آرند / روستای خوش آب و هوای دلپذیر
آرند / روستای خوش آب و هوای دلپذیر
روستای آرند یکی از زیباترین روستاهای شهرستان نایین که چشم هر بیننده ای را به خود خیره کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای نایین، روستای زیبای آرند با قدمت تاریخی در جنوب غربی نایین واقع شده است و دارای آب و هوای خوش که چشم هر بیننده ای را به خود خیره کرده است.

امروز می خواهیم سری بزنیم به روستای زیبای آرند، وقتی وارد روستا شدیم با استقبال خوب مردم این روستا روبه رو شدیم با زبان شیرین نایینی به ما گفتند؛« یور تا ایشم ی چی اوخوریت بعد فیلم برداری کیریت» ، بر سر سفره ای رنگارنگ که با غذاهای محلی همچون آش کشک  و…. تزیین شده بود نشستیم.

یکی از بانوان این روستا در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری صدای نایین می گوید: غذاهای محلی این روستا آش کشک ، شلغم ، کله جوش است.

در حین گشت و گذار از روستا به بانویی رسیدیم که در حال پخت نان خانگی بود بوی عطر نان خانگی کل فضای روستا را عطراگین کرده بود.

اهالی این روستا به شغل های مختلفی از جمله نانوایی ، کشاورزی ، دامداری مشغول هستند که برای پخت نان از  گندم  محصولات زراعی خودشان استفاده می کنند که در طعم و مزه نان آنها با سایر دیگر روستا ها متفاوت و خوشمزه است.

اهالی مهمان نواز روستا ارند برای پذیرایی  از میهمان از نوعی شربت دست ساخت خود استفاده می کنند. این شربت از شکر وخاکشیر درست می شود که خاکشیر ان نیز محصول زراعی خود روستا است.

اگر در کنار اهالی روستای آرند بنشینیم و از آن ها بخواهیم خاطرات قدیمی خودشون را برایمان تعریف کنند آن ها از خاطرات  قالی بافی، دورهمی های کنار کرسی، پخت اش در تنور های سفالی، کشاورزی های دسته جمعی در کنار پدر بزرگ مادر بزرگ ها و…. برایمان تعریف می کنند.

آقای عباس امامی یکی از اهالی مهمان نواز و سخت کوش روستای ارند است که در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری صدای نایین گفت: نام این روستا از کلمه اروند گرفته است که به معنی فرشته زیبایی می باشد و نام دیگر آن به معنی جایی که آب دارد .

او افزود:قدمت طولانی این روستا را آثاری که از قدیم به جا مانده مشخص می کند، اسناد قدیمی موجود، همچنین سنگ های قبور خیلی قدیمی و عوامل طبیعی مانند همین درختان که گویا این است در واقع سال های زیادی از وجود این روستا می گذرد.

در ادامه گشت و گذار سری می زنیم به  کارگاه چوب آرند که حاصل تلاش جوانان آرندی است،این کارگاه حدود یک سال و نیم است که شروع به کار کرده و در یک ماه اخیر کار را با جدیت بیشتری ادامه داده است.

اقای امامی که کارافرین سخت کوش این کارگاه است گفت: برای شروع کار از برخی دستگاه های کوچک استفاده کردیم و بعد که با استقبال خوب مردم رو به رو شدیم حدود ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه گزاری کردیم و دستگاه و چوب تهیه کردیم.البته هنوز نیز دستگاه های دیگری مثل خراطی را جا داره که به مجموعه اضافه کنیم.

او هدفش را بیان کرد: ما می خواهیم با این کار امید را به روستابرگردانیم و باعث پیشرفت روستا ها شویم. هنر های دستی بخشی دیگر از جلوه زیبای این روستا است که در ادامه سری به آن زدیم، از هنر های دستی روستا آرند می توان به سبد بافی اشاره کرد .

سبد بافی یک شغل دستی اهالی این روستا نیز است که قدمت این هنر دستی در روستا آرند به بیش از پانزدهسال است.

البته این هنر دستی زیبا و پر طرفدار نیز به شهر های دیگری همچون  نایین، اصفهان، تهران و دیگر جاها فرستاده شده است.

فصل بافت این سبد ها از ماه آبان شروع می شود  وتا عید نیز ادامه دارد.

و اما هنر دستی این روستا فقط به سبد بافی خاتمه پیدا نمی کند، اسپند بافی،خیاطی و…. یکی از دیگر هنر های دستی این روستا است.

مردم باهوش و زبر دست این روستا با تلاش و زکاوت از منابع طبیعی روستا به نحوه احسنت استفاده می کنند که یکی از ابتکارات انها  درست کردن کوره های کلوخی است که این کوره ها را با جمع آوری کلوخ هایی که از کندن زمین های کشاورزی حاصل می شود درست می کنند .

 

این کوره را در ماههای شهریور و مهر همزمان با برداشت سیب زمینی شلغم و دیگر محصولات می سازند.

روستای آرند،  شخصیت معروف، حکیم و عارف برجسته ای که در چند قرن اخیر کم نظیر بوده به اسم ملا حسن ارندی که بعضی ها ب دلیل گمراه بودن روستا به ایشان ملا حسن نایینی نیز می گویند در خود پرورش داده است.

این شخصیت در دویست سال اخیر اکثر حکمای اصفهان شاگرد ایشان بودند و بسیار در دنیای عرفان و حکمت پر آوازه است.

 

 

  • نویسنده : فاطمه مسعود