شروع عملیات بازسازی آب انبار چهاردرگاه نایین
شروع عملیات بازسازی آب انبار چهاردرگاه نایین
رئیس میراث فرهنگی و گردشگری نایین از شروع عملیات بازسازی آب انبار تاریخی چهار درگاه با همکاری دوستداران میراث فرهنگی نایین خبرداد.

آغاز مرمت آب‌انبار تاریخی چهاردرگاه نایین

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای نایین، محمود مدنیان با بیان اینکه آب انبار تاریخی چهاردرگاه در کشتزار “ورزجان” شهر تاریخی نایین واقع شده و کشاورزان منطقه از آن استفاده می‌کنند گفت: در سال‌های گذشته بر اثر عوامل طبیعی و انسانی و استفاده نکردن از این آب انبار به‌ دلیل خشک‌سالی، دچار آسیب‌های جدی شده بود.

محمود مدنیان افزود: با پیگیری‌های کارشناسان اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان و همکاری کشاورزان منطقه، مرمت این آب انبار تاریخی به‌صورت مشارکتی اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان، خیرین و کشاورزان آغاز شد.

وی گفت: مرمت این بنای تاریخی شامل پی‌بندی و استحکام بخشی بدنه‌ها، مرمت پاشیر، مرمت مخزن، مرمت کامل گنبد و بادگیر‌ها است که با توجه به کمبود آب شرب، با برنامه ریزی‌های انجام شده پش از مرمت کامل آبگیری شده و مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرد.

مدنیان خاطرنشان نمود: شهرستان نایین به لحاظ قرار گرفتن در منطقه خشک و کویری، همواره نیازمند وجود این سازه‌های معماری و مهندسی به‌ منظور تامین آب شرب است.

وی بیان کرد: در ۵ سال گذشته خیران منطقه تعداد قابل توجهی آب انبار جدید به سبک سنتی ساخته اند و در حال حاضر در شهر تاریخی نایین بیش از ۱۰۵ آب انبار وجود دارد.

  • نویسنده : فاطمه محمدی محمدی