کاچی، غذای بومی مردم اردستان در شب یلدا
کاچی، غذای بومی مردم اردستان در شب یلدا
مردم اردستان میوه‌های محلی خود را در شب یلدا تقسیم می‌کردند، حلیم مخصوصی را در این شب تناول می‌‌کردند و کاچی غذای بومی مردم این منطقه است.

کاچی، غذای بومی مردم اردستان در شب یلدا

محمد رضا صدوقی کارشناس مسائل تاریخی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری صدای نایین از اردستان، اظهار کرد: یلدا یک واژه کاملا ایرانی است که برای تولد خورشید به کار می‌رود، در آیین و فرهنگ کهن نشانه موعود و آمدن منجی است و مردم بزرگترین شب سال را زنده نگه می‌دارند که در این شب دید و بازدید و رفتن به خانه بزرگ‌ترها انجام می‌شود.

وی افزود: از فردای شب یلدا روزها بزرگ‌تر شده و شب‌ها کوچک‌تر می‌شود، در فرهنگ اسلامی و تشیع، صله رحم مورد احترام قرار گرفته است، مراسم شب یلدا یک جشن خانوادگی است که مردم شهرستان اردستان نیز در کنار خانواده‌های خود و بزرگان برگزار می‌کنند.

کاچی، غذای بومی مردم اردستان در شب یلدا

صدوقی خاطرنشان کرد: جشن شب یلدا برای تحکیم نهاد خانواده بسیار موثر است که موجب حرمت گذاشتن به بزرگان می‌شود و باید به نسل‌های بعد انتقال داده شود همچنین حافظ‌خوانی و شاهنامه‌خوانی از آداب شب یلدا در میان مردم اردستان است.

کارشناس مسائل تاریخی یادآور شد: در فرهنگ تشیع ظهور موعود و قائم آل محمد وعده داده شده که به شکلی با فرهنگ کهن ایرانی ارتباط دارد، در مسیحیت اعتقاد بر این است که هر هزار سال یک منجی خواهد آمد و این اعتقاد به منجی در ادیان مختلف وجود دارد.

وی بیان کرد: مردم اردستان میوه‌های محلی خود را در شب یلدا تقسیم می‌کردند، حلیم مخصوصی را در این شب تناول می‌‌کردند و کاچی غذای بومی مردم این منطقه است که با قرمه، کشک و آرد گندم تهیه می‌شده است.

صدوقی تصریح کرد: از میوه‌های خشکبار همچون برگ‌های زردآلو، هلو، گردو و بادام استفاده می‌شده، مادربزرگ در ایام قدیم هندوانه و خربزه را در زیر کاهدان‌ها پنهان می‌کردند و در شب یلدا از آن استفاده می‌کردند همچنین انار نماد مردم اردستان است.

  • نویسنده : علیرضا صفاری‌فر