افزایش ۲۱ درصدی تصادفات در نایین
افزایش ۲۱ درصدی تصادفات در نایین
رئیس اورژانس شهرستان نایین گفت: در شش ماهه ابتدایی سال جاری ششصد و 55 مورد تصادف در شهرستان اتفاق افتاد که نسبت به سال گذشته 21 درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای نایین، روز بیست و ششم شهریور ماه در کشورمان ایران به نام روز اورژانس و فوریتهای پزشکی نام‌گذاری شده ، روز قدردانی از کسانی که همواره برای حفظ حیات هموطنانی که در سوانح مختلف دچار آسیب دیدگی شده اند.

امروز جایگاه ارزشمند اورژانس بیش از پیش در جامعه احساس می شود و در دو سال گذشته با وجود ویروس کرونا، این تلاشگران عرصه فوریت های پزشکی بودند که بر بالین بیماران حاضر می شدند و با دانش روز، مهارت های فنی و اخلاق حرفه ای آراسته و با احساس مسئولیت در سریعترین زمان ممکن به عنوان فرشتگان نجات، حلاوت نجات جان انسانها را با عمق وجودشان احساس نموده‌اند و زندگی دوباره را به ارمغان می‌آورند.

به مناسبت این روز به مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی شهرستان نایین رفتم تا از نزدیک روایت گر مشکلات، سختی های این عزیزان باشم چرا که روایت برخی شغل‌ها در کشورمان حکایت تلخی دارد.

دقایقی را در کنار رضاعباسی رئیس اورژانس نایین حضور یافتم و از او در خصوص این شغل پرسیدم و او گفت: شغل فوریت های پزشکی یک شغل خاص و سختی است  و  در زمانی که اکثر مردم در تعطیلات سفر می کنند پرسنل اورژانس به صورت آماده باش و به دور از خانواده در حال خدمت رسانی هستند و همواره با استرس های شدید دست و پنجه نرم می کنند.

او  با اشاره به اینکه از ابتدای سال تا کنون نزدیک به دو هزار ماموریت اورژانسی صورت گرفته، می گوید: در شش ماهه ابتدایی سال جاری ششصد و ۵۵ مورد تصادف در شهرستان اتفاق افتاد که نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد افزایش داشته است.

به گفته رئیس اورژانس نایین، اکثر تصادفات جاده ای بر اثر بی احتیاطی و عدم رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی صورت می گیرد و یکی از مهمترین عواملی که باعث فوت افراد در سانحه تصادف می شود نبستن کمر بند ایمنی است.

عباسی اظهار داشت: به دلیل مشترک بودن اتاق فرمان شهرستان خوروبیابانک با این شهرستان، آمار تلفن های ثبت شده در این مرکز، بیش از شش هزار تماس در شش ماه نخست سال است که اغلب آن ها تصادفات جاده ای است.

این کارشناس اورژانس گفت: یکی از درخواست های پرسنل اورژانس از مردم این است که حتما زمانی که تماس با اورژانس ۱۱۵ برقرار می کنند آدرس را دقیق و حتما به راهنمایی هایی که اتاق فرمان اشاره می کنند و این در حالی است به خاطر آدرس اشتباه ما زمان حضور ما حتی بیشتر از حد استاندارد می شود.

عباس می گوید: استاندارد رسیدن بر بالین بیمار در کشور، در شهرها ۸دقیقه ودر جاده ها ۱۵ دقیقه است و این مورد در شهرستان بالای ۹۰ درصد ماموریت ها را کمتر از ۸دقیقه و در جاده با توجه به اینکه بعد مسافت بین پایگاه زیاد است ۷۰ درصد ماموریت ها زیر ۱۵ دقیقه صورت گرفته است.

رئیس اورژانس نایین در ادامه با اشاره به استقرار شش پایگاه اورژانس در نایین افزود: تعداد هشت دستگاه آمبولانس در شهرستان وجود دارد که  شش دستگاه به صورت فعال در داخل پایگاه ها و دو  مورد جهت ررزو در صورت شرایط اضطراری می توانیم جایگیزین کنیم.

او  درباره تعداد کل نیروهای شاغل در اورژانس نایین گفت: در اورژانس ۳۵ نفر فعالیت دارندو این درحالی‌که است که حدود ۵۰ تا ۶۰ نیرو در اورژانس شهرستان کمبود داریم چرا که در بعضی از مواقع شاهد تعطیلی یک پایگاه در شهرستان هستیم.

عباسی با اشاره به برخی از نارضایتی از سوی همشهریان گفت: با توجه به اینکه در شهرستان یک آمبولانس فعال دارد اگر اتفاقی به طور همزمان در نایین رخ دهد ما فقط می توانیم یکی از اتفاقات را در زمان طلایی خدمت رسانی کنیم و ناچار به کمک از دیگر پایگاه های شهرستان هستیم و این باعث طولانی شدن زمان رسیدن می شود و متاسفانه نارضایتی هایی ایجاد می کند که پیگیر استقرار یک کد دیگر در شهرستان هستیم.

علی آزادگی نایینی به عنوان یکی از نیروی اورژانس ۱۱۵ نایین در گفت و گو با ایسنا می گوید:  ۱۷ سال است که در اورژانس ۱۱۵ مشغول خدمت رسانی هستم و  این شغل پر از استرس ، پر زحمت و خیلی حساس است و عشق و علاقه باعث شده در این شغل ثابت قدم باشم چرا که اگر عشق به این کار نبود، برای کسانی که علاقه ندارند این شغل قابل تحمل نبود.

او گفت در خصوص سختی های شغل فوریت ها گفت: وقتی در هنگام تصادفی یا رویدادی  یک کودک جلو مادر و بلعکس رخ می دهد آن موقع با چالش احساستات رو به رو می شویم و این شغل بیشتر سختی روحی دارد تا جسمی.

مهرداد غلامی پور از کارشناسان فوریت های پزشکی می گوید: در این شغل مدیریت زمان و صحنه اتفاق خیلی حائز اهمیت است و در لحظه از فشار روحی که روی خانواده ها است باید کاست.

علی اکبر امینی تکنیسن فوریت های پزشکی شهرستان نایین در گفت و گو با ایسنا می گوید:  مدت ۹ساله در اورژانس مشغول به فعالیت هستم که متاسقانه ۲۰ درصد از تماس ها ، مزاحمت تلفنی است.

او با گلایه از مزاحمت های تلفنی می گوید: هر مزاحمت تلفنی می تواند به مرگ یکی از هموطنان منجر شود.

 

  • نویسنده : حمیدرضا پوربافرانی