای از زندگی آموزش دیده و آماده باشیم .
او خاطرنشان کرد: تاب آوری به عنوان یک رویکرد ناظر بر منابع، استراتژی و راهبردهایی را در تعلیم و تربیت کودکان همراه کرده است که با توسل به آن میتوان تنش و اضطراب پس از شکست را کاهش و حتی از فرصتهایی که شکست ایجاد میکند نیز برای رشد و قویتر شدن کودکان استفاده کرد.
تاب آوری موفقیت کودکان را صدا میزند
مقدسی اظهار کرد: در برابر شکست که یک تجربه فراگیر است، تاب آوری موفقیت کودکان را صدا میزند، پاسخ ما به شکست میتواند ویرانگی و آشفتگی و یا قدرتمند و شدن و عبور موفقیت آمیز باشد و ما امروز میدانیم اینکه درنهایت کودکان کدام را تجربه خواهند کرد به میزان تاب آوری آنها بستگی دارد.
مدیر و موسس خانه تاب آوری تأکید کرد: تاب آوری انقلاب خرد ورزی است و خط تولید آن مدیریت است و این چیزی است که جز با آموزش به دست نخواهد آمد.
نجمه حسن زاده عضو جمعیت همیاران سلامت روان نایین در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری صدای نایین، اظهار کرد: کارگاه دو روزه تحلیل تاب آوری کودکان با هدف توسعه تاب آوری و توانایی کودکان و پیشگیری از آسیبها و صدمات اجتماعی و با تسهیلگری دکتر محمدرضا مقدسی در شهرستان نایین برگزار شد.
او با اشاره به اینکه ۴۰ نفر از مربیان، معلمان، روانشناسان و مادران علاقمند به این موضوع در این کارگاه حضور داشتند، گفت: سرفصلهای آموزشی تاکید بر نظریه سیستمها و تمرکز بر آنها ،اهمیت تاب آوری کودکان، نفش مثبت یا منفی اثر گذاران، کنترل و مدیریت استراتژیک، اجزای تشکیل دهنده تاب آوری و نگرش در طراحی و تدوین تاب آوری مطرح شد.
حسن زاده تصریح کرد: مدرس با تأکید بر لزوم توجه به سنین پیش از دبستان و مقابله در برابر مخاطرات در جهت ارتقاء سلامت روان جامعه، به بحث و تبادل نظر با مخاطبین پرداختند و در پایان فعالیتهای عملی به صورت گروهی و برای اثربخشی عمیق در این زمینه انجام شد.
- نویسنده : فاطمه محمدی