یک زن می‌تواند در جامعه و خانه موفق باشد/بزرگترین افتخارم، کار در حوزه علمیه است
یک زن می‌تواند در جامعه و خانه موفق باشد/بزرگترین افتخارم، کار در حوزه علمیه است
نویسنده نایینی گفت: کتاب تلالو ایثار در وجود زن که بیشتر به بحث ایثار گری زن در خانه و اجتماع می پردازد به موفقیت زن در جامعه و نیز در خانه اشاره شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای نایین، گفت و گویی با خانم ثابتی از نویسندگان نایینی انجام شده که در ادامه به آن می پردازیم.

*خودتان را معرفی کنید؟ 

بنده مژگان ثابتی استاد و معاونت فرهنگی پژوهشی حوزه علیه خواهران نایین هستم، تحصیلاتم کارشناسی ارشد رشته تفسیر و و علوم قرانی است که از سال ۹۸ در حوزه خواهران دروس علوم قرآنی و تفسیر و نهج البلاغه را تدریس می کنم .

*در رابطه با چه موضوعاتی نویسندگی و کتاب نوشته اید؟

موضوعاتی که در زمینه ی مطالعات زنان است به ویژه در زمینه فعالیت اجتماعی بانوان و آراستگی شان از همان ابتدا نظرم را جلب کرد و مدت ها به این فکر بودم که درباره آن بنویسم به همین خاطر یکی از این موضوعات درباره ایثار زنان عنوان پایان نامه کارشناسی ارشدم شد و با گسترش دادن ،آن را به کتاب تبدیل کردم.

*عنوان کتاب هایی که تاکنون چاپ شده را برامون بگید؟

کتاب تلالو ایثار در وجود زن که بیشتر به بحث ایثار گری زن در خانه و اجتماع می پردازد و اینکه یک زن علاوه بر اینکه در خانه می تواند یک مادر موفق برای فرزندان و تربیت آن ها و همسری نمونه برای همسرش باشد در اجتماع هم با رعایت شرایطی تاثیر گذار باشد و بتواند فعالیت اجتماعی اش را دنبال کند .

کتاب ریحانه آراسته هم در مورد آراستگی زن است، ما بار ها شنیده ایم که زن موجود لطیفی است و به اقتضای خلقتش دوست دارد آراسته باشد . من سعی کردم در این کتاب از طریق آیات و روایات بحث آراستگی زن را به تصویر بکشم که هر چیزی در حد اعتدال خوب است و بحث آراستگی زن هم اگر در حد اعتدال رعایت شود خوب است و حتی می تواند به حفظ تعادل و امنیت جامعه کمک کند .

 *چرا بیشتر در قالب «زن» کتاب نوشته اید؟

به خاطر علاقه شخصی بیشتر موضوع مطالعات زن را برای نوشتن انتخاب کردم و چون این موضوع را نیاز جامعه می دیدم ، شاید بانوان خانه داری باشند که در خانه خود با وجود زحمات زیاد یک مادر نمونه و همسر نمونه باشند و تلاش های آنها دیده نشود به خاطر همین کتاب تلالو ایثار در وجود زن را نوشتم تا بیان کنم که یک زن اگرچه در جامعه موقعیت اجتماعی خاصی ندارد اما او می تواند یک عنصر مهم در خانواده خودش باشد.اگر کتاب جدیدی بنویسم در همین سبک کار می کنم به خاطر اینکه در جایگاه زنان اهمیت داده شود .

*بیشتر برای چه گروهی کتاب نوشته اید؟

مخاطب کتاب هایم عموم هستند با توجه به اینکه از دیدگاه قران و روایات موضوعات را بررسی می کنم گروه بانوان و کسانی که بیشتر با قران مانوس هستند بهتر درک می کنند.

*از رابطتتون با حوزه ادبیات و شعر برامون بگید؟

متاسفانه در زمینه ادبیات و شعر توانایی خاصی ندارم، به طبع شغلم چون در بخش فرهنگی حوزه هستم سعی می کنم در جشنواره های قرآنی و فرهنگی که در خود حوزه خواهران و سطح شهرستان است شرکت کنم و از آن استفاده کنم.

