چگونگی برطرف کردن اضطراب دانش آموزان
چگونگی برطرف کردن اضطراب دانش آموزان
استرس و اضطراب از جمله مواردی است که بسیاری از دانش آموزان در مدرسه و زندگی شخصی خود با آن مواجه هستند، در مطلب تحقیقی زیر که حاصل پژوهش چندین مقاله تحقیقاتی است به این مسئله پرداخته‌ایم و کامل مورد بررسی قرار داده‌ایم.

چگونگی برطرف کردن اضطراب دانش آموزان

به گزارش پایگاه خبری صدای نایین، فقدان توانایی تنظیم هیجان می‌تواند منجر به برانگیختگی‌های هیجانی زیان‌آور، ناسازگاری و عدم هدایت هیجان شود و بدین ترتیب مانع از داشتن توانایی عملکرد سازش یافته و شایسته گردد.

افرادی که در تنظیم هیجان‌های خود مهارت ندارند قادر نخواهند بود از خود در مقابل تنیدگی محافظت نمایند، چنین افرادی افسردگی، ناامیدی و اندیشه‌پردازی خودکشی بیشتری را گزارش می‌دهند.

بنابراین مدیریت و سازماندهی هیجان‌ها به فرد کمک می‌کند تا در شرایط استرس‌زا از راهبردهای سازش‌یافته، کارآمد و مثبت تنظیم هیجان استفاده کند و برعکس هرچه مدیریت و سازماندهی هیجانی ضعیف‌تر باشد احتمال بروز بحران‌های هیجانی در شرایط استرس‌زا و استفاده از راهبردهای سازش نایافته‌تر و ناکارآمدتر مثل راهبردهای هیجان مدار منفی افزایش می‌یابد.

در سال‌های اخیر توجه متخصصان به موضوع تنظیم هیجان در سازگاری با رویدادهای استرس‌زا در زندگی باعث گردیده تا برخی پژوهشگران به مطالعه راهکارهای شناختی مؤثر بر کنترل و تنظیم هیجان بپردازند.

اضطراب

اضطراب

شواهد زیادی نشان می‌دهد که تنظیم هیجان با موفقیت یا عدم موفقیت در حوزه‌های مختلف زندگی مرتبط است؛ استرس علل بسیار مختلفی دارد که می‌توان آن‌ها را در سه بخش عمده جنبه زیستی و ژنتیکی، عوامل و علل مربوط به دوران اولیه زندگی و استرس‌ها و عوامل موجود در زندگی کنونی طبقه بندی کرد.

موارد زیر از راه‌های درمان استرس و اضطراب است:

۱. اگر کارهای دشوار و مشغولیت‌های زیاد دارید تا جایی که ممکن است انجام بعضی کارها را به دیگران واگذار کنید.

۲. فعالیت‌های روزمره خود را با ملایمت و آرامش انجام دهید تا زیبایی‌های محیط را ببینید، (مثلا در راه رفتن به سر کار یا هنگام رفتن به مدرسه)

۳. بین فعالیت‌های کاری وقت کافی در نظر بگیرید تا کار به طور پیوسته و خسته‌کننده انجام نشود.

۴. برنامه‌ریزی روزانه خود را در حد توان در نظر بگیرید، یعنی بیش از توانایی خود کاری انجام ندهید؛ زیرا باعث فشارهای روحی می‌گردد.

۵. یک برنامه زمانی برای کارهای غیر منتظره در نظر بگیرید، زودتر از حد معمول از خانه خارج شوید تا این کار با عجله انجام نگیرد؛ چنانچه این زمان به ۲۰ دقیقه در صبح برسد به خودتان تلقین کنید با موقعیت یا فرصت جدیدی مواجه نشده‌اید حتی اگر فکر می‌کنید روز پر مشغله‌ای را در پیش دارید.

۶. در حد امکان از کارهای طولانی مدت پرهیز کنید که در آن مجبور به تلاش زیاد و عجله نشوید.

۷. به خودتان یادآوری کنید که خطا و اشتباه زیاد در اثر عجله زیاد پیش می‌آید و برعکس کارهای بدون خطا و با خطای کم را می‌توان با آرامش انجام داد.

۸. به کیفیت زندگی اهمیت بدهید نه به کمیت آن

۹. حالات شک و وسواس را از خود دورکنید حتی اگر خطری رخ ندهد.

۱۰. خودتان را با مسائل سرگرم‌کننده آسوده کنید، هر چیزی که باعث سرگرمی و آرامش شما می‌شود.

۱۱. در هنگام ظهر استراحت خوبی داشته باشید و یا بعضی وظایف سبکی را که مایلید انجام بدهید.

۱۲. روحتان را آزاد بگذارید و انرژی خود راحفظ کنید.

می‌توان به طور خلاصه گفت که خودتان سرنوشت را رقم بزنید، جسور باشید نه ستیزه جو، برای خود ارزش قائل شوید، صادق باشید و درستکار، نه گفتن را بیاموزید، به خود فرصت بیشتری بدهید، استراحت کنید، تنفس صحیح را فراموش نکنید، قبل از درگیرشدن صبر و تأمل کنید، زمان نگرانی خود را محدود کنید، به کارهای خود نظم و ترتیب ببخشید و در نهایت دکمه قرمز را موقع اضطراب فشاردهید تا به آن پایان بدهید.

  • نویسنده : زهرا فخارزاده نائینی