از تولید دوهزار مترمربع فرش در نایین تا معرفی ۱۶۰ بافنده برای تسهیلات
از تولید دوهزار مترمربع فرش در نایین تا معرفی ۱۶۰ بافنده برای تسهیلات
رئیس اداره صمت نایین گفت:از ابتدای امسال تا کنون حدود ۲ هزار متر مربع فرش توسط قالیبافان تولید شده است.

به گزارش پایگاه خبری صدای نایین، امید کوهی با اشاره به اینکه سالانه حدود سه هزار متر مربع فرش دستباف در این شهرستان تولید و روانه بازار هدف می‌شود، گفت: تاکنون هزار و ۵۵۰ نفر از فعالان این صنعت زیر پوشش بیمه قرار گرفته‌اند که حدود ۷۲۰ نفر قالیباف در قالب تامین اجتماعی و ۸۳۰ نفر نیز در قالب صندوق اجتماعی کشاورزی، روستاییان و عشایر بیمه شده اند.

او افزود: میزان تولید فرش دستباف از ابتدای امسال تا کنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته تفاوت چندانی ندارد اما قیمت فرش دستباف نسبت به سال گذشته بطور میانگین صد درصد افزایش یافته است.

کوهی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تا کنون حدود ۲ هزار متر مربع فرش توسط قالیبافان تولید شده است، گفت: فرش دستباف شرق استان اصفهان بدلیل جایگاه ویژه‌ای که از گذشته تاکنون داشته است می‌تواند در جهت توسعه صادرات در منطقه نقش مهمی داشته باشد.

او با اشاره به قدمت و مرغوبیت فرش دستباف نایین در بازارهای جهانی گفت: حفظ نقشه های با اصالت و ترویج بافت دوباره این طرح ها موجب رونق صادرات این محصول می‌شودو با توجه به تغییر رویکرد در حوزه فرش از تک‌بافی به تولید کارگاهی و سیاست‌های وزارت صمت، امسال صدور پروانه بهره‌برداری برای کارگاه‌های قالیبافی در نایین رو به افزایش است.

رئیس صمت نایین تصریح نمود:  مزیت  تولید کارگاهی، افزایش میزان بهره وری تولید فرش است و سرمایه گذار برای ایجاد کارگاه از قبل تجهیزات و مواد مورد نیاز را تامین و قالیباف فقط دستمزد خود را بابت کار دریافت می کند لذا دغدغه تامین اسباب و مواد اولیه را ندارد.

او افزود: تولیدکنندگان شاخص به عنوان پشتیبان، بافنده ها را در زیر مجموعه خود مدیریت می کنند و سفارش بافت انواع فرش را به آنها می‌دهندکه از ابتدای امسال تا کنون ۱۶۰ بافنده برای دریافت تسهیلات به بانک های شهرستان معرفی شدند.

 

  • نویسنده : خبرنگار صدای نایین