قیمت مسکن در کشور رشد نجومی داشته است
قیمت مسکن در کشور رشد نجومی داشته است
کارشناس حوزه مسکن و ساختمان اداره کل راه‌ و شهرسازی استان اصفهان گفت: قیمت مسکن در کشور در سال‌های اخیر رشد نجومی داشته که با شاخص‌های اقتصادی نیز همخوانی و تناسب ندارد.

به گزارش پایگاه خبری صدای نایین از اردستان، مهدی حق‌شناس کارشناس حوزه مسکن و ساختمان اداره کل راه‌ و شهرسازی استان اصفهان در جلسه تنظیم بازار املاک و مسکن اردستان، اظهار داشت: حوزه املاک و مستغلات در کشور در سال‌های گذشته یکی از رهاشده ترین بازارها بوده و نظارت فنی و دقیق بر املاک وجود نداشته است اما امروزه دولت و مجلس درصدد این هستند تا بازار مسکن در کشور ساماندهی شده و به یک آرامشی برسد.

وی افزود: قیمت مسکن جهشی در حال افزایش است، اجاره‌ها به صورت سرسام‌آور در حال رشد بوده و هیچ تناسبی نیز در این میان وجود ندارد همچنین متاسفانه در برخی موارد سوداگری و احتکارهایی نیز در این حوزه اتفاق افتاده است.

حق‌شناس تصریح کرد: خوشبختانه در این چند ماهه اخیر با تشدید طرح‌های نظارتی و فعالیت‌های زیرساختی اقدامات خوبی را شاهد هستیم و در شهرستان اردستان بنابر گزارش‌های میدانی، مشاوران املاک معتمد و منصف وجود دارند.

کارشناس حوزه مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان اصفهان خاطرنشان کرد: مصوبه پنجم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تمام مسؤولیت‌های نظارت و هدایت مشاوران املاک را برعهده راه‌ و شهرسازی قرار داده و کارگروه تنظیم بازار املاک و مستغلات در سطح استان‌ها تشکیل شده و در شهرستان‌ها نیز باید این کارگروه به ریاست فرمانداری برگزار شود.

وی تاکید کرد: قیمت مسکن در کشور در سال‌های اخیر رشد نجومی داشته که با شاخص‌های اقتصادی نیز همخوانی و تناسب ندارد و در برخی موارد نیز کارشناسان دلایل افزایش قیمت مسکن را به موضوعاتی همچون نرخ ارز، تورم و عرضه و تقاضا مربوط می‌دانند که این دلایل نیز رد خواهد شد.

حق‌شناس یادآور شد: بخشی از مسائل مربوط به گرانی مسکن در کشور متوجه سوداگری‌هایی بوده که در گذشته به دلیل عدم نظارت و عدم وضع قوانین کارآمد اتفاق افتاده و منجر شده عده زیادی در این بخش ورود کنند.

کارشناس حوزه مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان اصفهان اضافه کرد: دریافت حق کمیسیون‌های غیرقانونی متاسفانه در برخی موارد توسط برخی از مشاوران املاک انجام می‌شود و این موارد تخلف است که از مشاوران املاک درخواست می‌شود نسبت به این موارد، وفق قانون عمل کنند.

وی بیان کرد: حاکمیت با تمام قوا به میدان آمده تا بحث مسکن در کشور و شهرستان‌ها، ساماندهی شود چرا که اکنون با وجود ساخت مسکن در کشور، اتفاقاتی به وجود می‌آید که در کاهش نرخ مسکن و خانه‌دار شدن افراد موثر نبوده است.

  • نویسنده : علیرضا صفاری‌فر