وظیفه اصلی همه معلمان این است که انسان تربیت کنند
وظیفه اصلی همه معلمان این است که انسان تربیت کنند
رئیس دانشگاه فرهنگیان کاشان گفت: وظیفه اصلی همه معلمان مخصوصاً در دوران ابتدایی، این است که انسان تربیت کنند و بعد معنوی و تربیتی را در کلاس‌های درس‌شان مدنظر قرار دهند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای نایین، زنان موفقی که باعث رشد و تحول جامعه‌ای بزرگ شده‌اند و یک کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهند، قابل تحسین هستند همان‌هایی که با وجود شرایط سخت زندگی همچنان دغدغه‌مند بوده و از تلاش باز نمی‌مانند.

خانم دکتر ربابه پوران نمونه بارز از زنان موفق و تاثیرگذار در سطح کشور هستند که با پیگیری‌های بسیار زیاد، ساختمان دانشگاه فرهنگیان کاشان را بنا نهاده و هر ساله چند صد معلم از این دانشگاه، فارغ‌التحصیل می‌شوند و در سراسر کشور به فرزندان این مرز و بوم خدمت خواهند کرد.

پوران دکترای تخصصی آموزش ریاضی و رئیس دانشگاه فرهنگیان کاشان، در سال ۱۳۵۵ در خانواده‌ای مذهبی در شهرستان کاشان متولد شده است که تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مدارس شهرستان کاشان به پایان رسانده و در سال ۷۳ در رشته ریاضی محض دانشگاه دولتی کاشان مشغول به تحصیل می‌شود.

وی در سال ۸۵ در رشته کارشناسی ارشد آموزش ریاضی با رتبه ۳ و در سال ۸۷ با رتبه ۱ در کنکور دکترای تخصصی آموزش ریاضی واحد علوم و تحقیقات تهران پذیرفته می‌شود که در شهریورماه ۱۳۹۸ به ریاست دانشگاه فرهنگیان کاشان منصوب می‌شود.

خبرنگار صدای نایین لحظاتی را مهمان این بانوی مهربان و موفق شده است تا از تجربیات ناب‌شان بهره ببریم.

هیچ چیز مثل تدریس دروس ریاضی حالم را خوب نمی‌کند

۱. خودتان را معرفی کنید.

ربابه پوران هستم، دکترای تخصصی ریاضی و رئیس دانشگاه فرهنگیان کاشان، حدود بیست سال سابقه‌ تدریس در دانشگاه فرهنگیان را دارم و در مقاطع متوسطه و پیش‌دانشگاهی در دبیرستان‌های دولتی، غیردولتی و آموزشگاه‌های کنکور مدرس ریاضی بودم؛ از دوران دبیرستان عاشق تدریس ریاضی بوده و همچنان هستم و هیچ چیز مثل تدریس دروس ریاضی حالم را خوب نمی‌کند.

۲. چه مشکلاتی در ابتدای کار خود داشتید و چگونه با آن‌ها مقابله کردید؟

زمانی که من مشغول به کار در دانشگاه شدم، دانشگاه فرهنگیان کاشان، ساختمانی قدیمی داشت و نیمی از یک دبیرستان پسرانه بود که از لحاظ فضای آموزشی و خوابگاهی واقعاً درخور و شایسته دانشجو معلمان نبود و تمام دغدغه من این بود که فضای مناسبی را برای دانشجو معلمانی که با رتبه‌های عالی وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شدند، فراهم آورم.

دانشگاه فرهنگیان کاشان در میان تمام دانشگاه‌های فرهنگیان کشور برند است

۳. بهترین و مسرت‌بخش‌ترین اقدامی که برای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان امام خمینی(ره) کاشان انجام داده‌اید، چه بوده است؟

یکی از خیرین کاشان به نام حاج احمد فتاحی، ساختمانی را ساخته و به آموزش و پرورش تحویل داده بودند تا به عنوان مدرسه متوسطه اول و دوم بهره‌برداری شود، هنوز ساختمان بهره‌برداری نشده بود که من به خاطر آشنایی خانوادگی که با حاج آقا فتاحی داشتم و ارادت خاصی که ایشان به پدرم داشتند، با حاج آقا تماس گرفتم و از ایشان درخواست کردم که این ساختمان را به دانشگاه ما واگذار کنند، خلاصه با رایزنی‌هایی که با ایشان داشتیم و جلسات متعددی که تشکیل دادیم در شهریور ۱۳۹۹ با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای ساختمان جدیدالاحداث به دانشگاه فرهنگیان واگذار شد و من این اتفاق را معجزه الهی در دوران خدمتم میدانم؛ در دوران کرونا هم فرصتی فراهم شد که ما بتوانیم بحث جابه‌جایی را انجام دهیم و اثاثیه‌ها را از ساختمان قدیمی به ساختمان جدید جابه جا کنیم که برای فضای آموزشی و خوابگاهی تجهیزات نو خریدیم و در واقع الان دانشگاه فرهنگیان کاشان در میان تمام دانشگاه‌های فرهنگیان کشور برند است و در حال توسعه است که هم اکنون نیزبا کمک حاج آقا فتاحی بحث خرید زمین‌های مجاور دانشگاه را هم پیگیری می‌کنیم تا بتوانیم دانشجویان بیشتری را پذیرش کنیم.

