گفتگو با نویسنده‌‌‌ کتاب «شبی بدون یلدا»
گفتگو با نویسنده‌‌‌ کتاب «شبی بدون یلدا»
نویسنده‌ی نوجوان نائینی، موفق شد اولین اثر مستقل خود را به چاپ برساند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای نایین، «یلدا آه مند»، نام یکی از کوچکترین نویسندگان شهرستان هنر پرور نائین می‌باشد. وی متولد سال ۱۳۸۴ بوده و تاکنون کتاب‌های بسیاری از این نوجوان نائینی به چاپ رسیده است. یکی از خاص‌ترین کتابهای او که «شبی بدون یلدا» نام دارد نیز اخیرا منتشر شده است. با یلدا آه‌مند، نویسنده‌‌ی پرشور و خلاق نائینی به گفتگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

در این سن و سال که اکثر نوجوانان به‌ دنبال گردش و تفریح هستند، چه چیزی باعث شد شما با این جدیّت به سمت نویسندگی قدم بردارید و این مسیر را انتخاب کنید؟
از کودکی علاقه‌ی بسیاری به داستان، شعرهای کودکانه و کتاب داشتم. روحیه خودم را با خواندن و نوشتن مأنوس کردم و به تدریج دست به قلم شدم. اتفاقات، خاطرات و روزمرگی‌های خودم را ثبت می‌کردم. کتاب های داستان و شعر زیاد می‌خواندم و همین موارد من را با الفاظ و کلمات بیشتری آشنا کرد و من آرامشم را بین کلمات و نوشتن جملات پیدا کردم.

تاکنون موفق به انتشار چند اثر شده‌اید؟
درحال حاضر ۱۴ کتاب مشترک با نویسندگان و شاعران زرین قلم از سراسر کشور، و یک اثر مستقل به چاپ رساندم.

در چه حوزه و زمینه‌هایی کار می‌کنید؟
حوزه نویسندگی در حیطه نوشتن داستان کوتاه، بلند و رمان، شعر سپید و نو، شعر کلاسیک، دلنوشته و به تازگی خاطره نویسی را شروع کردم.

به نظرتان انگیره‌ی اصلی شما در مسیر نویسندگی چیست؟
نوشتن برای من برکه‌ای از آرامش و نوازش روح به شمار می‌رود. نوشتن به تنهایی انگیزه زندگی من است و با وجود قلم و کاغذ حس جاودانگی و پایداری به اعماق وجودم را حس می‌کنم.

دوست دارید این مسیر را تا کجا و چه مرحله‌ای ادامه دهید؟
سوالی که مکرر از من پرسیده شده همین است که تا کجا ادامه می‌دهی! تنها جوابی که برای این سوال می‌توانم بدهم، این است که تا وقتی اطرافم پدیده‌های الهی مشاهده شود و قلمم همراه همیشگی من باشد، برای نوشتن، روح بخشیدن و زندگی مجدد خواهم نوشت.

صدای نایین

چگونه جوانان می‌توانند به خودشان هویت دهند؟
تلاش و استمرار‌! قطعا اگر جوانان هدفی را برای خودشان انتخاب کنند و این هدف را به عنوان نقطه اوج زندگی خودشان به حساب بیاورند، در آینده‌ای نزدیک، دارای هویت اصیل و منشی صحیح خواهند شد.

آینده را چطور می بینید؟
آینده قابل پیش‌بینی است. آینده را با امید فروزان می‌بینم، اگر آینده ای هست، قطعا در پشت پرده‌ی آینده، امید چشمک می‌زند و من آینده را با امید و امید را با تلاش و تلاش را با موفقیت می‌بینم.

نگاه شما به آینده به عنوان یک نویسنده نوجوان چیست؟
قطعا آینده حاصل تفکر ما از فردای ماست. اگر به فردایی روشن امیدوار باشیم، قطعا آینده درخشان است و اگر با پلیدی‌ها آینده خودمان را یکی کنیم چاره ای جز زندگیِ به اجبار نداریم. پس باید به عنوان یک انسان مراقب تفکر های خودمان باشیم!

نظرتان در مورد اثر جدید خود، همچنین هدف از نگارش کتاب «شبی بدون یلدا» را بیان کنید؟
کتاب شبی بدون یلدا کتاب مستقل بنده است که به تازگی چاپ شده و هدفم از نوشتن این کتاب، همان طور که در مقدمه کتاب هم نوشته شده، حرف دلِ مردم است. با نوشتن دلنوشته‌ها و شعرهای داخل کتاب سعی کردم حرف دل خود و مردم را مطرح کنم.
لازم به ذکر است، این کتاب بیست شعر کوتاه و بلند، همراه با ترجمه انگلیسی دارد.

چرا اسم «شبی بدون یلدا» را برای این اثر انتخاب کردید؟
به نظرم اسم کتاب برای نویسنده و خواننده های کتاب بسیار مهم است. «شبی بدون یلدا» رویای کودکی من بود و همیشه در تخیلات کودکی خودم دوست داشتم کتابی بنویسم و نامش را «شبی بدون یلدا» بگذارم. شبی بدون یلدا رویای کودکی من بود که محقق شد.

در راه نویسندگی حمایت شدید؟
بله؛ تا حدودی از اماکن و مجموعه های مختلف حمایت شدم و از همه عزیزانی که در این راه بنده و آثار بنده را حمایت کردند تشکر می‌کنم و امیدوارم روزی امکانات شهرستان نایین برای نوجوانان و جوانان عزیز فراهم شود تا همه عزیزان استعداد های خود را کشف کرده و به بالندگی برسند.

حرف آخر؟
در درجه اول از پدر و مادرم که حامی کار و علاقه من بودند، اساتید و دبیران مدرسه که با انرژی های مثبت مرا به نوشتن تشویق می‌کنند کمال تشکر و قدردانی را دارم و امیدوارم همه نوجوانان و جوانان با پشتکار خودشان و تکیه بر استعدادها و نمایان شدن اهدافشان، قدم برداشته و موفقیت های خودشان را این بار نه در رویا بلکه در حقیقت شفاف تر از همیشه مشاهده کنند.

  • نویسنده : زینب درویشی نائینی