برگزاری نشست جمعی از اعضای فراکسیون زنان مجلس با بانوان کارآفرین و فعال نایین
برگزاری نشست جمعی از اعضای فراکسیون زنان مجلس با بانوان کارآفرین و فعال نایین
نشست هم اندیشی فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با بانوان کارآفرین و فعال برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای نایین، نشست رئیس و جمعی از اعضای فراکسیون زنان مجلس با حضور بانوان کارآفرین و فعال شهرستان نائین برگزار گردید.

امام جمعه شهرستان نایین ضمن قدردانی از زحمات الهام آزاد در تشکیل این جلسه، گفت: هدف برگزاری این نشست بیان مشکلات بانوان شهرستان نائین و خور و بیابانک در عرصه‌های مختلف می‌باشد.

حجت‌الاسلام سید علی سجادی با اشاره به پتانسیل و ظرفیت بالای ایران علی‌الخصوص شهرستان نائین در زمینه‌‌ی رونق و آبادانی این شهرستان تصریح کرد: امروزه بسیاری از این سرمایه‌های ملی توسط کشورهای بیگانه مورد استفاده قرار می‌گیرد و ما می بایست مصیبت و اندوه را از دل مردم برداشته و نباید اجازه دهیم سرمایه های ارزشمند ایران به خارج از کشور صادر شود.

امام جمعه شهرستان در رابطه با مشکلات در سطح کشور نیز گفت: شهرستان نائین از پتانسیل بالایی در زمینه‌ی زمین و اراضی بلا استفاده برخوردار است که پیشنهاد می‌شود در عرصه‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته و بهره برداری شود.

فرمانده سپاه شهرستان نائین گفت: بسیج آمادگی رونق بخشی فعالیت بانوان کارآفرین را داشته و تصمیم دارد در هفته بسیج به منظور حمایت از بانوان فعال شهرستان، مراکز کارآفرینی برای زنان شهرستان در بخش های خیاطی، رزمایش خواهران و غیره برپا کنیم.

محمدحسین الیاسی افزود: یکی از برکات انقلاب اسلامی همین جلساتی است که برگزار می‌شود، اگر زنان قبل از انقلاب اسلامی جایگاهی در رژیم قبل نداشتند، امروز جایگاه خاص خود را دارند.
وی ادامه داد: یکی از افتخارات شهرستان این است که مردم به یکی از بانوان شهرستان اعتماد کرده و رای اعتماد به ایشان دادند و بانوان دیگری که از شهرستان های دیگر در این جلسه هستند.

طاهره گرگان، بانوی کارآفرین نائینی، نیز در این زمینه ادامه داد: راه اندازی کارگاه‌های اشتغال شامل کارگاه های خانگی و قالیبافی، جمع‌آوری کمک‌های مومنانه، غربالگری بیماران مبتلا به کرونا و توجه ویژه به زنان خانه‌دار، مادران و خواهران شهدا از جمله مواردی است که می‌بایست مورد توجه قرار گیرد.

پروین ستاری کارشناس اداره بهزیستی نیز پیشنهاداتی در مجموعه‌ی بانوان این شهرستان ارائه کرد و گفت: کاهش ساعات اداری و سنوات زنان شاغل در اداره و تبدیل وضعیت قراردادی، شرکت در مراکز دولتی، احیای حقوق زنان بازنشسته، تشکیل واحد های مردم نهاد، شبکه ملی و رفع موانع و اخذ مجوزهای لازم در بهبود عملکرد بانوان در رفع مشکلات فعلی بانوان این شهرستان مؤثر می‌باشد.

ریحانه شهرزادی کارشناس اداره ورزش و جوانان شهرستان بیان کرد: در بخش ورزش و لزوم تصویب قوانینی با ضمانت اجرایی شدن در خصوص اجبار یا ترغیب کارخانجات و واحدهای تولیدی شهرستان و استان در راستای حمایت از تیم‌های ورزشی به خصوص در ورزش بانوان را درخواست کرد.

وی اضافه‌ کرد: رفع کمبود امکانات ورزشی با تصویب قوانین حمایتی، جذب اسپانسر با توجه به کمبود بودجه دستگاه های اجرایی و توجه ویژه به تیم‌های ورزشی برای اعزام به مسابقات کشوری، تصویب قوانین با موضوع رفع نگاه جنسیتی و ایجاد شرایط مشابه، همچنین توجه ویژه به جذب اسپانسر و حمایت مالی از ورزش‌ بانوان نیز از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه‌ مشکلات شهرستان افزود: کمبود نیرو در اداره ورزش و جوانان، نیاز به آزمون های استخدامی جهت بهبود ارائه خدمات، عدم تناسب تورم موجود با حقوق دریافتی بخصوص برای جوانان و قشر کارگر و کارمندان، عدم امنیت شغلی در برخی مشاغل و همچنین تصویب قوانین جهت اضافه کردن دوره آموزشی پیش از ازدواج و مهارت‌های زندگی
با هدف کاهش آسیب های اجتماعی نیز مشکلاتی است که باید بررسی شود.
وی اضافه کرد: تحقق امکان حضور جوانان نخبه در جلسات مهم استانی نیز مسئولین را در بهره‌مندی و اجرای ایده‌های برتر کمک خواهد کرد.