تنها چیزی که در ذهن دانش آموزان ماندگار می‌شود، اخلاق و رفتار معلم است.

۴. یک خاطره از دوران دانشجویی‌تان تعریف کنید.

دوران تحصیل و مخصوصاً دوران دانشجویی دوره‌ای پرخاطره است، یکی از مواردی که من در دوران تحصیلم خیلی به آن توجه می‌کردم بحث تقلب در امتحان بود هیچ وقت وجدانم راضی نمی‌شد تقلب کنم، تنها یک بار تقلب کردم آن هم در دوره ابتدایی بود که امتحان علوم داشتیم و من بیست و پنج صدم از دوستم تقلب کردم و نمره‌ام بیست شد تا حالا هم در ذهنم است و وجدانم ناراضی است. در دوران دکتری یک امتحان سخت داشتیم که اتفاقاً آن روز هم استادمان مراقب جلسه امتحان نبودند و یکی از همکاران امور اداری دانشگاه را مراقب جلسه گذاشته بودند، یکی از سؤالات خیلی سخت بود و ۳ نمره هم داشت و هیچ کدام از دانشجویان جوابش را نمی‌دانستیم، نزدیک پایان امتحان بود که مراقب گفت می‌توانید کتاب‌های‌تان را باز کنید و جواب سؤال را بنویسید، بچه ها همه یکی یکی مشغول پیدا کردن جواب سؤال در کتاب شدند اما من یک لحظه با خودم گفتم که من تا حالا تقلب نکرده‌ام اگر بنشینم قطعاً شیطان مرا گول می‌زند و کتاب را باز می‌کنم و بلافاصله از جایم بلند شدم و بدون اینکه به سؤال جواب دهم برگه را تحویل دادم؛ بچه‌ها خیلی تعجب کردند و گفتند حالا که می‌توانی تقلب کنی بنشین سؤال را جواب بده، اما من قبول نکردم و از کلاس خارج شدم؛ نمرات که اعلام شد من کمترین نمره آن ترمم را در آن درس گرفتم ولی خدا را شکر می‌کنم که تقلب نکردم و وجدانم راضی است که این نمره واقعی خودم است؛ این بحث را مطرح کردم که بگویم ما باید سعی کنیم در کلاس‌های درس، هدف اصلی‌مان که تربیت انسان‌ها است را مدنظر قرار دهیم، چون تنها چیزی که در ذهن دانش آموزان ماندگار می‌شود، اخلاق و رفتار معلم است.

۵. توصیه شما به دانشجویان تربیت معلم و مدیران حوزه آموزش و پرورش و نومعلمان چیست؟

توصیه من به دانشجومعلمان عزیز این است که علاوه بر ارتقای سطح دانشی و مهارتی خود در زمینه روش‌های تدریس بعد فرهنگی و تربیتی خود را نیز تقویت کنند و حواس‌شان باشد که در کلاس‌های درس فقط وظیفه آن‌ها آموزش مطالب درسی نیست، بلکه وظیفه اصلی همه معلمان مخصوصاً در دوران ابتدایی، این است که انسان تربیت کنند و بعد معنوی و تربیتی را در کلاس‌های درس‌شان مدنظر قرار دهند چون اخلاق و رفتارشان در تربیت دانش آموزان و پرورش انسانیت در آن‌ها واقعاً تاثیرگذار است.

۶. و صحبت پایانی شما چیست؟

ان شاءالله که همه دانشجومعلمان موفق باشند و حرف همیشگی من این است که قدر خودتان را بدانید چون شغل مقدسی را انتخاب کرده‌اید سعی کنید بتوانید وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهید.

وجود بانوان سرشناس و‌ کارآمدی همچون خانم دکتر پوران نمونه و الگویی روشن برای همه بانوان و چشم‌اندازی شگرف برای سرزمین ایران است و قطعاً نتایج زحمات و خیر و برکت حاصل از تلاش ایشان تا سالیان سال پابرجا خواهد ماند.

  • نویسنده : زهرا فخارزاده نائینی