نایین در انتظار سیزدهمین امام جمعه / نماز جمعه شهرستان نایین پایگاهی برای همدلی و وحدت مردم
نایین در انتظار سیزدهمین امام جمعه / نماز جمعه شهرستان نایین پایگاهی برای همدلی و وحدت مردم
از تابستان 1358 تا کنون همواره نماز جمعه پایگاه محکمی برای تقویت دین خدا و مکانی برای همدلی و وحدت مردم شهرستان نایین بوده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای نایین،  نماز جمعه ، نمازی است که مسلمانان هر جمعه، اول ظهر و به جای نماز ظهر به صورت جماعت اقامه می کنند و در این نماز بر تقویت دین اسلام ، وحدت و تقوای الهی بین شیعیان تاکید می شود تا آنجا که خداوند متعال در کتاب مقدس قرآن کریم با اشاره به این فریضه عبادی می فرماید: ای کسانی که ایمان آورده‌اید چون برای نماز جمعه ندا درداده شد به سوی ذکر خدا بشتابید و داد و ستد را واگذارید اگر بدانید این برای شما بهتر است  و چون نماز گزارده شد در روی زمین پراکنده گردید و فضل خدا را جویا شوید و خدا را بسیار یاد کنید باشد که شما رستگار گردید.

با استناد و تاکید خدای متعال در آیات نهم و دهم سوره جمعه به اهمیت این نماز پی می بریم  اما هدف از این گزارش مکتوب، تحلیل و علت برگزاری نمازجمعه نیست، ولی به هر حال گفتنی است که این عبادت همواره در جهت بصیرت افزایی ، روشنگری ، آموزش تقوا ، حق گویی و ایجاد وحدت بین مردم از اهمیت بالایی برخوردار است.

در این گزارش، می خواهیم گوشه چشم داشتی  به برگزاری نماز جمعه در سه دوره صفوی ، قاجار و پهلوی بپردازیم که در طول سال های ۹۰۵ تا ۹۳۰ و زمان حکومت شاه اسماعیل اول صفوی در جامعه شیعی ایران نسبت به برگزاری نماز جمعه اقدام شد و در در دوران پهلوی  مابین سال های ۱۳۰۴ تا ۱۳۵۷ با وجود اینکه امامان جمعه ارتباط رسمی با حکومت داشتند غالباً از مقبولیت مردمی برخوردار نبودند و اقامه نماز جمعه نیز چندان رونق نداشت.

امام خمینی (ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی، برپایی فریضه نماز جمعه را یکی از اولویت های نظام جمهوری اسلامی دانستند و  پنجم مرداد سال ۱۳۵۸ به دستور امام خمینی(ره) نخستین نماز جمعه تهران به امامت آیت الله طالقانی اقامه شد و پس از کذشت روزها نوید برگزاری این عبادت سیاسی مذهبی در نایین دمیده شد و اواخر تابستان ۱۳۵۸ اولین نماز جمعه شهرستان نایین به امامت حجت الاسلام حسین نبی پور میبدی در مسجد جامع نایین اقامه شد .

حجت الاسلام نبی پور میبدی از جمله کسانی بود که در دوران مبارزات مردم علیه رژیم ستمشاهی، در اماکن مختلف به ایراد سخنرانی‌های آتشین در جریان تظاهرات و راهپیمایی‌های مردمی می‌پرداخت،‌ و بعد از پیروزی انقلاب نیز مسئولیت‌هایی در جهاد و نهضت سوادآموزی میبد و یزد و نیز ستاد اقامه نماز یزد بر عهده داشت.

پس از حجت الاسلام نبی پور ، حجت الاسلام کاظم صدیقی که هم اکنون نیز امام جمعه موقت تهران را بر عهده داشتند بود وی از همان سال های پیروزی انقلاب اسلامی با سفر به شهرهای کشورنسبت به فعالیت های گسترده تبلیغی اقدام نمود.

حجت الاسلام میرزایی به عنوان سومین امام جمعه شهرستان در اوایل دهه ۱۳۶۰ به صورت کوتاه در نایین حضور داشتند.

در طول سال های جنگ تحمیلی امامت چهارمین امام جمعه شهرستان به حجت الاسلام سید محمد تقی جواهری قمی سپرده شد و وی نقش مهمی در ترویج فرهنگ عاشورایی و نهضت امام حسین (ع) داشتند .

حجج الاسلام اوشنی و منتظری از جمله ائمه جمعه ای بودند که به صورت چند ماهه در نایین به عنوان امام جمعه حضور داشتند که حجت الاسلام محمد منتظری به دلیل انتصاب به عنوان مسئول دفتر آیت الله فاضل لنکرانی از شهرستان نایین مهاجرت نمودند.

حجت الاسلام  سید محمد تقی جواهری  مجددا بعد از رفتن حجت الاسلام منتظری به عنوان امام جمعه شهرستان به مدت هشت سال منصوب گردید که بیشترین زمان حضور امام جمعه در زمان وی بود.

حجت الاسلام خاتمی نژاد به عنوان نهمین امام جمعه شهرستان در اوایل دهه هشتاد منصوب شد که مدت حضور وی سه  سال بود.

دهمین مسئولیت امام جمعه شهرستان نایین به  حجت الاسلام شیخ محمود میرزابیگی نایینی سپرده شد که وی به مدت شش سال در نایین مشغول فعالیت و تبلیغ دین بود.

حجت الاسلام روح الله امینی پس حجت الاسلام میرزابیگی در اوایل دهه نود به عنوان یازدهمین امام جمعه شهرستان نایین منصوب شد.

 

 

حجت الاسلام سید علی سجادی در  دوازدهم دی ماه ۱۳۹۳ دوازدهمین امام جمعه شهرستان نایین منصوب گردید و به مدت هشت سال مسئولیت داشتند.

 

حجت الاسلام سید علی سجادی پس از خداحافظی با مردم نایین ، مسئولیت امام جمعه را به حجت الاسلام محمد مطهر خو سپرد .

حجت الاسلام مطهرخو به عنوان جوان ترین امام جمعه در طول چهل سال پیروزی انقلاب اسلامی و بیانیه گام دوم انقلاب در شهرستان حضور خواهند داشت.

وی متولد ۱۳۵۸ و امام جمعه شهر طالخونچه و معاون امر به معروف و نهی از منکر اصفهان بوده است.

امید است .

حالا از تابستان ۱۳۵۸ تا کنون همواره نماز جمعه پایگاه محکمی برای تقویت دین خدا و مکانی برای همدلی و وحدت مردم شهرستان نایین شده است و امید است با حضور حجت الاسلام مطهرخو  و جهاد تبیینی که مقام معظم رهبری فرمودند شاهد کاهش مشکلات در این شهرستان باشیم.

 

گزارش از حمیدرضا پوربافرانی

  • نویسنده : حمیدرضا پوربافرانی