زنگ خطر! / هیچ مسئولی از حافظان قرآن حمایت نمی کند؟
زنگ خطر! / هیچ مسئولی از حافظان قرآن حمایت نمی کند؟
مربی قرآن نایینی گفت: عدم حمایت ارگان های مختلف باعث شده، آمار حافظان قرآنی شهرستان کاهش پیدا کند.

به گزارش گروه قرآن و عترت پایگاه خبری صدای نایین، قرآن مجید به عنوان کتاب آسمانی و معجزه جاوید پیامبر اسلام (ص)،کتاب هدایت بشر به سر منزل مقصود است.

این کتاب که آخرین کتاب آسمانی و معجزه گویای خاتم پیامبران است، جهت هدایت انسان به راهی راست و استوار از جانب آفریدگار هستی و با براهین حسی و عقلی و قلبی بر بهترین و کامل ترین بندگان خدا، و اسوه و الگوی بشریت، امین مردم و عبد خدا نازل شده است که حاوی تمام نیازمندی های انسان و جوامع بشری در هر عصری است.

برای آشنایی بیشتر با اثرات قرآن در زندگی به سراغ معلمی رفتیم که با تربیت نسل قرآنی توانسته زمینه ترویج این کتاب آسمانی را  فراهم کند.

 

 

اکثر حافظان قرآن ما از دوره ی کودکی پا به این راه گذاشتند

در این گفتگو پای صحبت های آزاده تحویلی معلم و مربی جوان قرآن که مدتی است در مرکز دارالقرآن ثقلین شهرستان مشغول تدریس آیات و مفاهیم الهی به نوآموزان است نشستیم و از فراز و فرود راهی که برگزیده جویا شدیم:

|لطفا خودتان را معرفی کنید؟ از تحصیلاتتان بگویید؟ 

بنده آزاده تحویلی فارغ التحصیل رشته علوم قرآنی از دانشگاه عترت و قرآن اصفهان هستم.

 

|از چه زمانی کار خودتون را آغاز کردید؟

کار خودم را از سال ۱۳۹۱ با دارالقران شروع کردم؛ در ابتدا با رده ی سنی بزرگسال کلاس های روان خوانی را آغاز و بعد از اون کلاس های حفظ را باهمکاری اداره اوقاف برای کودکان تا بزرگسالان تشکیل دادم.

 

|چی شد که بچه ها به فعالیت های قرآنی علاقه مند شدند و چقدر حمایت ارگان ها را تاثیرگذار می بینید؟

در ابتدای آغاز آموزش تعداد قرآن آموزان حدود ۱۰۰ نفر از تمامی گروه های سنی بود که از این تعداد ۲۰ نفر در رشته حفظ به فعالیت پرداختند و با وجود عدم حمایت از ارگان های مختلف
بچه ها با همت و تلاش خود شروع به حفظ کردند و راهشون را ادامه دادند و من موفقیتشان را جز تلاش و پشتکار خود و همراهی خانواده ها نمبینم.

 

|روش آموزش شما برای حفظ قرآن به چه صورت بود؟

روش حفظ ما مثل جامعه القرآن و مراکز قرآنی معتبر با نوار ترتیل استاد پرهیزگار بود و قرآن آموزان ترجمه و تفسیر را در منزل می خواندند و با تمرین حفظ می کردند.

 

|نظر شما درباره خانواده هایی که حفظ قرآن را برای فرزندشان سخت و مشکل می دانند و به نوعی معتقدند موجب لطمه به فعالیت روزمره می شود چیست؟

اکثر حافظان قرآن ما از دوره ی کودکی پا به این راه گذاشتند و شاید برخی معتقد باشند که سن کودکی سن مناسبی برای حفظ بچه ها نیست ولی وقتی فردی وارد این مسیر شد نور قرآن و خداوند کمک یار و یاورش می شود.

 

|از دیگر فعالیت هاتون در زمینه های مختلف برامون صحبت کنید؟

من علاوه فعالیت قرآنی در زمینه نوشتن هم فعالیت می کنم و خدارا شکر شاگردانم هم به کتاب و کتاب خوانی علاقه دارند و خوش قلم هستند همچنین به فعالیت در حوزه نهج البلاغه هم دارای فعالیت هستم.

 

|در آخر صحبتی دارید، بفرمائید؟

امیدوارم که شاگردانم مسیر قرآنی را ادامه بدهند و با توجه به توانایی هایی که دارند اعتقاد دارم که هر کدام از آنها توانایی آموزش به دیگر دوستداران در این زمینه را دارند.

 

حمایت پدر و مادرم باعث شد حافظ قرآن شوم

|سلام لطفا خودتون را معرفی کنید ودر حال حاضر حافظ چند جز از قرآن هستید؟

بسم الله الرحمن الرحیم مبینا فرخی هستم حافظ کل قرآن کریم من از یک سال قبل از پیش دبستانی بود که به لطف خداوند و پدر و مادرم وارد مهد قران شدم اونجا با مربی های خوبی که داشتن سوره های کوچک قرآن را حفظ کردم.

بعد از اون خب در طول دبستان که بودیم اول حفظ قرآن رو از جز ۳۰ شروع کردم ۱۰ سالم بود که به واسطه طرحی که در شهرستان اجرا شد حفظ قرآن را به صورت جدی شروع کردم با خانم تحویلی و همونجا بود که من خیلی بیشتر علاقه مند شدم به قرآن و خیلی جدی تر دنبال کردم قرآن را

 

|حفظ شما چند سال طول کشید؟ و آیا خللی در امور روزمره نداشت؟

تقریباً ۶ تا ۷ سال طول کشید که ما قرآن را حفظ کردیم و واقعاً لحظات خوب و شیرینی را درکنارهم داشتیم‌. و میتونم بگم که حفظ قرآن هیچ خللی در مراحل  زندگی و تحصیل نداشته است.

من شنیده بودم در کنار قرآن آرامش به دست میاد و قرآن همراه با آرامشه ولی تا وقتی که وارد کلاس قرآن نشدم این حس رو درک نکردم و این حس خوب و آرامش را که در کنار قرآن پیدا کردم همین باعث ادامه دار شدنم در این مسیر شد.

 

|از موفقیت هایی که در مسابقات کسب کردید برامون بگید؟

عمدتا ما در مسابقات آموزش و پرورش  شهرستان شرکت کردیم و رتبه اول را کسب کردیم و بعد از اون درسطح

استان هم چند سال موفق به کسب رتبه دوم شدیم  اما به دلیل اینکه دانش آموزان شرکت کننده در سطح استان با آمادگی بیشتر از نظر تمرینات صوت و لحن تحت نظر مربیان خبره بودند امتیازات ما از این نظر پایین میومد اما از نظر صحت قرآن خدارا شکر ما امتیازات کامل را می آوردیم.

 

لزوم حمایت از علاقه مندان به فعالیت قرآنی

 

سلام لطفاً خودتان را به طور کامل برای ما معرفی بفرمایید در حال حاضر چند جز از کل قرآن را حفظ هستید و از چند سالگی شروع به حفظ کردید؟

 

بسم الله الرحمن الرحیم الله ریحانه پاکنهاد هستم حافظ ۲۵ جز قرآن کریم کلاس پنجم شروع کردم به حفظ قرآن و من هیچ وقت به حفظ فکر نکرده بودم در واقع می ترسیدم از اینکه وارد این مسیر بشم شاید  این توفیق را خدا به خاطر دعای پدر و مادرم به من عطا کرد که تونستم پا بگذارم در این مسیر و همچنین به تشویق کادر دفتری مدرسه و خداروشکر از این بابت خوشحالم.

|چطور حفظتون را تثبیت می کردید؟

من به پشتوانه دوستانم در این مسیر احساس پیشرفت می کردم و به طور مداوم با هم تکرار و تمرین داشتیم و همدیگه را تشویق می کردیم تا بتونیم این تثبیت قرآن را داشته باشیم

 

|در بین همسالان خودتون قرآن را درچه سطحی می بینید؟

قرآن واقعا مهجور و ناشناس مونده و متاسفانه یک سری از بچه ها هنوز تسلط کافی برای روانخوانی قرآن را هم ندارند در حالی که هستن خیلیا که علاقه مند به فعالیت در این زمینه را دارند و لازمه تشویق و حمایت باشه تا دانش آموزان انگیزه کافیه برای ورود به این عرصه را داشته باشند.

