میرزای نائینی بر همه شیعیان حق معنوی و ابوت معرفتی دارد.
میرزای نائینی بر همه شیعیان حق معنوی و ابوت معرفتی دارد.
مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به ویژگی‌های بارز میرزای نائینی گفت: این عالم گرانقدر بر همه شیعیان حق معنوی و ابوت معرفتی دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای نایین، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور در پیش نشست کنگره بین‌المللی میرزای نائینی گفت: حوزه‌های علمیه ما تاریخ پر فراز و نشیبی را طی کرده و یکی از ویژگی مهم آن پیوست و استمرار تاریخی و نبود گسست در طول سالیان دراز است.


وی افزود: هویت و ریشه تاریخی در یک خاندان و ملت و در یک نهاد آموزشی مثل حوزه و دانشگاه امر مهمی است که ریشه حوزه‌های علمیه به حوزه‌های مادر در بغداد و کوفه و در نهایت به مدینه می‌رسد و حتی یک روز این تاریخ مشجع و نورانی قطع نشده است.
اعرافی تصریح کرد: افتخارات ما و همه علوم بشری از فقه، کلام، حدیث و تفسیر تا ریاضیات و نجوم و طبیعیات وقتی نهاد دانشگاه به مفهوم جدید پایه ریزی نشده بود، همه در مراکز دینی جمع بود و ریشه آن بدون هیچ انقطاع به صدر اسلام می‌رسد.
وی با تاکید بر اینکه حضرت آیت الله میرزا محمدحسین نائینی بر همه حوزه‌های علمیه و بر همه شیعیان حق معنوی و ابوت معرفتی دارد، بیان کرد: یکی از ویژگی‌های مهم این عالم بزرگوار این است که از مهم‌ترین حوزه‌های عصر خود الهام گرفته است.
وی ادامه داد: اولین دریافت‌های این جوان پر استعداد در حوزه علمیه اصفهان شکل گرفت و پایه‌های فکر عقلی و کلامی و حکمی ایشان در کنار مباحث نقلی و فقه و اصول آن جا ریخته شده است.
مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: دومین جایی که این چهره را در شعاع علم و دانش خود قرار داد حوزه بسیار غنی، جامع و برجسته سامرا و در محضر میرزا محمدتقی شیرازی بود.
وی اضافه کرد: میرزای نائینی وقتی به نجف رفتند یک مشاور قوی برای آخوند خراسانی شدند و وقت شاگرد پروری و تولید فکر و اندیشه و نورافشانی ایشان بود.
رئیس کنگره ویژگی دوم مرحوم نائینی را جامعیت فکری در علوم پایه حوزه مطرح کرد و گفت: میرزای نائینی از لحاظ علمی هم یک جامعیت ویژه دارد و علی‌رغم اینکه به عنوان یک سرآمد و مبتکر در قلمرو اصول به شمار می‌آید از دامنه وسیع و عمده علوم اسلامی برخوردار است.


وی افزود: ایشان علاوه بر اینکه در فقه و اصول مکتب‌ساز بوده و در قله یک قرار دارد، دسته‌های فکری، کلامی و فلسفی که از اصفهان پایه ریزی شده هم در ایشان وجود داشته و تا آخر بوده و در قلمرو فکری و عقلی پایه گذار و عظیم الشان است.
اعرافی تصریح کرد: جامعیت علم و عمل و اخلاق با عبادت و بندگی خدا، سومین ویژگی میرزای نائینی است و عوامل معنایی و سیر و سلوک روحی و اخلاقی چنان در ایشان وجود داشته که هرکس با ایشان در تماس بوده تحت تاثیر قرار گرفته است.
وی با بیان داستان خواجه نصیر طوسی که با هوش سیاسی دستگاه مغول را تسخیر و علاقه‌مند به علم و دانش و معارف تابناک اهل بیت کرد، گفت: ویژگی چهارم میرزای نائینی جامعیت علمی و اخلاقی با رویکرد اجتماعی و سیاسی است، کسی که بگوید حوزه از سیاست جداست با الفبای کار حوزه آشنا نیست و حوزه ما مستمراً سیاسی بوده است.
رئیس کنگره بین‌المللی میرزای نائینی جامعیت در همه ازلال علوم اسلامی، سرآمد در اخلاق و روحیات متعالی و معنوی، شخصیت اجتماعی و سیاسی و حاضر در صحنه‌های دفاع از اسلام و مردم چه در عراق و ایران و متفکر اجتماعی و سیاسی همزمان بهره‌مندی از قلم زیبا، هنر خوب، بیان جذاب، مهارت شاگردپروری و موج آفرینی در حوزه زعامت موجود در نجف را از ویژگی‌های بارز این عالم گرانقدر برشمرد و ایشان را مایه افتخار همه نائینی‌ها و شیعیان جهان اسلام دانست.

  • نویسنده : فاطمه محمدی محمدی