گزارش| روایت صدای نایین از بانویی ‌که برای زنان شغل ایجاد کرد
گزارش| روایت صدای نایین از بانویی ‌که برای زنان شغل ایجاد کرد
«گل اندام مهری»، بانوی نایینی که با سرمایه اندک خود و رونق تولیداتش، توانسته برای بانوان بیکار این شهرستان اشتغال ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای نایین، خیاطی از جمله مشاغل هنری است که یادگیری آن ساده و فقط لازم است کمی علاقه به خیاطی داشته باشید، حالا می‌توانید با آموزش خیاطی بر توانایی‌های خود بیافزایید. در کنار آموزش، تجربه کردن نیز باعث می‌شود تا یک خیاط بتواند نمونه کارهای متفاوتی را تولید کند.

یکی از مزایای مهم شغل خیاطی این است که هیچ وقت در آن دچار یک‌نواختی نخواهید شد. ژورنا‌ های مد و فشن به‌صورت متوالی مدل‌های روز خیاطی را به مشتریان عرضه می‌کنند. از سوی دیگر یک خیاط با کسب و تجربه می‌تواند خلاقیتش را در کار استفاده کند. بسیاری از خیاطان حرفه‌ای با اصول طراحی لباس نیز آشنا می‌شوند به همین دلیل می‌توانند مدل‌های جدیدی را بر اساس اندام مشتریان خود بدوزند.

گل اندام مهری، بانوی کارآفرین حوزه خیاطی  که بیشترین فعالیت خود را به طراحی و تولید البسه اختصاص داده و از سن ۱۵ با توجه به علاقه خیاطی وارد این عرصه شده است، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری صدای نایین می‌گوید: در سن دو سالگی پدرم را از دست دادم و تاکنون با حمایت های مادرم به اینجا رسیده ام  که در  سن ۱۵ سالگی علاقه زیادی به خیاطی پیدا کردم و روستای پدری خودم مظفرآباد توسط یک مربی در حد مقدماتی آموزش دیدم.

او با اشاره به اینکه در روستا مرسوم نبود دختر به شهر برود گفت: وقتی مربی  متوجه علاقه و استعدادم به خیاطی شد خیلی به ادامه دادن این حرفه تشویقم کرد و با اینکه برای یک دختر روستایی شرایط سختی مواجه بود با ازدواجم و حمایت های همسرم توانستم با آموزشگاهی در اصفهان آشنا شوم که به مدت سه سال توانستم دوره های خیاطی را یاد بگیرم و در طول این، می تونستم برای مردم خیاطی انجام دهم.

مهری تصریح کرد: به دلیل تقاضای مشتریان برای آموزش خیاطی تصمیم گرفتم از خانه شروع کنم و به خانم های همسایه که مایل بودند آموزش خیاطی می دادم و با هم خیاطی می کردیم.

این بانوی کار آفرین بیان می کند: حدود ۴ سال است که به خاطر علاقه هنرجوها و درخواست مکرر آنها برای فعالیت خیاطی نزد خودم، کارگاهی زدم  که با دو چرخ خیاطی کار را به خاطر هنرجوها شروع کردم که الان ۸ چرخ خیاطی و ۸ هنرجودارم و آنهایی که نیاز به این کار داشتند را اول مشغول کردم و تعدادی هم در خانه مشغول به کار هستند که کارشان مورد تایید خودم است.

مهری افزود : از مسئولینی که مربوطه خواهش می کنم بانوان و مشاغل خانگی را حمایت کنند شاگردی دارم که با یک چرخ دستی قدیمی و یک میز کوچک، خیلی خوب و عالی خیاطی می کند ولی چون بضاعت مالی ندارد نمی تواند یک چرخ خیاطی خوب بخرد که به او قول داده ام امسال برایش یک چرخ خیاطی قسطی بخرم و او کار کند و قسط هایش را بپردازد .

او در پایان اظهار کرد :اگر مسئولین مربوطه حمایت کننددوست دارم کارگاه خیلی بزرگی داشته باشم تا خانم های بیشتری را مشغول به کار کنم چون خانم های زیادی درخواست کار دارند که متاسفانه به دلیل عدم سرمایه و بازار کار شرمنده آنان می شوم .

 

  • نویسنده : طاهره دهقانی