خبرنگار باید عاشق مردم باشد
خبرنگار باید عاشق مردم باشد
مسئول غرفه خبرنگار دبیرستان شهید هیئتیان نایین گفت: خبرنگار کسی است که برای مردم زندگی می‌کند , این شغل کسی را می‌پذیرد که عاشق مردم باشد.

خبرنگار

مهدیه احمدی مسئول غرفه خبرنگار دبیرستان شهید هیئتیان شهرستان نایین در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری صدای نایین، بیان کرد: هدف از تشکیل این غرفه، آشنایی دانش‌آموزان با اهمیت خبرنگاری در دوران قبل و بعد از انقلاب است و اینکه صدای رسای دانش آموزان باشیم و مشکلات آن‌ها را به گوش مدیر و معاونین و همچنین معلمان محترم برسانیم.

خبرنگار

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه اخبار خوب، مفید و امید‌‌بخش را مخابره کنید، گفت: در این غرفه فعال‌ترین رسانه‌های خبری شهرستان نایین که در این زمینه عملکرد بسیار موفقی داشته‌اند را معرفی کردیم و دانش‌آموزان با ویژگی‌های فردی یک خبرنگار مانند کنجکاوی، پرسشگر و نکته سنج بودن آشنا شدند.

احمدی عاشق مردم بودن را از ویژگی‌های شغل خبرنگاری دانست و گفت: خبرنگار کسی است که برای مردم زندگی می‌کند، این شغل کسی را می‌پذیرد که عاشق مردمش باشد و دائماً با جمع آوری اطلاعات از منابع معتبر سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، مدهبی و دینی،کسب و کار و مواردی که در غرفه به آن‌ها اشاره شده بود این اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهد تا امنیت و آرامش در جامعه برقرار و رواج پیدا کند.

خبرنگار انقلابی صدای نایین خاطر نشان کرد: در غرفه از عکس شهدای خبرنگاری مثل سید مرتضی آوینی، مستند سازی که در حوزه فرهنگی فعالیت داشتند، شهید حاج عزیزالله امیریان که در دوران جنگ هم اصالت قلم خودشان را حفظ کردند، شهید غلامرضا رهبر که رئیس صدا‌وسیما بودند و خبرنگار معروفی که نظریه پرداز جنگ شناخته شدند شهید غلامحسین افشردی با اسم مستعار حسن باقری استفاده کردیم و یک سری از عکس شهدای خبرنگار که در یک قاب آورده‌‌ شد تا دانش‌آموزان با این شهدا بیشتر آشنا شوند.

 احمدی تصریح کرد: از روزنامه‌های دوران انقلاب به‌ عنوان خبر تازه، خبر مهم و آخرین خبر در غرفه استفاده کردیم مخصوصاً روز دوازدهم بهمن ماه سال ۱۳۵۷ که مردم در فرودگاه بین المللی مهرآباد با امام خمینی دیدار کردند و اتفاقات مهم قبل از آن که ایران در تدارک بزرگترین استقبال تاریخ یعنی ورود امام خمینی به کشور بوده است.

وی متذکر شد: در این غرفه به معرفی فعال‌ترین رسانه‌های خبری شهرستان از جمله پایگاه خبری و فرهنگی صدای نایین پرداخته شد که با استفاده از ابزارهای بسیار ساده و با کمترین امکانات به تولید محتوا در قالب‌های فرهنگی و خبری می‌پردازد.

خبرنگار انقلابی دبیرستان شهید هیئتیان نایین گفت: برگزاری نشست خبری که دانش‌آموزان بتوانند نظرات، پیشنهادات و انتقادات خودشان را در رابطه با دبیرستان مطرح کنند و این مشکلات تا حد امکان و در حد توانِ بررسی و پیگیری شود و همچنین فراخوان ایده برتر، از جمله برنامه‌های اجرایی در این غرفه بود

وی برگزاری یک مسابقه فرهنگی در ایام دهه فجر را از دیگر برنامه‌های این غرفه فرهنگی عنوان کرد و گفت: شناسایی دانش‌آموزان علاقه‌مند به گویندگی، مجری‌گری و خبرنگاری و معرفی آن‌ها به دوره‌های آموزشی پایگاه خبری صدای نایین از دیگر برنامه‌ها بود.

خبرنگار

در غرفه خبرنگار مطالب خوبی درج شده بود

ماشاالله ملابابایی دبیر دفاعی مدرسه شهید هیئتیان اظهار کرد: در غرفه خبرنگار مطالب خوبی درج و زحمت زیادی کشیده شده بود ولی اگر علاوه بر اینکه مطالب اوایل انقلاب را روایت می‌کرد، غرفه‌ای هم در کنارش درباره مسائل روز در رابطه با جهاد تبیین روایت‌گری می‌کرد خیلی بهتر بود.

وی افزود: امروز خیلی از جوان‌ها از پیشرفت‌های کشورمان اطلاع ندارند اگر این موارد به صورت عکس و فیلم مطرح شود که جوان امروزی بفهمد ما کجا بودیم و الان کجا هستیم، به عنوان مثال تغییراتی که در موضوع اقتصاد یا بحث دارو از گذشته تاکنون داشته‌ایم که امروز به لطف خدا در خیلی از موارد برطرف شده و  خود کفا هستیم، باید حتما مطرح و تبیین شود.

ملا‌بابایی ادامه داد: در بحث پزشکی، ما اوایل انقلاب پزشک از خارج وارد می‌کردیم ولی امروز صادر کننده هستیم و در بحث اقتصادی‌ مانند گندم که یکی از موارد استراتژیک کشور است و در بسیاری از مواد غذایی، ما امروز افتخاراتی در کشور داریم که باید برای جوانان گفته شود.

مجیده علی‌بیگی دبیر ادبیات در رابطه با غرفه خبرنگار بیان کرد: این غرفه بسیار دیدنی و جالب بود از نظر تنوع خبرنگاران گذشته و امروز، و روش‌های متفاوت خبرنگاری خیلی دقیق به تصویر کشیده شده بود.

غرفه خبرنگار

وی افزود: اخبار روز از قدیم تاکنون مورد توجه و از اهمیت بالایی برخوردار بوده است و شغل خبرنگاری یکی از مشاغل مهم است، تأثیر خبرنگاران شهید چون آوینی و باقری از نکات قابل توجه در این غرفه بود که ما هنوز با صدای آوینی و خبرهایش به دوران جنگ برمی‌گردیم صدایی که همیشه ماندگار بوده و خواهد بود.

شایان ذکر است غرفه خبرنگار در دبیرستان شهید هیئتیان شهرستان نایین به همت دانش‌آموزان مهدیه احمدی خبرنگار پایگاه خبری صدای نایین به نیابت از شهید مهدی سلطانی نژاد و کوثر شریعتی به نیابت از شهید میلاد شادکام برپا شد و با استقبال خوب دانش‌آموزان مواجه شد.

  • نویسنده : طاهره دهقانی