سرطان سینه اولین سرطان در بین بانوان
سرطان سینه اولین سرطان در بین بانوان
عضو مرکز تحقیقات سرطان سینه در دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان گفت: سرطان سینه در جهان اولین سرطان در بین بانوان است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای نایین از اصفهان، مریم طباطباییان متخصص سرطان سینه گفت: درد پستان یکی از شایع‌ترین علل مراجعه خانم‌ها به پزشک است، تقریبا هفتاد درصد خانم‌ها در دوره زندگی خود دچار دردهای پستانی می‌شوند که اکثر این دردها در فاصله دو تا شش ماه خود به خود بهبود می‌یابند.

وی افزود: پس از بیماری های قلبی و عروقی و سوانح و حوادث، سرطان سومین عامل مرگ و میر در ایران است که در این میان بر اساس آمار نظام ثبت سرطان ایران سرطان سینه رتبه اول را دارد.

مریم طباطباییان در مورد عوامل ایجادکننده این نوع سرطان بیان کرد: ژنتیک فقط علت ۴ تا ۶ درصد سرطان‌های سینه است و در بقیه موارد ما رد پایی از آن پیدا نمی‌کنیم؛ در تماس بودن با هورمون‌های زنانه یعنی شروع شدن قاعدگی در زیر ۱۳ سال و یائسه نشدن بعد از ۵۰ سالگی، مصرف زیاد قرص‌های ضدبارداری، مصرف زیاد چربی و غذاهای حاوی مواد نگهدارنده، مصرف کم میوه و سبزی‌ها، کمبود ویتامینD، کم تحرکی و چاقی و استعمال الکل و دخانیات از عوامل هورمونی ایجادکننده سرطان پستان هستند.

وی ادامه داد: لمس توده بدون درد، فرورفتگی پوست، ترشح خونی از نوک پستان، بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر بغل، زخم شدن ناحیه پستان که این زخم بیشتر از ۲ تا ۳ هفته باقی بماند و بهبود پیدا نکند، از علایم سرطان سینه است.

عضو مرکز تحقیقات سرطان سینه در دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان با اشاره به قابل پیشگیری بودن سرطان سینه، بیان کرد: با کنترل کیفیت زندگی، تغذیه سالم، ورزش و کنترل وزن می‌توان تا ۳۰ درصد از بروز سرطان سینه جلوگیری کرد.

وی خاطر نشان کرد: معاینات دوره‌ای برای افراد معمولی از سن ۳۰ سالگی و معاینات ماموگرافی از سن ۴۰ سالگی شروع می شود و برای افراد پرخطر پروتکل‌های غربالگری متفاوت است؛ ما غربالگری سرطان سینه با خودآزمایی از سن ۲۰ سالگی را به همه بانوان و معاینات دوره‌ای و ماموگرافی را به خانم‌هایی که ریسک فاکتورهای سرطان سینه را دارند توصیه می‌کنیم که برای آموزش باید به مراکز بهداشت مراجعه کنند.

متخصص سرطان سینه در مورد روش‌های درمان این بیماری تصریح کرد: جراحی، شیمی درمانی، پرتو درمانی، هورمون تراپی، ایمونوتراپی و درمانهای تارگت از روش‌هایی رایج درمان هستند که براساس نوع سرطان، سن بیمار و گیرنده‌های هورمونی تومور متفاوت است و تقریباً در همه موارد جراحی انجام می‌گیرد و بقیه درمان‌ها بسته به شرایط تومور دارد.

    مریم طباطباییان در پایان افزود: معاینات غربالگری در شهر اصفهان در مراکز بهداشت و هم چنین در مراکز غربالگری خصوصی انجام می‌شود و بیمارستان سیدالشهدا، بیمارستان الزهرا(ع)، شهرک سلامت و شهرک میلاد از مراکز درمانی سرطان اصفهان هستند.

  • نویسنده : لیلا صدوق