برنامه گلشن «جلال بقایی نایینی»؛
برنامه گلشن «جلال بقایی نایینی»؛
نویسنده و شاعر نایینی گفت: جلال بقایی نایینی، شاعری خوش‌ذوق و توانا بود که در سرودن انواع شعر مهارت و استادی داشت و اشعارش، تصویری از وقایع زندگی و امور روزمره مردم بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای نایین، محمود رضوی در خصوص شخصیت‌های نامدار شهرستان نایین، اظهار کرد: یکی از ادبا و شعرای ارزشمند استان اصفهان و ایران «جلال بقایی نایینی» است. بقایی نایینی، فرزندِ مصطفی در سال ۱۲۸۷ هجری شمسی در نایین چشم به جهان گشود و تحصیلات ابتدایی خود را در مکتب‌های قدیمی شهر تاریخی نایین فرا گرفت.

وی افزود: سپس به تحصیل علوم ادبی خصوصاً ادبیات عرب پرداخت و در کنار آن زبان فرانسه را آموخت. پس از آن به مطالعه دیوان‌های بسیاری از شعرای ادب فارسی و شخصیت‌های ادیب مطرح در گذشته و حال پرداخت.

این شاعر با بیان اینکه جلال بقایی نایینی از کار و فعالیت غافل نبود، گفت: این شاعر معاصر به استخدام وزارت «مالیه» یا همان «وزارت دارایی» درآمد و مدت ۴۰ سال به خدمات اداری در این وزارتخانه پرداخت تا اینکه بازنشسته شد.

رضوی تصریح کرد: نسب بقایی نایینی به چند شاعر پیوند می‌خورد از جمله میرزا ابوالحسن علوی جد پدری او، حاج میرزا کوچک، متخلص به «سرور» جد مادری بقایی، میرزا جعفر طرب نایینی که از شاعران دوره فتحعلی شاه قاجار و از عموزادگان او  به حساب می‌آمد و میرزا محمدخان متخلص به «غوغا» هم، عموزاده مادری بقایی نایینی است.

وی افزود: جلال بقایی نایینی شاعری را از ۱۲ سالگی آغاز کرد و شاعری خوش‌ذوق و توانا بود که در سرودن انواع شعر مهارت و استادی داشت و اشعارش تصویری از وقایع زندگی و امور روزمره مردم بود. به خصوص قطعات انتقادی او که دشوارترین نوع شعر به شمار می‌رود و سعی کرده در این قالب طنزهای اجتماعی بسراید.

رضوی، ادامه داد: بقایی نایینی در قطعه سرایی، تالیِ (دنباله‌رو) «ابن یمین فریومدی» است و دانشمند محقق، ایرج افشار در خصوص بقایی نائینی می‌گوید «جلال بقایی نایینی شاعری خوش سخن و نکته‌پرداز و آزاده خوی بود که در خدمات فرهنگی و شرکت در دوره‌های کنگره تحقیقات ایرانی پیش‌قدم بوده است.»

این شاعر و نویسنده گفت: جلال بقایی نایینی علاوه بر اینکه در زمینه شعر و ادب استاد بود در زمینه به دست آوردن اطلاعات تاریخی و فرهنگی از دوره‌های قبل و ادوار تاریخ فرهنگ ایران نیز تبهر خاصی داشت و نسبت به آثار و ابنیه هم اطلاعات وافری داشت، ضمن اینکه تحقیقات ارزشمندی در مورد رجال و شخصیت‌های تاریخی انجام داد.

وی افزود: از بقایی نایینی دو اثر باقی مانده است که یکی از این آثار «تذکره سخنوران نایین» است که با توجه به غنای فرهنگی که این شهر تاریخی داشته است، مؤلف سعی کرده آثار و شخصیت‌ها و در حقیقت منزله ادبی نایین را به مخاطبان معرفی کند. همچنین مجموعه اشعاری به نام «پرتو اندیشه» دارد که این اثر حکایت از غنای ادبی و فرهنگی بقایی نایینی است.

سرانجام جلال بقایی نایینی در نوروز ۱۳۷۶ شمسی در شهر اصفهان دیده از جهان فرو بست و در نایین به خاک سپرده شد.

گزارشی از زندگی نامه مرحوم بقایی که توسط یلدا آه مند تهیه شده را در زیر ببینید؛

  • نویسنده : یلدا آه مند