بزرگ شدن ما مستلزم کوچک شدن بقیه نیست
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای نایین، گاه پند و اندرز یک استاد میتواند مسیر زندگی شخصی را تغییر دهد، کمتر استادی یافت میشود که تجارب بهارهایی که یکی پس از دیگری طی نموده را در اختیار دیگران قرار دهد.
نه تنها در گفتار بلکه از رفتارشان میتوان درسهای بزرگی آموخت، این بار سوژه ما یکی از بهترین و متخصصترین اساتید در حوزه تعلیم و تربیت، جناب آقای جواد ناصح، مدرس دانشگاه فرهنگیان که تقریبا حدود ۳۵ سال سابقه کار و تقریبا همین مقدار هم سابقه تدریس دارند و دیگر هیچ گاه مثل و مانند ایشان تکرار نخواهد شد.
- از حیطه کاریتان بفرمایید.
فعالیتهای عمده من تدریس است و کارکردن با افرادی که در زمینه کودک و نوجوان مشکل دارند و همچنین یک مقداری هم فعالیت هنری دارم. رشته تحصیلیام روانشناسی کودکان استثنایی از دانشگاه شهید بهشتی و تهران بوده و در حوزه موسیقی، پیانو و کیبورد میزنم.
- راز موفقیتتان چه بوده است؟
البته اگر بشود نامش را موفقیت گذاشت، همیشه تصورم این بوده که نیاز است کامل بشویم و هیچوقت به این نقطه نرسیدم که فکر کردم کامل شدهام و همواره عطش آموختن به هر شکلی را داشتهام و نه فقط آموختن به صورت آکادمیک.
تحت هر شرایطی بزرگترین اولویتم این است که بیاموزم چه از طریق فیلم، کتاب، قصه، شعر، ادبیات و از هر چیز دیگری و همچنان این عطش را دارم و گمان میکنم همین کمک کرده است.
ما یک باور اعتقادی داریم که هرگاه امامی دعا میکند که خداوندا مرا کامل نکن علت آن این است که وقتی انسان احساس میکند کامل شده، دست از تلاش برای بهتر شدن و بیشتر دانستن برمیدارد و این نقطه کمالی را که میگوییم، دیگر به آن نمیرسد و در همان سطوح باقی میماند.
وقتی بزرگان ما مثل بوعلی سینا میگویند واقعا چیزی نمیدانیم، حکایت «دل گر چه درین بادیه بسیار شتافت یک موی ندانست و بسی موی شکافت» و «تا بدان جا رسید دانش من که بدانم همین که نادانم» است، وقتی این بزرگان چنین سخنانی را گفتهاند، من نیز همچنان تمایل به آموختن از هر کسی با هر سنی، با هر جایگاه و سطح تحصیلاتی دارم، برایم مهم نیست که او چه کسی است برای من مهم این است که آیا میتوانم چیزی از او بیاموزم یا خیر.
- استاد، اخلاق خوب و مطالعه مفید چه رابطهای با هم دارند؟
ما یک جمله معروفی داریم که میگوید روزی که کتاب نخوانده و مسواک نزده.ای دهانت را ببند، کسی که کتاب نمیخواند و مطالعهای ندارد اصولاً نمیتواند انسان با اخلاقی باشد زیرا کتاب خواندن روح شما را تعالی میبخشد و باعث میشود انسان دیگری شوید در واقع یکجور اشتراک بین آنچه دیگران در جهان میدانند با شما بوجود میآید؛ پس شما از منیّت بیرون میآیید و وقتی از منیّت خارج شدید بال پرواز به شما داده میشود و میتوانید رشد کنید و یکی از بزرگترین ویژگیهایش این است که عزت نفس شما را بالا میبرد و هرکس عزت نفس بالایی داشته باشد، بزرگ شدن خودش را در کوچک شدن بقیه نمیبیند.
- اولین قدم برای یک پژوهش مفید چیست؟
خوب دیدن، خوب شنیدن، خوب دقت کردن در هر چیزی، پژوهشگر خوب کسی است که در حوزه فعالیت خودش به چیزهایی توجه کند که از نظر دیگران خیلی مهم نیست، چیزهایی را ببیند که دیگران نمیبینند.
پژوهش کردن در آغاز مقاله نوشتن نیست، ابتدا این است که بتوانی مسئله پیدا کنی، برای مسئله پیدا کردن باید درگیر آن حوزه شد، یک معلم ابتدایی بیش از هرکسی میداند بزرگترین مشکلات و نقاط ضعف کلاس و دانش آموزانش چیست، این آدم میتواند به شما موضوع پژوهش خوبی دهد.
- توصیه شما به معلمان و دانشجو معلمان چیست؟
همان توصیه که خوب ببینید و خوب بررسی کنید، هر چیزی که در ذهنتان با هم تطابق ندارد و توجهتان را جلب میکند و یکجور ذهنتان را درگیر میکند، آن مسئله را حتما جدی بگیرید و دنبال کنید، مثلا چرا بچههای الان حاضر به درس خواندن نیستند یا چرا باور اعتقادی بچههای الان به اندازه زمان ما نیست؟ این مسائل باید پررنگ شود و از دل همینها مسئله بیرون میآید.
