اختصاص تسهیلات دو هزار و ۶۰۰ میلیون ریالی به قالیبافان/ جمعیت کارگری به ۱۱ هزار نفر رسید
اختصاص تسهیلات دو هزار و ۶۰۰ میلیون ریالی به قالیبافان/ جمعیت کارگری به ۱۱ هزار نفر رسید
رئیس صمت نایین گفت: مجموع تسهیلات جذب شده در زمینه فرش دستباف ۲۶۴۰ میلیون ریال بوده و اشتغال ایجاد شده در زمینه مشاغل خانگی ۱۸۸ نفر است

امید کوهی‌در‌گفتگو باخبرنگار پایگاه‌خبری‌صدای‌نایین، رسیدن به‌نقطه‌مطلوب در حوزه های صمت را از اهداف مهم این اداره در راستای پیشرفت شهرستان برشمرد.

او با اشاره به وجود مشکلات زیرساختی در شهرستان افزود:با پیگیری های نماینده مردم و مسئولین اجرایی شاهد افزایش حجم گاز ،توسعه شبکه برق و مرتفع نمودن آب حوزه صنایع از طریق پساب فاضلاب نایین جهت توسعه کسب و کار و رفع مشکل سرمایه گذاران خواهیم بود.

رئیس صمت نایین تصریح نمود: در شهرستان نائین که منبع عظیمی از ذخایر معدنی وجود دارد با مشکل جدی خام‌فروشی روبرو بودیم و با احداث و بهره برداری شهرک صنعتی تخصصی فرآوری عناصر معدنی راهبردی در نایین، فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران می توانند از این امتیاز بهره مند شوند.

 

کوهی ضمن تأکید بر مثبت بودن کلیه شاخص ها در حوزه صنعت،معدن  و تجارت گفت: یکی از مسائلی که بسیار حائز اهمیت است مبحث اشتغال که در این مورد از ۸۰۱ نفر در سال ۱۴۰۰ به ۱۰۲۸ نفر در سال جاری رسیده‌ و در مجموع جمعیت اشتغال کارگری تاکنون حدود ۱۱ هزار نفر است.

او خاطرنشان کرد: در بخش کاشی و سرامیک با همت سرمایه گذاران و مسئولین شاهد بهره برداری از خط تولید گرانول کاشی سالار با دو هزار میلیارد ریال سرمایه ریالی و ۷۵۰ هزار یورو سرمایه ارزی،۶۰ نفر اشتغال مستقیم و ۱۷۰ نفر اشتغال غیر مستقیم و کاشی طوطیا سرام که هم اکنون با ۸۰ درصد پیشرفت در این یک ساله توانسته دستگاه‌ها را مونتاژ و بعد از رفع مشکل برق آن شاهد بهره برداری از فاز اول آن خواهیم بود.

کوهی تصریح کرد: شاهد افتتاح طرح‌های خوبی در شهرستان بودیم که ایجاد کارخانه طوطیا سرام، کاشی سالار،توسعه خط تولید کاشی نایین، بهره‌برداری از کنسانتره آهن توسط شرکت معدن‌یار اسپادانا که اولین تولید کننده کنسانتره آهن در استان اصفهان است، تولید کنسانتره روی و فولوته سرب و روی توسط شرکت سرب و روی فیض‌آباد،بهره‌برداری از فاز دوم و سوم کاشی روماک را داریم، بهره برداری از شرکت آوافن هیدرولیک، تولید کننده شیر‌های فرمان خودروهای سبک با حدود ۶۰ نفر اشتغال بانوان و سرمایه گذاری یک میلیون یورویی و واحد کاتد مس در ناحیه صنعتی نیستانک که به زودی پروانه بهره برداری را اخذ می کند و اینها نویدی از شکوفایی عظیم در حوزه صنعت و معدن خواهد بود.

او سفر مسئولین کشوری و استانی به شهرستان را دارای اثرات مثبت و برکات زیاد دانست وگفت: همیشه سعی کردم از این فرصت استفاده کنم و هر شخصی چه حقیقی و چه حقوقی وقتی به شهرستان تشریف می‌آورند، فعالان اقتصادی شهرستان را در این برنامه‌ها بگنجانم تا صنعتگران راهنمایی‌ها و مساعدت لازم را دریافت و مشکلاتشان را رفع کنند.

