رونق و پویایی روستاها با پنج محور اساسی و متوازن
رونق و پویایی روستاها با پنج محور اساسی و متوازن
استاندار اصفهان گفت: تنها در صورتی می توانیم شاهد رشد و توسعه روستاها باشیم که در چندین محور اساسی اقدامات قابل توجهی انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری صدای نایین، صبح امروز بیست و هفتم مهرماه، چهارمین کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان با حضور استاندار اصفهان و معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری برگزار شد.

دکترسیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان در این نشست با تاکید بر اهمیت پویایی روستا بیان کرد: در مجموعه قرارگاه پیشرفت و آبادانی روستایی مطالعاتی درخصوص اقداماتی که در روستاها از اول انقلاب تا سال ۹۴ الی ۹۵ انجام شده بود مورد بررسی وسیع قرار گرفت‌.

وی ادامه داد: نتیجه تحقیقات نمایانگر این بود که نمیتوانیم توسعه و پویایی روستایی را صرفا در یک حوزه و محور تعریف کنیمT در اکثر مواقع دلیل عدم موفقیت طرح‌های توسعه محور در روستاها ورود تک بُعدی به یک حوزه اشتغال، فرهنگ و یا سلامت است در صورتی که تنها در صورتی می توانیم شاهد رشد و توسعه روستا باشیم که در چندین محور اساسی اقدامات قابل توجهی انجام شود.

استاندار اصفهان پنج محور اساسی رشد و آبادانی روستا را در قالب معیشت و اشتغال، فرهنگ، آموزش، سلامت و زیرساخت روستا دانست و گفت: رشد متوازن در این پنج محور اساسی در کنار تقویت اولویت‌های فرهنگی، حفظ هویت روستا، افتخار و بالندگی به هویت روستایی بایستی در کنار یکدیگر مورد توجه و در دستور کار قرار بگیرند.

دکتر مرتضوی تصریح کرد: البته اقدامات بایستی با تسهیل‌گری دستگاه‌ها، حضور تسهیلگران، همکاری روستاییان و با توان روستا انجام شود تا به نتیجه مطلوب برسیم که اگر در کنار رشد و توسعه روستا نسبت به مولفه‌های فرهنگی و هویتی توجه نشود شاهد تضادهای فرهنگی خواهیم بود و از هدف فعالیت‌های کارشناسی شده، متوازن و پایدار دور می‌شویم.

وی تعریف یک گروه کاری در حوزه معیشت روستا ذیل کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان را ضروری دانست و گفت: تشکیل گروه کاری معیشت و اشتغال روستا با هدف توسعه اقتصاد روستایی و توانمندی روستاییان به ما کمک خواهد کرد تا بتوانیم از ظرفیت تسهیلات استان در راستای رشد و آبادانی روستاها بهره ببریم.

استاندار اصفهان عنوان کرد: دو شاخصه صبر و تحمل عواملی هستند که موفقیت کار در مناطق محروم و روستایی را تضمین می کنند که گاها سرعت بدون هدف و برنامه‌ریزی حقیقی باعث می شود شاکله کار و فعالیت به درستی ایجاد نشود و نتوانیم به صورت متوازن و پایدار فعالیت کنیم.

همچنین در این نشست گزارشی از آمار اشتغالزایی در استان مطرح و مقرر شد در خصوص رصد و ثبت آمار اشتغالزایی در استان مدیران کل همت بیشتری داشته باشند و عملکرد دستگاه های مختلف در این خصوص در کارگروه بعدی مطرح و گزارش شود تا نقاط قوت و ضعف در رصد، صحت سنجی و ایجاد اشتغال  به صورت دقیق و تخصصی بررسی گردد.

  • نویسنده : خبرنگار پایگاه خبری صدای نایین