توصیه اختصاصی من به دانشجو معلمان این است که حرص دانستن داشته باشید، شما باید مرا در منگنه مطالعه کردن و اطلاعات دادن و تکلیف دادن بگذارید.، اگر شما بخواهید از گیر کلاس و اطلاعات بیرون بروید و یکجور عافیتطلبی داشته باشید طبیعتاً برای یک دانشجو معلم رشدی نخواهد بود و آسیب جدی آن بعد از زمانی است که سر کلاس میروید زیرا آن وقت کسی نیست که به داد شما برسد.
- و اما توصیه اختصاصی شما به معلمان…
از لحاظ پژوهشی این است که تمام آنچه که در کلاس میبینید جدی است ولی توصیه شخصی و غیر علمی که هرچند مهمترین توصیه من است این بوده که اگر دانشآموزانتان را دوست بدارید همه چیز حل میشود.
- ازدواج دو معلم را چگونه معنا می کنید؟
خیلی هم خوب است و موردی ندارد اما ملاک ازدواج شغل نیست، ملاک کفویت است ولی از این جهت که معلمها شرایط یکسانی دارند و میتوانند یکدیگر را درک کنند، راحتتر است و اتفاقات بهتری در این حوزه میافتد.
به نظر شما وجه منفی هم دارد؟
وجه منفی هم میتواند داشته باشد ولی خودش به نوبه خود نه و بیشتر بستگی به ویژگیهای شخصیتی افراد دارد چون خود معلمی طوری است که هفت صبح از خانه بیرون میروید و یک بعد از ظهر برمیگردید و زمان تعطیلیتان با هم هستید و همین میتواند توافق بالایی را ایجاد کند. ولی وقتی از یک جنس نباشد ما گاها اختلافهایی را دیدهایم مثلاً یکی شیفت صبح است و دیگری شیفت عصر و…
- اگر امکانش هست دو مورد از والاترین آرزوهایتان را بگویید.
یکی از آرزوهای بزرگم این است که میتوانستم کاری بکنم که شهروند شریف تربیت کنم، فکر میکردم پتانسیل این بود که بتوانیم اینکار را انجام دهیم؛ آدمی که در هر پست و مقام و جایگاهی که است انسان باشد و شریف زندگی کند، مهم نیست که چقدر درس خوانده، مهم این است که در هر جایگاهی کارش را درست انجام دهد و شریف باشد و انسان.
یکی دیگر از بزرگترین آرزوهایم این است در حدی که میتوانستم بچه آسیب دیده نداشته باشیم مثل کودک بد سرپرست و کودک کار.
فکر میکردم اگر موقعیت و جایگاهی داشتم میتوانستم از طریق مسیر تأمین کردن مراکز نگهداری این بچهها و نجات دادن آنها از فضای بدی که دارند و همچنین از لحاظ مالی بجای اینکه برای بدست آوردن مقدار پولی از صبح تا شب شیشه ماشین پاک کنند، درس بخوانند و رشد کنند.
- یک حرف خودمانی و هرچه که دل تنگتان میخواهد بگویید…
آدمی تا است توجه میخواهد، وقتی نیست دیگر مهم نیست چه مراسمی برایش بگیرید، برای هر آدمی در هر جایگاهی که هست ارزش قائل شوید نه بعد از اینکه نیست؛ هرچی به خودتان نمیپسندید به دیگران هم نپسندید و بزرگ شدن خودمان مستلزم کوچک شدن دیگران نباشد، خودت باید بزرگ باشی. جایگاه و ارزش آدمها را ببینید، هرکسی یک جایگاه خاصی دارد نه فراتر و نه پایین تر از آنچه که است.
پایین را بالا ببرید اوضاع خراب میشود، «من از روییدن خار سر دیوار دانستم که ناکس کس نمیگردد از این بالا نشینیها»
از آن طرف هر کسی را در جایگاه و به اندازه خودش ببینیم و این به نفع همه است و اینگونه همه چیز خوب میشود.
- سوالی بوده که دوست داشته باشید از شما پرسیده بشود ولی نپرسیدم؟
شاید مثلا اینکه مسیر رشد بچه ها چه میتواند باشد؟
سر کلاس همیشه میگویم زیاد کارتن ببینید، زیاد بازی بچگانه کنید، زیاد شعر بچگانه بلد شوید، زیاد فیلم ببینید، زیاد کتاب بخوانید، زیاد قصه بخوانید، زیاد با بچه ها مشغول باشید و با کودکان بازی کنید.
منِ کودکی تان را یادتان نرود.
کنکور، ما را از من کودکی در آورده.
خودت باش!
نه آنی که یک سیستم میخواهد تو باشی
به اندازه کافی سیستم ما را سیستمی میکند ولی در بقیه موارد خودت باش و بهترین جایی که میتوانی باشی کودکی است.