رئیس صمت نایین اظهارکرد: ۹۶ واحد صنعتی داریم در طول این ۲۲ ماه خدمتگزاری  ۲۵ جواز تاسیس صادر شده، ۷ پروانه بهره برداری، ۱۹ واحد را برای تسهیلات سرمایه در گردش و ثابت معرفی کردیم و ۴۵ واحد هم به کارگروه رفع موانع تولید و سرمایه گذاری در مرکز استان معرفی شده‌اند،جوازهای تاسیسی که در این ۲۲ ماه تمدید شده ۶۱ فقره بوده و اشتغال ایجاد شده در بخش صنعت شهرستان در حوزه جواز تاسیس ۲۱۳۵ نفر و در پروانه بهره برداری ۳۲۲ نفر بوده است.

وی با بیان اینکه در حوزه اصناف ۱۲ اتحادیه صنفی و یک اتاق اصناف داریم گفت: در یکسال اخیر هفت انتخابات اتحادیه صنفی و یک انتخابات اتاق اصناف انجام شده است.همچنین حدود پنج هزار و ۷۰۰ نفر در حوزه اصناف مشغول فعالیت هستند و ۳۳۰۰ نفر در بخش صنعت و حدود ۹۰۰ نفر در بخش معدن مشغول به کار هستند و تعداد شکایات واصله از واحدهای صنفی ۱۴۱ شکایت بوده که همه رسیدگی شده است.

کوهی با اشاره به صدور ۹۳۶ مجوز در زمینه فرش خانگی و چهار عدد مجوز در بخش کارگاهی خاطرنشان کرد: مجموع تسهیلات جذب شده در زمینه فرش دستباف ۲۶۴۰ میلیون ریال بوده و اشتغال ایجاد شده در زمینه مشاغل خانگی ۱۸۸ نفر است که آمار قابل توجهی است.

موضوع بازرسی از واحدهای صنفی که مرتب داره در قالب تیم صمت و اصناف انجام می شود در حالی که در یکسال اخیر حدود ۱۳۷ میلیارد ریال ارزش ریالی پرونده های ارسالی به اداره تعزیرات حکومتی بوده است.

وی ادامه داد: در حوزه فرش دستباف دغدغه و نگرانی ما با جلسه ها و تسهیلات مشاغل خانگی اکثراً به صنف قالی بافی تعلق گرفت و سعی کردیم جایگاه فرش دستباف نایین را تا جایی که می توانیم احیا کنیم و در بدو ورود مجمع فوق العاده نوبت سوم و مجمع عمومی عادی نوبت دوم شرکت تعاونی فرش دستباف روستایی شهرستان را برگزار کردیم.

رئیس کمیسیون نظارت بر سازمانهای صنفی شهرستان نایین تصریح کرد: در حوزه آرد و نان که تا پایان سال ۱۴۰۰ در اختیار اداره صمت بود و بعد از آن به مدیریت جهادکشاورزی واگذار شد ۲۱ جلسه کمیته فرعی گندم، آرد و نان شهرستان را که به عنوان دبیر‌جلسه بودیم در فرمانداری برگزار کردیم و اخذ موافقت ۱۵ مورد پروانه کسب نانوایی برای نقاط مختلف شهرستان و جلسه تصویب قیمت انواع نان یارانه‌ای و آزاد و اصلاح قیمت‌ها با رعایت مصوبات مذکور و نصب تابلو مشخصات متحدالشکل را با همکاری اتاق اصناف داشتیم.

وی در پایان گفت: خدا را شاکرم که رهبری حکیم و فرزانه داریم که در تمام مسائل کشور راهنمایی‌های لازم را می‌دهد و ما سعی می‌‌کنیم از سخنان ایشان بهره‌مند شویم تا بتوانیم کارهارا با موفقیت پیش ببریم و از طرفی نیز خوشحالم با روی کار آمدن دولت انقلابی و مردمی حاج آقای رئیسی و با حضور مدیران جهادی و انقلابی عزم جدی برای حل مشکلات تولید نیز فراهم شده است.

  • نویسنده : طاهره دهقانی کدنوئیه