هاشمیان، کارشناس اداره آموزش و پرورش نائین گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، در نظر گرفتن مقرری یعنی حقوق خانه داری مبحث مهمی است و باید تصمیمات صحیحی در این باره گرفته شود و اگر بتوانیم مادر خانواده را در آسایش قرار دهیم بالتبع می توانیم فرزند آوری نیکو نیز داشته باشیم. بانوان می‌بایست از لحاظ حقوق و مزایا حمایت شوند تا حتی‌ الامکان دغدغه‌های مالی از دوش آنها برداشته شود.
وی تصریح کرد: تصویب در امر ازدواج جوانان و تحکیم بنیان خانواده‌ها با در نظر گرفتن وام‌های ازدواج بی‌بهره و کم‌بهره، همراهی برای تأمین جهیزیه، مسکن دولتی و شغل برای جوانان با راه اندازی کارگاه های تولیدی، تطبیق پذیرش دانشگاه ها برای دانشجو با شغل مورد نیاز جامعه، اصلاح قانون پذیرش فرزند از بهزیستی و پرورشگاه ها، نظارت دقیق بر اجرای طرح صیانت از خانواده، افزایش حقوق و برخورداری از امکانات رفاهی و خدماتی برای مادران دارای سه فرزند و بیشتر، پیگیری ضمانت اجرای قوانین مربوط به عفاف و حجاب و اخلاق مداری در زندگی، ایجاد باغ بانوان جهت ورزش و تفریح بانوان شهرستان و ارتقا سلامت روحی و جسمی آنها، در نظر گرفتن مکانی تحت عنوان باغ کتاب، تالار نمایش، بازی‌های فکری، مطالعه و غیره برای جوانان و نوجوانان، ایجاد فضای تفریحی مناسب برای کودکان، توجه به محله محروم محمدیه و دیگر روستاهای اطراف جزء اساسی‌ترین مشکلات مردم نائین می باشد.

کارشناس شبکه بهداشت شهرستان گفت: در کشور ما طرح جهانی «صیانت در جمعیت» در حال اجرا است و با توجه به تحقق این امر اهدافی همچون داشتن نسل جوان، با سواد و فرزند آوری مدنظر است.
زهرا متولیان تصریح کرد: این طرح با برنامه ریزی‌ها و مداخلات امداد امکان پذیر خواهد بود.

وی اشاره کرد: در راستای تشویق فرزند آوری، افرایش مرخصی زایمان بانوان، در نظر گرفتن حقوق برای زنان خانه دار جهت تشویق و انگیزه فرزند آوری، تامین دستگاه مانیتورینگ قلب بزرگسال، دستگاه بی بی چک جهت تشخیص زردی نوزادان و جذب متخصصین بیشتر در بخش سونوگرافی زنان شهرستان بایستی پیگیری شود.

در ادامه نماینده خبرنگاران شهرستان نائین گفت: خبرنگاران همیشه در شرایط سخت هم قدم با مسئولین هستند اما در این مسیر با مشکلات زیادی روبه رو هستند.

فاطمه محمدی با اشاره به سه مورد از مهمترین مشکلات خبرنگاران در این زمینه گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات خبرنگاران، عدم امنیت شغلی است که هیچ قرار داد مشخصی با خبرنگاران نوشته نمی‌شود و از حقوق و مزایای خاصی نیز برخوردار نیستند.

وی ادامه داد: برای خبرنگاران هیچ استخدامی از سوی خبرگزاری های دولتی و غیر دولتی انجام نمی‌شود و متاسفانه در این خصوص قوانین محکم و مشخصی برای صدا و سیما و خبرگزاری‌ها و وزارت ارشاد وجود ندارد.

محمدی اضافه کرد: در شهرستان نایین بانوان، تعداد کثیری از خبرنگاران را تشکیل می‌دهند و قطعا این مشکلات برای بانوان چند برابر می‌شود، چرا که در کنار این کار سخت، وظیفه همسری و مادری را نیز بر عهده دارند.

وی در رابطه با مسائل و مشکلات بانوان خبرنگار تصریح کرد: شرایطی مثل مرخصی زایمان و مزایای شغلی برای خبرنگاران بانو وجود نداشته و همچنین بحث بیمه خبرنگاران هم باید مورد توجه قرار گیرد؛ مسئله بیمه خبرنگاران سالیان سال است که مطرح شده اما تاکنون هیچ اقدام مشخصی در این خصوص صورت نگرفته است.

محمدی با اشاره به عدم نظارت دقیق بر شهرستان و متولیان امور شهر در حوزه خبر و رسانه گفت: برای ورود افراد به عرصه خبر هیچ ضابطه مشخصی وجود ندارد و این مسئله نیازمند توجه ویژه‌ای است، چرا که بعضاً این بی قانونی‌ها از سوی ادارات نیز مشاهده می‌شود و عدم نظارت دقیق بر حوزه خبر و رسانه مشکلاتی را در این زمینه برای خبرنگاران و رسانه ها به وجود آورده است

 

سردبیر: زینب درویشی نائینی

  • نویسنده : الهه سلطانی