بیماران نیازمند اهدای عضو در چند قدمی مرگ
بیماران نیازمند اهدای عضو در چند قدمی مرگ
مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی مرکز آموزشی درمانی الزهرا گفت: با رضایت به اهدای عضو از سوی خانواده بیماران مبتلا به مرگ مغزی، جان بیمارانی که هر روز با خطر مرگ دست و پنجه نرم می کنند، نجات می‌یابد.

همه ساله تعدادی بیمار که در انتظار پیوند عضو هستند به علت نبود عضو اهدایی که معمولاً از بیماران مرگ مغزی گرفته می‌شود، با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند و این در حالی است که نجات جان آن‌ها تنها با یک رضایت از سوی خانواده بیمار مرگ مغزی ممکن می‌شود. متأسفانه بدلیل نداشتن آگاهی کامل در باره مرگ مغزی و اشتباه گرفتن کما با مرگ مغزی باعث شده تا خانواده این بیماران با امید واهی به بازگشت بیمارشان، راضی به اهدای عضو نشوند.

متخصصین این رشته تفاوت مرگ مغزی و کما را اینگونه بیان می‌کنند: کما در واقع یک نوع اختلال در کارکرد مغز است که شخص دچار کاهش شدید سطح هوشیاری می‌گردد و به هیچ یک از تحریکات پیرامونش، پاسخ نمی‌دهد اما امکان بهبود وجود دارد در حالیکه بیمار مرگ مغزی در ظاهر شبیه به بیمار کمای عمیق است با این تفاوت که بازگشتی در کار نیست.

در حالت کما ساختمان سلول‌ها تخریب نشده و فقط عملکرد این سلول‌ها مختل می‌شود و این عملکرد مختل ممکن است پس از مدتی حتی طولانی، مجدداً برقرار شود و بیمار هوشیار گردد؛ این در حالی است که در مرگ مغزی بدلیل تخریب سلول‌ها هیچ برگشتی وجود نخواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری صدای نایین، خلیفه سلطانی مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی مرکز آموزشی درمانی الزهرا در ارتباط با این موضوع بیان کرد: اصفهان دارای دو بخش پیوند کلیه است که در بیمارستان الزهرا و بیمارستان نور و حضرت علی اصغر و یک تیم پیوند قلب در بیمارستان چمران و یک تیم پیوند کبد در بیمارستان الزهرا مستقر هستند.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد موارد مرگ مغزی در اصفهان به اهدای عضو راضی می‌شوند، گفت: تقریبا سالی ۵۰ مورد مرگ مغزی داریم که به مرحله اهدای عضو می‌رسند به طوری که در سال ۹۸ به علت تعطیلی دو ماهه آخر سال به علت شیوع کرونا، ۴۲ مرگ مغزی به اهداء عضو ختم شد که از این تعداد ۱۱۰ عضو برداشت و ۷۷ عضو در اصفهان پیوند گردید.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی مرکز آموزشی درمانی الزهرا تصریح کرد: در سال ۹۹ تعداد ۱۷ مورد اهدای عضو از مرگ مغزی ثبت شد که به برداشت ۵۰ عضو انجامید و برای۷ عضو پیوند صورت گرفت.

وی با بیان اینکه سال گذشته، ۲۵ اهداء عضو از مرگ مغزی ثبت شده است، ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون ۱۷ مورد مرگ مغزی منجر به اهدا شده است و بیش از ۴ مورد به علت کرونا از لیست اهدا حذف شدند.

خلیفه سلطانی با مقایسه سه ماه اول امسال با سال گذشته گفت: در سه ماه اول امسال ۱۳ مورد اهدای عضو از مرگ مغزی ثبت و به ۳۳ پیوند کلیه منجر شد که از این تعداد ۱۶ پیوند کلیه از مرگ مغزی و ۱۷ پیوند کلیه از زنده دریافت شده است و دو مورد پیوند قلب ثبت شد و این در حالی که در سه ماه سال گذشته ۷ مورد اهدای عضو از مرگ مغزی ثبت که به سه پیوند کلیه از مرگ مغزی انجامید و یک مورد از زنده گزارش شد.

وی از تعطیلی بخش پیوند عضو در ایام کرونا خبر داد و افزود: بعد از ایام کرونا هنوز پیوند کبد در اصفهان از سر گرفته نشده و اکنون حدود ۵۰ بیمار در لیست انتظار پیوند کبد، ۲۴ نفر در لیست انتظار پیوند قلب و در حدود ۴۰۰ نفر در لیست انتظار پیوند کلیه هستند.

وی با بیان اینکه در دید عموم کما با مرگ مغزی اشتباه گرفته می‌شود در صورتی که در کما بیمار علائم حیاتی مغزی را دارد و مثل اینست که در حالت خواب به سر می برد اما در مرگ مغزی، علایمی از حیات مغز وجود ندارد و دستگاه تنفس مصنوعی به فرد مرگ مغزی نفس میدمد و تا زمان ایست قلبی امکان اهدای عضو هست، گفت: چنانچه در ساعات اولیه مرگ مغزی، خانواده بیمار راضی به اهدا شوند می‌توان بیشترین بهره‌برداری را کرد زیرا از زمان مرگ مغزی به مرور اعضای بدن کارکرد خود را از دست می‌دهند تا به ایست قلبی و مرگ منتهی شود.

وی افزود: در پیوند عضو شرایط گیرنده و دهنده توسط تیم‌های پزشکی بررسی می‌شوند.

دکتر خلیفه سلطانی با اشاره به اینکه از هر مرگ مغزی حداکثر ۸ عضو برداشت و قابل پیوند است که شامل دو کلیه، قلب، دو تا ریه، کبد، لوزالمعده و روده است، گفت: برداشت نسج، پیوند روده، لوزالمعده و ریه در اصفهان انجام نمی‌شود.

وی آغاز اهدای عضو از مرگ مغزی در اصفهان را مربوط به سال ۸۱ دانست و گفت: این عمل از همان سال از نظر مسائل شرعی و هم قانونی مورد تایید قرار گرفت.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی مرکز آموزشی درمانی الزهرا با بیان اینکه کرونا، آمار اهدای عضو از مرگ مغزی را به شدت کاهش داد، اعلام کرد: برای اهدای عضو از مرگ مغزی از تمام اعضای خانواده رضایت گرفته می‌شود در صورتی که مطابق با قانون تنها رضایت پدر ضروری است.

وی با توصیه به دریافت کارت اهدای عضو از سامانه مخصوص به آن گفت: در مواردی که فرد کارت اهدای عضو دارد، زودتر شاهد رضایت خانواده فرد مبتلا به مرگ مغزی هستیم و مسیر رضایت را کوتاه‌تر می‌کند.

دکتر خلیفه سلطانی مرگ مغزی را یک مرگ واقعی دانست که باید مردم به این سطح از آگاهی برسند که با مرگ مغزی امیدی به بازگشت بیمارشان نیست، ادامه داد: در صورتی که تمام موارد مرگ مغزی به اهدای عضو منجر شود آمار پیوند عضو از فرد زنده به زنده کاهش می‌یابد.

وی گفت: با رضایت به اهدای عضو از سوی خانواده بیماران مبتلا به مرگ مغزی، جان بیمارانی که هر روز با خطر مرگ دست و پنجه نرم می کنند ، نجات می‌یابد.

 

  • نویسنده : فاطمه محمدی محمدی