صلح و سازش در ۴۰ درصد پرونده های شورای حل اختلاف / ریش سفیدان در اختلافات خانوادگی میانجیگری کنند / ورود۱۴ هزار فقره پرونده به دادگاه در یک سال گذشته
صلح و سازش در ۴۰ درصد پرونده های شورای حل اختلاف / ریش سفیدان در اختلافات خانوادگی میانجیگری کنند / ورود۱۴ هزار فقره پرونده به دادگاه در یک سال گذشته
رییس دادگستری شهرستان نايين گفت: ۴۰ درصد پرونده‌های ارجاع داده شده  به شورا‌های حل اختلاف به صلح و سازش ختم می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای نایین، احمد قاسمی گفت: در یک سال گذشته ۱۴ هزار فقره پرونده به چرخه رسیدگی دادگستری شهرستان وارد شده که ۲ هزار فقره پرونده در شورای حل اختلاف و توسط اعضای محترم شورای حل اختلاف رسیدگی شده و قریب ۴۰ درصد از پرونده ها به صورت صلح و سازش ختم شده است. که ازعزیزان شورای حل اختلاف قدردانی و تشکر می کنم.

او افزود: در روز بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر و ماهیانه بیش ۶ هزار مراجعه کننده به دادگستری داریم که این حجم بالایی نسبت به سایر ارگان ها است.

قاسمی ضمن تشکر از نیروی انتظامی در برخورد با کشف کالای قاچاق و مواد مخدر بیان نمود: بیشترین جرائمی که در حوزه دادگستری با آن مواجه هستیم مربوط به مواد مخدر است که آمار کشفیات مواد مخدر در سال به ۱۲ تن می رسد.

 او با اشاره به اینکه رسیدگی به حل اختلاف و رسیدگی به جرایم از وظیفه اصلی دادگستری شهرستان است گفت:یکی از اهداف اصلی در دوره جدید قوه قضائیه با ریاست حجت الاسلام اژه ای رئیس قوه قضاییه کاهش کیفری زندان است که تلاش های زیادی صورت گرفته تا کسانی که حضورشان در زندان نه به نفع مردم و نه به نفع شاکی و به نفع خود شخص و جامعه سودی از وجودش در زندان ندارد به هر نحو ممکن و تخفیفات قانونی از زندان آزاد شود و در کنار خانواده حضور پیدا کنند و آسیب های اجتماعی کاهش پیدا کند.

 قاسمی با بیان اینکه اکثر کسانی که در زندان هستند در حرفه های مهارت آموزی زندان مشغول هستند، افزود: در دادگستری شهرستان تمام تلاش این بوده که از تخفیفات قانونی اعم از مجازات های جایگزین حبس ،تغییر مجازات تغییر صدور جرم استفاده و به نفع کسانی که ضرورتی به حضورشان در زندان نیست آزاد شودو در این راستا اقدامات خوبی انجام شده و تلاش شده اشتغال کارگاهی در زندان ایجاد شود که ۳۱ نفر در زندان شهرستان از اشتغال نشسته و ۹۳ نفر اشتغال خارج از زندان، ۴۳ نفر که در ارگان های دولتی بخش خصوصی فعال هستند و به هر حال حداقل درآمدی برای خانواده تامین می کنند .

  رییس دادگستری شهرستان نایین با اشاره به جمع آوری بالغ بر یک میلیارد و ۳۰۰ هزار تومان در جشن گلریزان سال جاری بیان نمود: کمک های نقدی که به مدد جویان انجام می شود کمک های حمایتی از انجمن حمایت از زندانی ها پرداخت می شود و با  جشن گلریزان که در سال جاری برگزار شد توانستیم به مدد و همکاری مردم نایین و خور و بیابانک کمک های خوبی انجام شود که بالغ بر یک میلیارد و ۳۰۰ هزار تومان کمک برای زندانیان جمع آوری شد که دو برابر این مبلغ را شاکیان خصوصی و افرادی که طلب کار بودن گذشت کردن و تلاش خوبی بود و بخشی آزاد شدند‌.

 او ضمن تشکر از آقای رمضانی رئیس زندان نایین  گفت: تلاش های خوبی در جهت بهداشت و درمان زندانی ها صورت گرفته  است.

قاسمی با اشاره به نقش مهم مردم و ریش سفیدان در کاهش پرونده های ورودی گفت: حجم پرونده های وارده دادگستری با امکانات و افراد دادگستری هماهنگ نیست و مردم می‌توانند در کاهش پرونده ها کمک کنند.

 رییس دادگستری شهرستان نایین با تاکید بر اینکه قراردادهای مالی نباید شفاهی صورت گیرد بر ثبت قراردادهای مالی بین دو نفر به صورت کتبی تاکید نمود.

قاسمی با اشاره به کم رنگ شدن نقش ریش سفیدان در حل مشکلات خانوادگی گفت: بخشی از پرونده ها،  دعوا های خانوادگی است و کم رنگ شدن نقش ریش سفیدان که در حل مشکلات خانوادگی کمتر به چشم می خورد ولی نقش بزرگان در حل اختلاف زوجین بسیار مهم است.

  • نویسنده : حمیدرضا پوربافرانی