*حس و حالتون از نویسندگی؟

کار نوشتن، نیاز به تمرکز و دقت زیادی دارد و ذهن باید فارغ باشد تا بتواند بنویسد، این کتاب ها را بعد از زمان فراغت از تحصیل نوشتم .بعد از این دو کتاب یک مقاله با عنوان تبیین ایثارگری زن در دست چاپ و در مرحله ویرایش دارم که به حول و قوه الهی اگر حمایت شود چاپ می شود، به طبع رشته تحصیلی که داشتم مطالعه من بیشتر در زمینه علوم قرآنی بوده و با کتاب های تفسیری مانوس بودم مثل تفسیر نمونه و تفسیر المیزان علامه طباطبایی، بیشتر سعی می کردم از تفسیرهای قرآن در زمینه بحث کتاب ،مطالعه کتابهای نویسنده های مشهور مثل آیت الله جوادی عاملی و ….استفاده کنم.

سعی می کنم که زمانی را به مطالعه ی کتاب های غیر درسی اختصاص دهم.

بنده ابتدای کار،از قلم زدن و نوشتن می‌ترسیدم هر چه مطالعه بیشتر باشد توان نوشتن بیشتر می‌شود و خود به خود ترس از نوشتن کمرنگ‌تر می‌شود .نوشتن باعث آرامش انسان و نزدیکی به خدا می شود، نویسندگانی هستندکه هر وقت ناراحت یا خیلی خوشحال اند شرایط خوبی برای نوشتن پیدا می‌کنند، نوشتن می تواند خیلی تاثیرگذار باشد مخصوصاً کسانی که در زمینه های قرآنی و عرفانی می نویسند بیشتر باعث می‌شود خدا را بشناسند در سوره مبارکه قرآن خداوند قسم به قلم می‌خورد این یعنی ارزش نوشتن بالاست از نوشتن خسته نشده‌ام.

*چقدر حوزه علمیه در نویسندگی شما تاثیر داشت؟

حوزه در نویسنده شدنم تاثیر زیادی داشته شاید در دوران دبیرستان در مسابقات داستان نویسی و نگارش شرکت می کردم و رتبه‌ می آوردم ولی ورود به حوزه و ادامه تحصیل در رشته های بالاتر باعث مهارتم در نوشتن شد و میدانید که نویسندگی زمینه اش مطالعه بیشتر است پس همان تحصیل کارشناسی ارشد بیشتر به من کمک کرد و استفاده از اساتید مجربی که از محضرشون استفاده کردیم.

*به نظر شما یک بانو چقدر میتونه پیشرفت کنه و توصیه شما چیه؟

بانوان یکی از اعضای مهم جامعه هستند و باید به آن‌ها بها داده شود، کسی که در زمینه قرآنی و مذهبی فعالیت می‌کند و علاقه دارد باید زمینه برای فعالیت او فراهم شود تا بتواند مهارت خود را بالا ببرد و موفق شود. یکی از مکانهایی که می تواند به این افراد بها بدهد و زمینه را برای موفقیت آنها فراهم کندحوزه است محیطی آرام و در کنار آن با قرآن و روایات معصومین بیشتر انس بگیرند.

*فرهنگ کتاب خوانی برامون بگید؟

شاید به خاطر مشغله ، مطالعه کمرنگ شده [دولت ها] خیلی تاثیر دارند ، می توانند بها بدهند به کتاب و کتاب خوانی ، زمینه را فراهم کنند برای فرهنگ کتاب خوانی ، نمایشگاه های کتاب برپا کنندو…. مسلما بین کسی که کتاب می خواند و کسی که کتاب نمی خواند فرق زیادی است ، ان شاءلله همه بتوانند به کتاب روی بیاورند، منظور توان نویسندگی است ممکن است استعداد نویسندگی در کسی باشد و شکوفا نشده باشد و ترس افراد از نوشتن و اینکه می گویند من نمی توانم بنویسم و استعداد وجودی را کشف نکرده است.

