خرید و فروش امتیاز نهضت ملی مسکن جرم محسوب می‌شود
خرید و فروش امتیاز نهضت ملی مسکن جرم محسوب می‌شود
رئیس اداره راه و شهرسازی نایین گفت: مبادرت به خرید و فروش امتیاز طرح نهضت ملی مسکن ممنوع و بدون وجاهت قانونی است و با دفاتر ثبت اسناد و مشاوران املاک که در این فعالیت مشارکت دارند، برخورد می‌شود.

مهدی علمی رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان نایین، در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری صدای نایین، با اشاره به شروع واگذاری زمین به متقاضیان مسکن طرح نهضت ملی در نایین، بیان کرد: خرید و فروش امتیاز نهضت ملی مسکن غیرمجاز بوده و چون فرم «ج» متقاضی قرمز شده است، دیگر افراد نمی‌توانند از امتیاز طرح های حمایتی مسکن استفاده کنند و اگر افراد قادر به سرمایه‌گذاری نیستند، باید انصراف دهند.

وی افزود: با وجود اینکه خرید و فروش امتیاز خلاف بوده و جرم محسوب می‌شود اما دلال‌ها به این مسئله ورود پیدا کردند که ما نیز نظارت‌ها را تشدید کرده‌ایم و با این موضوع برخورد قاطع خواهیم داشت.

علمی خاطرنشان کرد: کسانی که در سنوات قبل امتیاز مسکن مهر را فروخته‌اند، اکنون از دریافت هر گونه امتیاز مسکن دولتی محروم شده و جهت استفاده مجدد از طرح نهضت ملی مراجعات زیادی داشته‌ایم اما با وجود محرز بودن نیاز متقاضی به مسکن، متأسفانه کاری برای آنان نمی‌توانیم انجام دهیم و آن زمان امتیاز خود را به قیمت ناچیز فروخته و اکنون متضرر شده‌اند.

رئیس اداره راه و شهرسازی نایین تصریح کرد: هرگونه خرید و فروش امتیاز طرح نهضت ملی مسکن و دیگر طرح‌های حمایتی تأمین مسکن وزارت راه و شهرسازی از طریق ثبت‌نام کنندگان در طرح‌ها، مشاوران املاک، افراد و طرق مختلف ممنوع بوده و منجر به ابطال ثبت‌نام اولیه و حذف از طرح‌ها می‌شود و برخورد قانونی لازم صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون، زمین‌هایی که دولت واگذار کرده است و متقاضی دارای برگه واگذاری است باید طبق قرارداد در طی دو تا سه سال ساخته شود و حق خرید و فروش چنین زمین‌هایی با قرارداد واگذاری نیز وجود ندارد، گفت: برخی با خرید و فروش‌ و دلالی زمین‌های دولتی باعث افزایش قیمت زمین شده‌اند که با ارسال اظهارنامه مهلت یک ساله برای ساخت و ساز به این افراد داده شده است و با پیگیری‌های صورت گرفته حتی زمین‌هایی که سال‌ها در شهر نایین بایر رها شده بودند ساخته شده‌اند و مابقی که مهلت آن‌ها سپری گردیده و منتج به ساخت نگردیده‌اند، دادخواست حقوقی تحویل مراجع قضائی شده و در آینده نزدیک به دولت برگردانده خواهد شد تا در اختیار مردم قرار بگیرند و به چرخه تولید مسکن برگردند.

علمی با اشاره به اینکه بافت تاریخی نایین ۱۰۲ هکتار مساحت دارد که به دلیل وضعیت نابسامانی که داشته تقریبا خالی از سکنه شده است، گفت: با پیگیری‌های انجام شده، قرارداد طرح ویژه تفصیلی بافت تاریخی نایین با مشاور مجرب منعقد و در مراحل پایانی است که با ابلاغ آن امکان صیانت و احیای بافت وجود خواهد داشت.

رئیس اداره راه و شهرسازی نایین اضافه کرد: با اقدامات و پیگیری‌های صورت گرفته درخصوص اراضی دولتی و مسکن در شهرستان نایین، مشکلات تأمین زمین در شهرستان منتفی شده که پس از تفکیک و آماده سازی هر جوان نایینی می‌تواند با ارائه سند ازدواج امتیاز زمین دریافت کند تا زوج‌های نایینی در مورد مسکن مشکلی پیش روی خود نداشته باشند.

  • نویسنده : حمیدرضا پوربافرانی