سلامت و نشاط مادران باردار با افزایش آگاهی و محبت  همسرانشان ارتباط مستقیم دارد
سلامت و نشاط مادران باردار با افزایش آگاهی و محبت  همسرانشان ارتباط مستقیم دارد
جاودان ضمن تأکید بر آگاهی و همراهی همسران در دوران بارداری گفت: سلامت و نشاط مادران باردار با افزایش آگاهی و محبت همسرانشان ارتباط مستقیم دارد.

محبوبه جاودان نایینی کارشناس مادران شبکه بهداشت و درمان شهرستان نایین در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری صدای نایین گفت: سلامت و نشاط مادران باردار با افزایش آگاهی و محبت همسرانشان ارتباط مستقیم دارد، یک نگاه محبت آمیز همسر به مادر باردار باعث ترشح هورمون اکسی توسین در بدن وی و به دنبال آن سبب افزایش سلامتی، نشاط، احساس اعتماد، همدردی و پیوند در روابط می‌شود که این هورمون به صورت مصنوعی در زایشگاه برای زایمان راحت‌تر به مادران تزریق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پدر و مادر شدن از مهم‌ترین مراحل زندگی هر کسی است، افزود: در دوران بارداری خلق و خو، روحیات، روابط خانوادگی و همه مسئولیت‌های پدر و مادر تغییر می‌کند و باید زوجین نحوه سازگاری با آن‌ها را یاد بگیرند تا زمانی که نوزاد متولد می‌شود دچار مشکل نشوند.

کارشناس شبکه بهداشت و درمان تصریح کرد: در دوران بارداری در بدن خانم‌ها تغییراتی جهت سازگاری با وضعیت جدید رخ می‌دهد که ممکن است باعث ناراحتی خانم باردار بشود ولی باید بدانیم این تغییرات طبیعی است و بسیاری از آن‌ها بعد از زایمان و شیردهی به حالت اولیه برمی‌گردد.

وی اضافه کرد: پدران اگر از این تغییرات آگاهی داشته و بدانند این تغییرات جسمی، روحی و خلقی به دلیل ترشح هورمون پروژسترون است دیگر سر در گم نشده و می‌توانند به خانم باردار در کاهش فشارهای عصبی و استرس‌زا و کمک در منزل نقش به سزایی داشته باشند.

جاودان با بیان اینکه شبکه بهداشت و درمان از هفته ۲۲ بارداری ۸ جلسه آموزشی برای مادران باردار برگزار می‌کند، اظهار کرد: در این جلسات علاوه بر مباحث تغییرات و سازگاری‌های بدن در بارداری، آشنایی با دستگاه تولید مثل، زایمان، الگوهای تولد و روش‌های کاهش درد در زایمان، آموزش‌های عملی مثل تمرینات کششی، تنفسی و ماساژ آموزش داده می‌شود.

وی ضمن تاکید بر ضرورت حضور همسران در کلاس‌های آمادگی زایمان، گفت: ارتباط پدر با جنین به همان میزان ارتباط مادر با جنین اهمیت دارد که رفتار پدران در دوران بارداری تحت تاثیر باورهای فرهنگی، اعتقادات و احساسات قرار داشته و نیاز به تغییر و فرهنگ‌سازی دارد.

کارشناس شبکه بهداشت و درمان تصریح کرد: آمادگی برای زایمان نه فقط برای مادر بلکه مخصوص زوجین است، بسیار اهمیت دارد که پدران در هفته‌های آخر بارداری در مورد نقش خود در زایمان همسران و آمادگی برای نقش پدر شدن صحبت و در این زمینه آگاهی لازم را به دست آوردند.

وی اضافه کرد: به همین دلیل جلسه سوم و جلسه آخر دوره‌های آموزشی با موضوع بهداشت روان دوران بارداری و زایمان و مراقبت‌های بعد از زایمان، ویژه پدران برگزار می‌شود.

جاودان با اشاره به اینکه دوران بارداری به سه دوره سه ماهه تقسیم می‌شود، بیان کرد: مادران باردار در سه ماهه اول از نظر روان تغییر کرده و خلق و خوی ثابتی ندارند، در سه ماهه بعدی حال عمومی بهتری دارند ولی کمی درونگرا می‌شوند و در سه ماهه آخر آسیب‌پذیرتر شده و وابستگی بیشتری به همسر و خانواده پیدا می‌کنند که باید از محیط‌های شلوغ دوری کنند.

وی در پایان ضمن تاکید بر درک بالای زنان نایینی و کنار آمدن با شرایط اقتصادی موجود گفت: محبت، تلاش و آگاهی همسران می‌تواند حال خوب مادران باردار را در پی داشته باشد و این امر به سلامت آنان کمک به سزایی می‌کند.

گفتنی است سامانه ۴۰۳۰ آماده پاسخگویی به سوالات مرتبط با دوران قبل از بارداری تا بعد از زایمان و ارائه مشاوره در حوزه سلامتی می‌باشد.

  • نویسنده : طاهره دهقانی