توانایی و سلامتی میوه‌ ورزش است
توانایی و سلامتی میوه‌ ورزش است
توانایی و سلامتی میوه‌ ورزش است و هرکس بخواهد قدم در راه حفظ سلامتی جسم بگذارد باید از مسیر ورزش عبور کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای نایین، از سلامتی همیشه به عنوان بزرگ‌ترین نعمت خداوند یاد شده است، نعمتی که هرگاه حتی به طور موقت سلب شود رنگ و لعاب از باقی نعمت‌ها خواهد پرید.

در دین اسلام علاوه بر تربیت اخلاقی و عقلانی بر تربیت جسمانی هم تاکیدهای فراوانی شده است و ورزش کردن از مصادیق تربیت جسمانی است چنانکه خداوند در آیه ۲۴۷ سوره بقره می‌فرماید: “وَ زادَهُ بَسطَهً فِی العِلمِ و الجِسم (او را از جهت دانش و نیروی بدنی افزونی بخشیده است) و این یعنی خداوند در آیه فوق نیرومندی و قوای جسمی را هم تراز با جایگاه علم آورده است گویا از نظر قرآن نوعی ارتباط بین کمال جسمی و آمادگی جهت کسب دانش وجود دارد.

درواقع توانایی و سلامتی میوه‌ی ورزش است و هرکس بخواهد قدم در راه حفظ سلامتی جسم بگذارد باید از مسیر ورزش عبور کند و آن‌گاه در مراتب مختلف رشد جسمانی به آرامش و سلامت روان نیز دست خواهد یافت و این همان مصداق یک تیر و دو نشان است.

از سوی دیگر در ایران ما ورزش باستانی یا زورخانه‌ای قدمتی چند صد ساله دارد که هدف از آن تنها دست یافتن به اندامی مناسب و سلامتی نبوده بلکه پرورش روحیه‌ جوانمردی و پهلوانی عضو جدانشدنی این ورزش بوده است.

پس با نگاهی مختصر به پیشینه‌ی ایرانی و اسلامی‌مان اهمیت ورزش کردن و تاثیر آن بر جسم و روح کاملا مشهود است و اما امروز که رقابت در عرصه‌های مختلف فعالیت‌های علمی، فرهنگی، ورزشی و هنری وجود دارد نمی‌توانیم از سابقه‌ی درخشان ورزشی گذشتگان چشم پوشی کنیم چرا که ایرانیان از گذشته تا امروز در این زمینه موفقیت‌های بزرگی کسب کرده‌اند و باعث اعتلای نام ایران و ایرانی شده‌اند.

قهرمانان امروز همان کودکان دیروزند که زمینه‌ای برای پرورش استعدادشان فراهم شد و کم کم با تلاش و پشتکار به مراتب بالاتری رسیدند.

حال سوال این است که آغاز این جرقه از کجا است و چگونه باید نهال کوچک استعدادهای ورزشی را پروراند تا در آینده طلای روی سینه‌شان افتخاری برای کشور عزیزمان بشود؟

می‌توانیم بگوییم فرمول پیچیده و عجیبی ندارد از همین زمین چمن روستا و شهرستان یا مجموعه‌های ورزشی و مربی‌ها آغاز می‌شود که پر و بال توانایی‌های این استعداد ها بشوند و آنقدر بستر و زمینه فراهم باشد که برای درخشیدن بهانه‌ راه طولانی و گره‌های مالی و نبودن‌ها و نداشتن‌ها سد راه نباشد چرا که هزینه‌ای که امروز صرف می‌شود فردا و فرداها نتیجه می‌دهد.

اما بخش مهم دیگری از این درخشش‌های ورزشی مربوط به بانوان است و در دنیای امروز که زنان را بیش از پیش مطرح می‌کنند و گاه از راه‌های غلط سعی در نمایش توانایی زنان دارند، چه پیشرفتی گرامی‌تر و پر افتخارتر از صعودهای ورزشی بانوان می‌تواند باشد؟

دختری که از میان جاذبه‌های گوناگون و راه‌های مختلف، ورزش را برمی‌گزیند و کمر همت بر قهرمانی می‌بندد و چون و چراهای گاهاً اشتباه را نادیده می‌گیرد و بانویی که با همت و پشتکار، در کنار نقش همسری و مادری با گذشتن از محدودیت‌های مختلف به مراتب بالای کشوری و جهانی می‌رسد و به دور از ابتذال و خودنمایی نام “بانوی ورزشکار ایرانی” را بالا می‌برد افتخاری بالیدنی است.

در این میان خیلی‌ از زنان و دختران به علت محدودیت‌هایی که دامن‌گیر شهرستان‌ها و روستاها است، از پیشرفت بیشتر باز می‌مانند در حالیکه در توانایی و استعداد فرزندان شهر یا روستا تفاوتی نیست چه بسا روستانشینانی که باید زیر بال و پرشان را گرفت تا بتوانند به قله‌های موفقیت ورزشی برسند و اعتلای نام ایران باشند.

این کمبودها باری است بر دوش آنانی که می‌توانستند و می‌توانند زمینه‌ساز باشند و صدای کاستی‌ها را به مسئولش برسانند اما قدمی بر نداشتند که بر اساس آنچه پیش از این نوشته شد ورزش و دستاوردهای آن امر مهم اسلامی و ایرانی است که نمی‌توان از آن غافل ماند.

همانگونه که پیشرفت در مراتب کشوری و جهانی افتخاری است برای همه‌ی ما، پس امروز نیز هر کدام‌مان به وسع خود برای هموار کردن مسیر ترقی ورزشکاران و ورزش دوستان مسؤولیم، لذا می‌بایست عوامل و دست اندرکاران حوزه ورزش در روستا و شهرستان‌ها تا نمایندگان مردم همگی در بر طرف ساختن موانع موجود بکوشند که خادمان ملت را جز خدمت افتخار دیگری نیست.

  • نویسنده : محبوبه محمدی مزرعه‌شاهی