*خسته نشدین از نویسندگی؟

خستگی برای کسی که به نویسندگی علاقه دارد معنایی ندارد . کسی که عاشق نگارش باشد بعد از سختی ها به موفقیت می‌رسد و شیرینی خودش را دارد بزرگترین افتخارم این است که در خدمت بانوان قرآنی یا در خدمت این مکان مقدس هستم حتی در حد کوتاه و کوچکی وظیفه ام را انجام دهم چه در زمینه تدریس و چه انجام فعالیت های فرهنگی و قرآنی ورود به حوزه را بزرگترین افتخار زندگی ام می دانم و در خلوت بیشترین چیزی که از خدا می خواهم بعد از ظهور آقا امام زمان(عج) که همه گشایش ها به دست اوست از خدا می خواهم هر کسی در هرمسئولیت و شغلی است وظیفه‌اش را درست انجام دهد و هر کسی با توجه به تلاشش بتواند به آن آرزویی که در هر حیطه ای دارد برسد. ترس از نوشتن باعث می شود دست به قلم نزنند و از همه کسانی که به نویسندگی علاقه دارند می‌گویم ترس از نوشتن نداشته باشند پشتکار داشته باشند و بدانند که این نوشتن ممکن است استعداد ذاتی باشد ولی باید مطالعه را بالا ببرند و دست از تلاش بر ندارند .

توصیه می کنم حتماً کتاب دوست همیشگی شان باشد ،تنهایی خود را با کتاب پر کنند و مطالعه شان را بالا ببرند.

* به عنوان یک مادر برای دوستی فرزندتان با کتاب چیکار می کنید؟ 

من سعی کردم دختر ۵ ساله ام را از کودکی با کتاب مانوس کنم کتاب های رنگ آمیزی و جذاب می گرفتم هرکس با کتاب رابطه داشته باشد در زندگی خانوادگی هم تاثیر می گذارد من زندگی مشترک خود را با تحصیل شروع کردم از همان ابتدا فرزندم کتاب را در دستم می دید از همان کوچکی با کتاب مانوس شده است الان هم وقتی مطالعه می کنم او هم کتاب‌هایش را برمی دارد و حالت های من را تکرار می کند و تاثیرگذار است .اولویت اولم خانه و خانه داری و مادری است بارها گفته‌ام وقتی بخواهم فرصتی را برای شغلم بگذارم اول سعی می‌کنم وظیفه مادر و همسری را در خانه انجام بدهم با برنامه‌ریزی می‌شود همه کارها را پیش برد.

اتفاقاً کتاب تلالو ایثار در وجود زن یک بخش آن همین موضوع را می گوید یک زن می‌تواند هم در جامعه و هم در خانه موفق باشد و منافاتی با هم ندارد از بین کتابهام این را بیشتر دوست دارم چون در شرایطی جمع آوری کردم که خودم هم شاغل بودم و احساس می‌کردم، کتاب ریحانه آراسته را در زمان فارغ التحصیلی سطح دو حوزه نوشتم.

*در پایان حرفی ، سخنی از زبان شما؟

توصیه ام به کسانی که می خواهند وارد حوزه شوند این است که به کسانی که شرایط را دارند که این محیط را تجربه کنند و شرایط را ببینند شاید برای دختران سخت باشد به شهرهای دیگر برای دانشگاه بروند ،اینجا محیطی امن و آرام است که می توانند تجربه کنند و در کنار خانواده های خود باشند بعد از دیپلم می توانند به حوزه بیایند.

خودم می گویم دعای خیر پشت سرم بود که این شرایط برایم فراهم شده و به حوزه آمدم محیطی آرام و امن مخصوصاً برای بانوان به برکت اسم این مکان مقدس و یاری امام زمان بعد از دیپلم می آیند و از سن ۱۸ تا ۴۰ سال طلاب جدید حتی کارشناسی ارشد دارند که بعد از تسهیلات دانشگاه آمده اند این محیط را هم تجربه کنند .

کتابخانه حوزه شامل پنج هزار جلد کتاب با موضوعات مهدویت ،کلام ،تاریخ، فلسفه، مباحث اخلاقی و تفاسیر قرآن است که دانشجو ها می توانند از آن استفاده کنند حتی برای فرزندان خردسال دانشجوها مهد هم داریم و شرایط خوبی را می توانند تجربه کنند.

 

پایان /…

 


خبرهای مرتبط؛

لزوم توجه اداره فرهنگ و ارشاد نایین به رسانه های شهرستان / جایگاه رسانه در نایین مظلوم واقع شده است

خدمت به مردم را از پدرم به ارث بردم /آرزویم سعادتی و خوشبختی مردم است

مهاجرت نخبگان، بزرگترین ضعف شهرستان/ ترویج گوش نائینی وظیفه قانونی آموزش و پرورش نیست

  • نویسنده : طاهره دهقانی