مسجد جامع سندی برای آشنایی گردشگران با فرهنگ و تمدن مردم نایین
مسجد جامع سندی برای آشنایی گردشگران با فرهنگ و تمدن مردم نایین
وجود مساجد جامع در هر شهر نشان از هویت ، فرهنگ و تمدن مردم آن منطقه دارد و مسجد جامع نایین به عنوان سومین مرکز گردشگری اصفهان، توانسته ارتباط خوبی با مسافران داخلی و خارجی برقرار کند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای نایین، در قرون گذشته مساجد جامع، به عنوان پرکاربردترین محل گردهمایی ساکنان شهر برای ارتباط با حاکمان و سردمداران شهر بوده و همواره از دوران پیش از اسلام تاکنون مکان هایی بسیار ارزشمند در نزد مسلمانان هستند.

این مکان های مذهبی از احترام و جایگاه خاصی در میان مردم برخوردار بوده و به سبب اهمیت آنها در دین اسلام، معماران نهایت تلاش خود را به کار گرفته اند تا از زیباترین تزیینات برای زینت بخشی به مساجد استفاده کنند و آنها را به بهترین شکل بیارایند.

در کشورمان ایران، این مکان ها که منحصر به فرد هر شهر و دیاری است و علی رغم اینکه از ارزش مذهبی برخوردار بوده، به دلیل شناسنامه و قدمت تاریخی مورد توجه گردشگران و مسافران همچنین کارشناسان تاریخی و میراث فرهنگی قرار گرفته است.

برای آشنایی با این بناهای ارزشمند سفری به مسجد جامع نائین داشتیم تا از نزدیک با این جاذبه گردشگری آشنا شویم.

مسجد جامع سندی برای آشنایی گردشگران با فرهنگ و تمدن مردم نایین

 مسجد جامع نائین در ردیف مهمترین بناهای تاریخی مساجد کشور

محمود مدنیان رئیس میراث فرهنگی و گردشگری نایین در گفت و گوی اختصاصی  با خبرنگار  ما می گوید: مسجد جامع نایین از قدیمی‌ترین مساجد ایران است که معماری آن متعلق به قرون اولیه اسلامی می باشد و محراب این مسجد بی‌تردید اصیل‌ترین نمونه هنر محراب‌سازی در دوره عباسیان است.

به گفته این کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری مسجد جامع نایین از معدود مساجد اولیه شبستانی است که کمتر دستخوش تغییر و تحول شده و صورت اولیه خود را تا امروز حفظ کرده است. ساختمان اولیه مسجد در قرن دوم هجری قمری احداث شده که شامل قسمت زیادی از مسجد فعلی بوده است. مناره مسجد نیز، با توجه به نوع تزیینات زیر نعلبکی آن، از آثار دوره سلجوقی است.

وی افزود: در زمان آل بویه و آل کاکویه بخش‌هایی به این مسجد افزوده شده که بخش شبستان جنوبی، قدیمی‌ترین قسمت آن است و نیم طبقه دوم شبستان جنوبی که بخش زنانه مسجد است، در قرن هشتم به آن افزوده شده‌است.

مسجد جامع سندی برای آشنایی گردشگران با فرهنگ و تمدن مردم نایین

علیرضا نجات بخش وقتی از مازندران خود را به مسجد جامع نایین رسانده بود در گفتگوی در گفت و گوی اختصاصی  با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان  می گوید  اولین بار است که برای بازدید از بناهای تاریخی این شهرستان سفر می کنم مسجد خیلی قدیمی است با توجه به نوع کارهایی که صورت گرفته و نقش هایی که بر روی مناره آن ها مشاهده می شود،تک مناره بودن و به جا مانده نقش ها از دوره های قدیم تا کنون از ویژگی ها و خاصیت این بنا است.

وی که از اهالی هنر و معماری در مازندران بود، افزود: در دوره های معماری سلجوقی، تک مناره های زیادی را در مساجد جامع شاهد هستیم و مساجد جامع متناسب با تشکیلات مردمی بنا شده و جلوه و شکوه خاصی به این شهر داده است.

مهدی محمدی پور از راهنمایان گردشگری در نایین گفت: مسجد جامع نایین از قدیمی ترین مساجد ایران فی الواقع سومین مساجد قدیمی از دوران بوده که اصل بنا به دوره اموی برمی گردد ،قرن دوم هجری و جزو معدد مساجدی است در ایران که ایوان ندارد و تک مناره و بدون گنبد است.

به گفته وی، این مسجد همانند مسجد عتیق اصفهان کلکسیونی از دوره های مختلف است یعنی در دوره های سلجوقی، ایلخانی و قاجار این مسجد گسترش پیدا نموده است.

کلوردیا گردشگر مکزیکی درباره این مسجد گفت: در طول سفرم به ایران، مساجد زیادی را از نزدیک مشاهده نمودم که مساجد از لحاظ تزئینات و نقش هایی که در پیکر و بدنه آن وجود دارد برام خیلی جالب بود و نشان می دهد فرهنگ مردم این شهر با توجه به اینکه امکاناتی نداشتند توانستند با حداقل امکانات خود را با شرایط آن زمان وفق دهند.

هیلارد از گردشگران پرتغالی  گفت: اولین باری است که به ایران توسط دوست ایرانی خود سفر می کنم با دیدی که از ایران در رسانه های ما نشان داده بودند با یک ترس و اضطرابی وارد ایران شدیم اما در طول سفر چند روزه همه چی برایم روشن شد که برخلاف رسانه های کشورم، ایران پر از جاذبه های گردشگری و دیدنی زیباست و امنیت و آرامشی که در آن وجود دارد نشان از فرهنگ و تمدن مردم ایران دارد که نشات گرفته از مساجد جامع است.

مساجد هر شهر آیینه تمام نمای تلفیق معماری ایرانی و اسلامی هستند و برخی از آنها به حدی زیبا هستند که چشم ها را به خود خیره کرده و در سطح جهانی نیز از شهرت خاصی برخوردارند.

ایام عید و تعطیلات بهترین فرصت است تا مسافران و گردشگران علاوه بر بازدید از این بنای ارزشمند با چگونگی ارتباط مردمان دوره های مختلف با نسل های آینده آشنا شوید.

 

  • نویسنده : حمیدرضا پوربافرانی
  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان