حیات وحش نایین، پناهگاه پلنگ ایرانی
حیات وحش نایین، پناهگاه پلنگ ایرانی
تصویر یک فرد جدید از گونه پلنگ ایرانی در سرشماری حیات وحش عباس آباد نایین به ثبت رسید که آخرین گزارش رکورد این گونه ارزشمند مربوط به پاییز ۱۴۰۰ بوده است.

حیات وحش نایین، پناهگاه یوزپلنگ ایرانی

به گزارش پایگاه خبری صدای نایین، پناهگاه حیات وحش عباس آباد با وسعت حدود ۳۰۵ هزار هکتار در ۱۰۰ کیلومتری شمال شرق شهر نایین واقع شده است که به واسطه شرایط توپوگرافی، تنوع زیستگاهی، موقعیت جغرافیایی و همچنین بکر بودن آن، بهترین زیستگاه انواع گربه سانان به ویژه پلنگ تلقی می‌شود. از بین گربه سانان تاکنون ۵ گونه شامل یوز پلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی، گربه شنی، گربه وحشی و کاراکال در این منطقه به ثبت رسیده‌اند.

حیات وحش عباس آباد نایین

برنامه پایش زیستگاه‌های این منطقه در ماه‌های آینده با به کارگیری فناوری‌های نوین از جمله دوربین‌های تله‌ای هوشمند در حال برنامه‌ریزی بوده و به اجرا در خواهد آمد.

مریم امیدی رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به ثبت تصویر یک فرد جدید از گونه پلنگ ایرانی، گفت: این تصاویر که تردد پلنگ مورد اشاره را در روز و شب نشان می‌دهد، بوسیله دوربین تله‌ای کار گذاشته شده در مسیر تردد این گونه توسط محمدرضا حلوانی رئیس منطقه، به ثبت رسیده است.

امیدی تصریح کرد: آخرین گزارش رکورد گونه ارزشمند پلنگ ایرانی در این زیستگاه مربوط به پاییز ۱۴۰۰ بوده است، همچنین در سال گذشته، تصویر یک قلاده یوزپلنگ نیز در این منطقه به ثبت رسید.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اصفهان، خاطرنشان کرد: امیدواریم با کسب اطلاعات بیشتر در خصوص پراکنش گونه‌ها به خصوص گونه‌های گوشخوار بزرگ جثه از قبیل پلنگ و یوزپلنگ در این منطقه، بتوانیم برنامه‌های حفاظتی و مدیریتی مناسب برای انواع گونه را در این منطقه اجرا کنیم.

پناهگاه حیات وحش عباس آباد شامل ۴۳ گونه پستاندار، ۸۹ گونه پرنده دائمی، ۱۷۹ گونه پرنده مهاجر و فصلی، ۲۴ گونه خزنده، برخی دوزیستان و طیف وسیعی از بندپایان بوده که به عنوان ذخایر ارزشمند و متنوع ژنتیکی محسوب می‌گردند.

این پناهگاه دارای جمعیت‌های قابل توجه‌ای از گونه‌های مهم، کمیاب و یا در خطر انقراض در سطح ملی، مانند هوبره، یوز پلنگ، پلنگ، شاه روباه، جبیر، گربه شنی، کاراکال، زاغ بور، شاهین، بحری، بالابان، عقاب طلایی، دلیجه، بوف، روباه شنی، وارانوس و خانواده افعی‌ها بوده که مورد توجه ویژه سازمان‌های بین المللی و ضمیمه فهرست سرخ نیز هستند و این منطقه مطلوب‌ترین زیستگاه‌های تولید مثل و زاد‌آوری آن‌ها در کشور است.

حیات وحش عباس آباد نایین با موقعیت منحصر به فرد در مرکز زیستگاه‌های یوز پلنگ کشور و در مرکز ثقل شبکه مناطق حفاظت شده چهارگانه نقش حساس ارتباطی داشته و علاوه بر اهمیت‌های سرشار ذاتی و بومی، به لحاظ این ویژگی ” کریدور حیات” محسوب می‌شود.

  • نویسنده : فاطمه محمدی