- نویسنده : زهرا فخارزاده
حسین
تاریخ : 6 - دی - 1402سلام
حقا و انصافا استادی برازنده شماست.
هر روز از رفتار و اخلاق ایشان درس می گیریم
سد ماشااله یوسفی
تاریخ : 6 - دی - 1402با سلام و عرض ادب بنده بسیار خوشحالم که خداوند مسیر شغلیم را در این ۳۰ سال طوری رقم زد که حدودا تمام سابقه کاریم را در کنار این استاد بزرگوار بوده و با سلایق و خلق و خوی و منش ایشان کاملا آشنا هستم. استادی به تمام معنا ، هر دانشجو و همکاری که با ایشان کلاس داشته بعدها اذعان نموده که هرچه داریم ، آموخته ایم و برایمان مفید بوده از ایشان است.بی شک یکی از چهره های فاخر و ماندگار دانشگاه فرهنگیان هستند.
لذا به شما دانشحویان بعنوان یک همکار و برادر بزرگترتان صمیمانه پیشنهاد می کنم تا دانشجوی ایشان هستید از این بزرگوار مطلب بخواهید که هم برای خودتان مفید خواهد بود و هم باعث خشنودی ایشان خواهید شد.
گفت استاد: مبر درس از یاد
یاد باد آن چه مرا گفت استاد
یاد باد آن که مرا یاد آموخت
آدمی نان خورد از دولت یاد
هیچ یادم نرود این معنی
که مرا مادر من، نادان زاد
پدرم نیز چو استادم دید
گشت از تربیت من آزاد
پس مرا منت از استاد بود
که به تعلیم من اُستاد اِستاد
هر چه می دانست آموخت مرا
غیر یک اصل که نا گفته نهاد:
قدر استاد نکو دانستن
حیف استاد به من یاد نداد
**ایرج میرزا**
زهرا اسمی
تاریخ : 9 - دی - 1402بنده افتخار شاگردی در محضر استاد ناصح را داشتم بدون هیچ اغراقی ردای استادی تمام و کمال برازنده ایشان است هم از لحاظ اخلاقی ، علمی و هم منش و کردار. تا می توانید لحظه لحظه از وجود ایشان بهره ببرید و کسب علم نمایید زیرا شاگردی در محضر ایشان سرمایه گرانبهایی است و درک علم و شناخت شخصیت استاد ناصح فراتر از سعادت و افتخار است که نصیب هر کسی نمی شود .با تمام وجود قدردان زحمات ایشان هستم.
زهرا فخارزاده
تاریخ : 11 - دی - 1402بدون شک یکی از بهترین و به یاد ماندنی ترین مصاحبه و تجربه کاری بنده بود. استادی فوق العاده و تکرار نشدنی که توفیق کار با ایشون نصیب بنده شد.
حسین
تاریخ : 12 - دی - 1402سلام
چندسال بنده جزء دانشجویان ایشان بودم و از ایشان درسهای زیادی آموختم.سپاسگزارم استاد
علی
تاریخ : 12 - دی - 1402سلام
برخود میبالم چندین سال از حضور ایشان بهره می بردم .
هر روز چهارشنبه و پنج شنبه به کاشان می آمدیم تا در کلاسهای ضمن خدمت ایشان شرکت نماییم
سیده معصومه جعفری
تاریخ : 13 - دی - 1402به جرئت میتونم بگم یکی از تاثیر گذار ترین آدم های زندگیم چه در عرصه علم و دانش و چه در اخلاق و منش و رفتار.
استاد ناصح واقعا در عین اینکه بسیار سرشار هستند از علم و ادب تواضع و فروتنی بسیاری دارند.
از خداوند برای این استاد گرانقدر سعادت دنیا و آخرت را طلب دارم.
به بچهها درست زندگی کردن را یاد بدهید - صدای نایین | V.O.N 1 | صدای نایین | V.O.N
تاریخ : 20 - دی - 1402[…] دیگر هم که همه او را میشناسید و در جمع خودمان هم است، استاد ناصحاند که واقعا آدم توانمند و فوقالعادهای هستند. هرچند که […]
مرادی
تاریخ : 20 - دی - 1402بسیار لذت بردیم از تک تک صحبت های استاد عزیزی که از خوشبختی ما بود که شاگرد ایشان هستیم و خواهیم بود. خدا همیشه حافظ و نگهدار ایشان باشد.
فاطمه درون جلالی
تاریخ : 20 - دی - 1402بسیار می اندیشم که به راستی ردای استادی برازنده ی چه کسانی ست ؟!….
یقینا برازنده ی کسانی خواهد بود که در راه رفتن خود نیز درس تواضع ، فروتنی ، منش شایسته ، بردباری ، اخلاق نیکو ، بِه زیستی و بِه منشی را تعلیم می دهند به همگان …. ما تنها در کلاس درس از استاد ناصح نمی آموزیم … ما از خنده های استاد ناصح نیز می آموزیم ….
به راستی که ردای استادی برازنده ی دانش و منش شماست استاد عزیزم …
برخود میبالم و از افتخارات خود میدانم دانشجوی استاد ناصح بودن را …