تأکید بر گسترش ارتباطات میان ایران و زیمبابوه با محوریت اصفهان
تأکید بر گسترش ارتباطات میان ایران و زیمبابوه با محوریت اصفهان
سفیر زیمبابوه در ایران با استاندار اصفهان دیدار و درخصوص گسترش روابط میان این کشور و ایران با محوریت اصفهان گفتگو کرد.

به گزارش پایگاه خبری صدای نایین، دکتر سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان در دیدار با سفیر زیمبابوه در ایران بیان‌کرد: استان اصفهان یکی از مهم‌ترین استان‌های ایران است و نقش ویژه‌ای را در جمهوری‌اسلامی در حوزه‌های مختلف از جمله فرهنگی، هنری، صنعتی و اقتصادی بازی می‌کند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های منحصربه‌فرد استان اصفهان در حوزه‌های مختلف افزود: استان اصفهان با فعالیت حدود ۱۰ هزار واحد صنعتی در حوزه‌های مختلف و متعدد، بخش قابل توجهی از تولیدات کشور را به خود اختصاص داده است.

استاندار اصفهان با اشاره به استقرار دانشگاه‌های معتبر کشور در استان اصفهان گفت: اصفهان به لحاظ علم و فناوری نیز جایگاه ویژه‌ای را در ایران دارا است.

مرتضوی نقطه قوت بعدی استان اصفهان را در حوزه فرهنگی دانست و اظهار‌کرد: به این دلیل که اصفهان در ادوار گذشته سه دوره پایتخت سرزمین پارس بوده، اماکن تاریخی و میراثی متعددی در استان اصفهان وجود دارد که بخش‌هایی از اصفهان را به یک موزه تبدیل کرده است.

وی اضافه‌ کرد: پس از ملاقات ریاست جمهوری ایران و زیمبابوه در حاشیه اجلاس سازمان ملل شاهد اتفاقات خوبی در رویکردها و توسعه مراودات خواهیم بود.

استاندار اصفهان با اشاره به نهمین نشست کمیسیون اقتصادی مشترک میان ایران و زیمبابوه تصریح‌کرد: ظرفیت‌های جدیدی برای همکاری میان دو کشور فراهم شده که امیدبخش است.

وی عنوان‌کرد: معتقد هستم سفیر هر کشوری می‌تواند به عنوان پیشران و موتور محرک نقش ویژه‌ای را در توسعه روابط دو کشور ایفا کند و امیدواریم در سفرهای بعدی میزبان هیئت‌های تجاری زیمبابوه نیز باشیم تا مذاکرات جدیدی را آغاز کنیم.

ارتقاء و توسعه همکاری با اصفهان در حوزه انرژی و نانو تکنولوژی

سفیر زیمبابوه در ایران نیز در این نشست ضمن اشاره به ظرفیت اصفهان در حوزه تجارت بیان‌کرد: در تلاش هستیم تا مذاکراتی که میان دو کشور انجام شده به سرانجام برسد.

وی ادامه‌داد: کمیسیون مشترک میان دو کشور ایران و زیمبابوه به میزبانی ایران برگزار و زمینه‌های همکاری در این کمیسیون بررسی شد.

سفیر زیمبابوه در ایران خاطرنشان‌کرد: ایران کشوری توسعه یافته و استان اصفهان نیز از لحاظ توسعه در ایران حرف نخست را می‌زند و به دنبال ارتقاء و توسعه همکاری‌ها هستیم.

وی افزود: اصفهان در حوزه‌های صنعت، کشاورزی و بهداشت و درمان بسیار فعال‌است و تمایل‌داریم در این حوزه‌ها همکاری بیشتری با استان اصفهان داشته باشیم.

سفیر زیمبابوه در ایران اظهار کرد: استان اصفهان مرکز شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران است از این رو تور بازدیدی در حوزه انرژی و فناوری‌های دانش‌بنیان خواهیم داشت تا اطلاعات بیشتری را در این حوزه کسب کنیم.

وی با اشاره به صنعت توریسم در استان اصفهان گفت: کشور زیمبابوه نیز به دلیل جاذبه‌های توریستی متعددی که دارد مرکز توریست است و همین موضوع فصل مشترکی میان کشور زیمبابوه و اصفهان خواهد بود و درصدد هستیم همکاری بیشتری میان زیمبابوه و اصفهان شکل بگیرد تا در آینده شاهد توسعه همکاری‌ها باشیم.

سفیر زیمبابوه اظهار داشت: در زمینه همکاری‌های بین‌المللی، ایران و زیمبابوه همیشه هوادار یکدیگر بودند و هر دو کشور تحت تحریم هستند و نباید این تحریم باعث ناامیدی و یأس ما شود بالعکس می‌توانیم ارتباط قوی‌تری را با یکدیگر داشته باشیم.

وی افزود: دولت ایران در زمینه‌های مختلف نانو‌‌تکنولوژی و توریست در حال افزایش ظرفیت است و ما نیز درصدد هستیم تا در برنامه‌های ایران نقش آفرینی کنیم و در این راستا تعدادی از دانشجویان کشور زیمبابوه به اصفهان خواهند آمد تا در علوم نانو تکنولوژی تحصیل کنند و تجربه بیاموزند.

سفیر زیمبابوه در پایان گفت: می‌توانیم دیدگاه و نظرات اشتباهی که نسبت به ایران وجود دارد را تغییر دهیم و ایران واقعی را به دنیا معرفی کنیم.

  • نویسنده : طاهره دهقانی