انعقاد طرح ویژه احیای بافت تاریخی نایین
انعقاد طرح ویژه احیای بافت تاریخی نایین
فرماندار شهرستان نایین گفت: طرح ویژه حفاظت و احیای محدوده تاریخی فرهنگی شهر نایین با مشاور مجرب منعقد شد.

به گزارش پایگاه خبری صدای نایین، جلسه کارگروه تخصصی امور‌ اجتماعی و فرهنگی با موضوع بررسی نحوه اجرای طرح تحقیقاتی نایین‌پژوهی و بررسی و برنامه‌ریزی حفظ و بهره‌برداری از بناهای دارای ارزش فرهنگی تاریخی و صیانت از میراث معنوی شهرستان نایین به ریاست فرماندار شهرستان و با حضور اعضای کارگروه برگزار شد.

محمد کریمی فرماندار شهرستان نایین در این جلسه اظهار‌ داشت: با توجه به دستور کار جلسه،‌ موضوع اول در خصوص همایش نایین‌پژوهی اقدامی بسیار به جا و لازم است که باید از پتانسیل‌های نایین که تاکنون خفته و مغفول مانده استفاده کنیم که این مدل پژوهش‌ها می‌تواند در راستای توسعه و پیشرفت شهرستان بسیار کارگشا باشد.

وی افزود: باید از ظرفیت نایینی‌های مقیم شهرها و استان‌های کشور و حتی خارج از کشور که دغدغه توسعه نایین را دارند و نسبت به زادگاه خود حساس بوده و تعلق خاطر و احساس وظیفه می‌نمایند، استفاده کرد که از دغدغه‌های دولت سیزدهم و مجموعه فرمانداری نیز استفاده از ظرفیت چنین افرادی است.

کریمی تصریح کرد: حفظ و بهره‌برداری از بناهای دارای ارزش فرهنگی تاریخی و صیانت از آثار معنوی در شهرستان نایین دارای جایگاه ویژه‌ای است چرا که این شهرستان خصوصاً در بافت تاریخی خود همه دوران‌های تاریخی را جای داده و شاهد آثاری از تمام دوران با فرهنگ‌های معماری متنوع و متعدد هستیم به گونه‌ای که می‌توان گفت مجموعه‌ای از آثار تاریخی در شهرستان نایین وجود‌دارد.

وی اضافه‌کرد: این مجموعه تاریخی مسئولیت ما را در حفظ و بهره‌برداری از این گنجینه منحصر به فرد در شهرستان نایین خصوصاً شهر نایین و بافت تاریخی آن که به مثابه یک شهرموزه است، سخت‌تر می‌کند.

کریمی در پایان خاطرنشان کرد: در این راستا قرار‌داد طرح ویژه حفاظت و احیای محدوده تاریخی فرهنگی شهر نایین با مشاور مجرب منعقد گردیده که این اقدام در راستای تهیه طرح ساختاری و تفصیلی محدوده تاریخی، برای حفظ اصالت و یکپارچگی بافت و تعیین سیاست‌ها و راهکارهای حفاظت و احیا، رفع مسائل و بررسی ظرفیت‌های محدوده تاریخی بسیار حائز اهمیت است.

  • نویسنده : طاهره دهقانی