گفت‌وگو با کوهنورد با تجربه نایینی: آرزو دارم به قله های ۸۰۰۰ متری صعود کنم
گفت‌وگو با کوهنورد با تجربه نایینی: آرزو دارم به قله های ۸۰۰۰ متری صعود کنم
 اولین بانوی کوهنورد نایینی که موفق شد به قله آرارات ترکیه با ارتفاع ۵۱۳۷ متر صعود داشته باشد، کسی نیست جز زهره زارع؛ کوهنوردی که حسش از ایستادن در قله مرتفع را می گوید: انگار به خدا نزدیکتر شدم.

زهره زارع در گفتگوی اختصاصی و تفصیلی با خبرنگار پایگاه خبری صدای نایین به این موارد و بسیاری موضوعات دیگر که در کوهنوردی با آنها مواجه شده، اشاره کرد.

* لطفاً خودتان را کامل معرفی کنید و بفرمایید که چطور شد به سمت کوهنوردی و این رشته را از چه موقعی شروع کردید ؟

زهره زارع ۳۷ ساله از روستای نیستانک هستم و مدت هفت ساله که رشته کوهنوردی را انتخاب و شروع کردم و در طول مسیر با گروه همراه اول آشنا شدم که هم اکنون به صورت دو هفته  یکبار برنامه کوهنوردی را در برنامه زندگی دنبال می کنم.

*در کوهنوردی چه هدفی را دنبال می کنید و آیا برای یک خانم سخت نیست یعنی به اصطلاح امروز میگن این کار برا خانم خوب نیست ؟

هدف در کوهنوردی باید صعود همه گروه باشه و باید به همدیگه کمک کنیم تا همه باهم صعود کنیم ،به نظرم اگر کوهنوردی رو دوست داشته باشید سختی های اون رو میشه تحمل کرد و این کنار هم بودن سختی را به چشم نمیاره.

*شما گروهی صعود می کنید یا انفرادی ؟

برای کوهنوردی به نظرم باید با گروه صعود کرد و انفرادی خیلی خطرناک است.

 

*اولین ها همیشه برای انسان خاطره است اولین صعودتان رو برامون بگین ؟

اولین کوه که رفتم سرخه حصار بود بدون تجهیزات ارتفاع ۱۷۴۰ تو مسیر با خودم گفتم دیگه نمیام این چه کاریه تو گرمای شدید، ولی وقتی به قله رسیدم تمام خستگیام از بین رفت انگار نتیجه سختی هایی که تو مسیر تحمل کردم رو دیدم و خیلی لذت بخش بود و اینطوری شد که هفته بعد رفتم تجهیزات اولیه رو خریدم و ادامه دادم.

*به کدوم از قلل مرتفع جهان صعود کردید؟ از خاطراتش بگین برامون ؟

در سال گذشته با هزینه شخصی به قله آرارات ترکیه با ارتفاع ۵۱۳۷ متر صعود کردم که تجربه جالبی بود وقتی به قله می رسم احساس آرامش، خوشحالی و قدرت می کنم که به هدفم رسیدم

 * کوهنورد باید چه خصوصیاتی داشته باشه و آیا شما کوهنورد حرفه ای هستین ؟ چطور کوهنورد بشیم ؟

در کوهنوردی رقابت معنی نداره همه به هم کمک می کنند تا باهم همزمان صعود کنند ، در کوهنوردی انسان به معنای واقعی از خودگذشتگی، ایثار، جوانمردی، اتکا به نفس را فرا می‌گیرد و کوهنوردان بهتر می‌توانند در برابر سختی‌ها و ناملایمات روزمره زندگی دوام بیاورند و در عین حال فرد سالمی برای خانواده و اجتماع خود باشند چرا که درکوهنوردی صبر و استقامت افزایش پیدا می کند وکوهنورد باید صبور باشد احساس مسئولیت نسبت به بقیه داشته و حس همکاری زیادی داشته باشه و در کنار کوهنوردی باید آمادگی جسمانی رو با ورزش های دیگه مثل بدنسازی تقویت کرد.

چه آرزویی دارین؟

آرزو دارم به قله های ۸۰۰۰ متری  صعود کنم.

* ایستادن در یک قله مرتفع چه حسی به شما میده ؟

 انگار به خدا نزدیکتر شدم

*صحبت پایانی و برنامه آینده تون چیه ؟

 امیدوارم وضعیت اقتصادی تمام مردم به گونه ای باشه که بتونن به تمام آرزوهایی که دارن و اینکه من هدفم برای امسال کلیمانجارو بود که با وضعیت دلار محقق نشد.

  • نویسنده : حمیدرضا پوربافرانی