 

|روزانه چقدر از اوقات خودتون را به قرآن اختصاص می دید؟

برای این کار من در طی زمان های مختلف به قرآن می پردازم در تابستان با وجود فرصت بیشتر این امر بیشتر صورت می گرفت و در ایام تحصیل تونستم با برنامه ریزی و مدیریت صحیح هم به امور تحصیلی و هم به حفظ قرآن بپردازم.

 

از کلاس سوم ابتدایی شروع به حفظ کردم

|سلام لطفا خودتون را به طور کامل معرفی کنید؟

بسم الله الرحمن الرحیم اعظم فرخی حافظ کل قرآن کریم هستم.

|چی شد که در این مسیر قرار گرفتید و مشوق های اصلی شما در این زمینه چه کسانی بودند؟

من از کودکی در کلاس های روخوانی قرآن شرکت می کردم و مشوق اصلی من در این مسیر پدر و مادرم بودند که همیشه در هر زمینه حامی و پشتیبان من بودند و در مسیر حفظ قرآن به من کمک و من را همراهی می کردند.

|از موفقیت هایی که در این زمینه بدست آوردید بفرمائید؟

خداراشکر که من همیشه در مسابقات سطح شهرستان جز نفرات برتر بودم و در مسابقات سطح استان هم موفق به کسب رتبه چهارم شدم.

|چه مدت طول کشید تا شما موفق به حفظ کل قرآن شدید؟

من از کلاس سوم ابتدایی شروع به حفظ کردم، و حدودا ۸ سال طول کشید تا قرآن را به طور کامل حفظ شدم و اینکه ما سعی می کردیم به صورت فشرده حفظ نکنیم تا درکنار حفظ قرآن به امور روزمره رسیدگی کنیم و همچنین دچار خستگی نشیم.

|از تاثیر قرآن در زندگی شخصی تون برامون بگید؟

قرآن تاثیرات بسیار خوبی را برای من داشت و به آرامش درونی خاصی دست پیدا کردم و موفقیت در زمینه های دیگه به خصوص امر تحصیل را به واسطه ی حفظ قرآن می دونم.

پایگاه خبری صدای نایین

همدلی و صمیمیت،عامل تثبیت حفظ قرآن

سلام  لطفا خودتون را معرفی کنید و بفرمائید در حال حاضر چقدر از قرآن را حفظ هستید‌؟

بسم الله الرحمن الرحیم من پریناز جوانمردی حافظ کل قرآن کریم هستم.

از چند سالگی شروع به حفظ قرآن کردید؟

من از ۵ سالگی شروع به حفظ سوره های کوچیک قرآن از جز سی شدم و در کلاس اول دبستان به کمک مادرم سه جز آخر قرآن را حفظ کردم؛ و به طور جدی از کلاس پنجم ابتدایی به واسطه ی طرحی که در سطح شهرستان صورت گرفت با شرکت در کلاس دارالقران حفظ قرآن را آغاز کردم.

شیوه ی حفظ شما به چه صورت بود؟

در مرکز دارالقران ما با نوار ترتیل استاد پرهیزگار ۳ مرتبه تمرین و تکرار می کردیم و بعد هم  هم پای مربی پیش می رفتیم. مرور و تکرار هم در منزل انجام می شد و در جلسه بعدی که داشتیم قسمت های حفظ شده را ارائه می کردیم.

برای تثبیت حفظ چه کارهایی را انجام می دادید؟

به واسطه همدلی و صمیمیتی که بین ما بود با دوستان این تمرین و تکرار را انجام می دادیم و حفظ خودمون را تثبیت می کردیم.

از دیگر فعالیت هایی که انجام می دید برامون بگید.

علاقه مند به کتاب و کتابخوانی هستم و در مسابقاتی که در این خصوص برگزار شد شرکت کردم در طرح جابربن حیان  موفق به کسب رتبه در سطح استان شدیم و من تمام موفقیت هایی که بدست آوردم را به برکت حفظ قرآن می دونم.

در آخر اگر صحبتی دارید بفرمائید.

اول از خدادند تشکر می کنم که این توفیق را به من داد تا بتونم حافظ قرآن بشم و بعد از پدر و مادرم که درتمام این سال ها حامی و پشتیبان من بودند تد بتونم در این مسیر قدم بردارم.

 

 


یک زن می‌تواند در جامعه و خانه موفق باشد/بزرگترین افتخارم، کار در حوزه علمیه است

  • نویسنده : زهرا سادات موسی کاظمی