جایگاه بانوان در دولت سیزدهم
جایگاه بانوان در دولت سیزدهم
 کبری خزعلی گفت: در دولت روحانی، اسماً سبک زندگی ما ایرانی اسلامی بود و عملاً الگوی برابری جنسیتی غرب و پیاده کردن همان اسناد گذشته بود.
گفت و گوی خبرنگار صدای نایین با دکتر خزعلی رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی
بانوان در دولت سیزدهم چه جایگاهی دارند؟
سلام خدمت شما؛ بانوان در جمهوری اسلامی با تأسی به الگوی حضرت زهرا سلام الله علیها در همه عرصه‌های فکری، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، حضور دارند و این دولت به طور خاص بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری، آغاز سده جدید را برای تحول فرهنگی علمی و انقلابی تعیین کرده و تغییر جایگاه را خواستار شده است. برای تحول جایگاه زنان، هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی و هم در دولت و هم در مجلس برنامه ریزی شده است.
در دولت، معاونت امور زنان هست که می‌تواند در سیاست‌های راهبردی در خدمت زنان باشد.
در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم، سیاست گذاری کلان، هدایت، هماهنگی و نظارت وظیفه‌ است.
این دولت تصمیم دارد بر اساس الگوی اسلامی ایرانی کار کند و این سیاست‌ها را به نتیجه برساند.
در دولت‌های قبل بیشتر اسماً ایرانی اسلامی بودیم و عملاً الگوی برابری جنسیتی غرب و پیاده کردن همان اسناد قبلی بود. این دولت تصمیم دارد به مسیری که خواست مردم، رأی مردم و نظر مردم است بازگردد. بر اساس آن زن‌ها بتوانند هم حضور فعال اجتماعی و هم خانواده بسیار گرم و صمیمی داشته باشند؛ سلامت زن و سلامت خانواده حفظ بشود و در عین حال در رشد اجتماعی، اقتصادی فعال باشند.
 همچنین خانم‌های خانه داری که دوست ندارند حضور داشته باشند، دوره‌های آموزشی از طریق صدا و سیما، ازطریق رسانه‌ها و مساجد در نظر گرفته بشود که بتواند ارتباط درست زن و شوهر، فرزندان و رشد علمیشان را فراهم کند. اگر لازم است خانم در کنار فرزندانش بتواند به کار اقتصادی پرداخته و به رشد اقتصادی جامعه کمک کند.
در مورد خانم‌های خانه‌دار چه برنامه‌هایی در نظر گرفته سده است؟
چند موضوع مطرح است، یکی در خصوص فرزندآوری و تشکیل خانواده و ازدواج که وام‌های اقتصادی، زمین و… در طرح قرار دارد.
خود مادر و فرزندش تا ۵سالگی باید به صورت رایگان امکانات تغذیه و امکانات بهداشتی داشته باشند و بیمه‌ حتماً فراهم شود.
علاوه بر آن برای بیمه زنان خانه‌دار هم باید اساسی عمل شود؛ به نحوی باشد که بازنشستگی داشته باشند که اگر خدای نکرده مشکلی پیش آمد و خودشان مسئول خانواده شدند حقوق یک کارمند را داشته باشند.
نویسنده : مهدیه محمدی
  • نویسنده : مهدیه محمدی