امروز نیروی انسانی ماهر از اولویت‌های دولت است
امروز نیروی انسانی ماهر از اولویت‌های دولت است
رئیس مرکز فنی و حرفه‌ای نایین گفت: امروز نیروی انسانی ماهر از اولویت‌های دولت است چرا که نیروهای ماهر و خلاق هستند که باعث پیشرفت کشور خواهند شد و مرکز فنی و حرفه‌ای در گام دوم انقلاب، دنبال‌کننده توسعه نهضت مهارت آموزی است.

به گزارش پایگاه خبری صدای نایین، رضا پوربافرانی رئیس مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان نایین در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری صدای نایین، اظهار کرد: دغدغه اصلی مردم و مسؤولان و در واقع نیاز اساسی هر فرد در جامعه، بحث اشتغال است که توانمندسازی نیروی انسانی تنها با مهارت آموزی رقم می‌خورد.

وی افزود: متولی مهارت آموزی در کشور سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای است که همکاران ما در مجموعه مراکز برادران و خواهران و آموزشگاه‌های آزاد مطابق با استانداردهای آموزشی در عرصه‌های مختلف فنی، خدمات و کشاورزی مشغول ارائه مهارت برای توانمندسازی نیروی انسانی هستند.

پوربافرانی تصریح کرد: مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دو هدف را در کشور دنبال می‌کند که بحث ایجاد مهارت و ارتقاء مهارت برای کارجویان شهری و عزیزان فاقد مهارت است تا مطابق بر نیاز اصلی جامعه و نیاز بنگاه‌های اقتصادی در عرصه شغل توانمند شوند.

رئیس مرکز فنی و حرفه‌ای نایین با اشاره به اینکه از مرداد ماه سال گذشته تاکنون این مرکز در بخش‌های دولتی برای بالغ بر ۲۲۰۰ نفر و معادل ۲۳۰ هزار نفر ساعت، آموزش ارائه کرده است، گفت: با ۲۰ کارگاه دولتی با بالغ بر ۱۷۰ حرفه آموزشی در مراکز برادران و خواهران قابلیت اجرای آموزش مهارت را داریم و در حوزه آموزشگاه‌های آزاد نیز تعداد ۲۸ آموزشگاه آزاد به ارائه آموزش‌های مختلف پرداخته‌اند.

وی با اشاره به ضرورت آموزش و به روز بودن آن، افزود: امروز نیروی انسانی ماهر از اولویت‌های دولت است چرا که نیروهای ماهر و خلاق هستند که باعث پیشرفت کشور خواهند شد و مرکز فنی و حرفه‌ای در گام دوم انقلاب با کمک مردم، مسئولین و جوانان در سطح شهرستان دنبال‌کننده توسعه نهضت مهارت آموزی است.

باید آموزش‌ها منطبق بر بازار کار و نیاز بنگاه‌های اقتصادی باشد

پوربافرانی با تأکید بر اینکه مهارت آموزی یک عبادت است، خاطرنشان کرد: از پایه‌های پیشرفت هر شهری مهارت نیروی انسانی است و با توجه به اهمیت آموزش و اشتغال آموزشی که پایه و اساس اشتغال و از مهم‌ترین دغدغه دولت و جوانان است، باید با همت مسؤولان و مردم فرهنگ مهارت آموزی در شهرستان نهادینه شود.

رئیس مرکز فنی و حرفه‌ای نایین با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر نیازمندی جامعه به پنجه کارآمد در کنار علم، گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در واقع پنجه کارآمدی است که علم و عمل را همراه می‌کند و این علم عملی، راهکار ایجاد اشتغال است.

وی اضافه کرد: مهارت آموخته‌ای که در وهله اول به نیازهای خود و خانواده‌اش به عنوان خودیار فنی پاسخ می‌دهد یعنی قسمتی از سبد هزینه خانوار را تأمین کرده است، اگر در مهارت آموزی دنبال پیشرفت هستیم و رشد تولید را دنبال می‌کنیم، آموزش یعنی بهره‌وری، کارآیی و اثربخشی که می‌تواند در مهار تورم و رشد تولید موثر باشد.

پوربافرانی با بیان اینکه تلاش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در راستای پایداری اشتغال در نهضت مهارت آموزی، تربیت نیروی خلاق و ماهر است، گفت: امروز ۳۰ درصد نیاز کشور تحصیلات دانشگاهی و ۷۰ درصد نیاز کشور تربیت نیروی خلاق و ماهر است که باید بحث مهارت آموزی را در دانشگاه‌ها، مدارس و آموزش و پرورش دنبال کنیم تا جوانان ما بعد از تحصیل به خیل بیکاران نپیوندند.

رئیس فنی و حرفه‌ای نایین عنوان کرد: ۳ مؤلفه مدرک تحصیلی، شغل و شایستگی‌های داشتن شغل اگر با هم لینک شوند، می‌توانند موثر باشند که در بحث نجات جوانان از بیکاری و برای اینکه مدرک تحصیلی و تحصیل و آموزش به بحث اشتغال و مرتفع کردن نیازهای بنگاه‌های اقتصادی منجر شود، یکی از چالش‌های مهم نظام آموزش در کشور و در شهرستان عرضه محوری است.

وی ادامه داد: اگر آموزش‌های مهارتی به سفارش محوری تبدیل شوند بایستی این آموزش‌ها منطبق بر بازار کار و نیاز بنگاه‌های اقتصادی باشد.

فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ مهارت لازم و ضروری است

پوربافرانی اظهار کرد: امروز تغییرات سریع تکنولوژی و در واقع بازارکار، بین بحث آموزش و نیاز بازار کار و نظام آموزشی فاصله انداخته است که باید تلاش کنیم و این فاصله بین بازار کار و نظام آموزشی که چالش اصلی ساختار آموزشی کشور است، برطرف شود.

رئیس مرکز فنی و حرفه‌ای نایین تصریح کرد: این عدم انطباق، چالش بیکاری را ایجاد کرده است و هرچه نظام آموزشی ما بر نیاز بنگاه‌های اقتصادی و بازار کار منطبق‌تر ونزدیک‌تر باشد، چالش بیکاری کمتر و در نتیجه آسیب‌های اجتماعی کمتر خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به نیاز بازار کار برنامه‌ریزی‌ها بر اساس تقاضا محوری باشد نه عرضه محوری، گفت: راهکار ما در حوزه آموزش در مهارت‌ورزی آموزش دوگانه و استفاده از پتانسیل صنایع برای تقویت نیروی خلاق و ماهر و در کنار آن کارآموزی در محیط کار واقعی است که از عزیزان شاغل در صنعت تقاضا می‌کنم موضوع آموزش دوگانه را پذیرا باشند و کمک کنند تا در عرصه مهارت منطبق بر نیاز خود صنعت، نیروی ماهر و خلاق تربیت کنیم.

پوربافرانی بیان داشت: موضوع بعدی فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ مهارت است، دانش آموز و دانشجوی ما زمانی می‌تواند موفق عمل کند که در کنار علم به عمل هم مجهز باشد و در کنار فلان رشته تحصیلی بتواند در عرصه فن و مهارت و بنگاه‌های اقتصادی کارآمد و موثر باشد، فرهنگ سازی و اعتباربخشی به گواهینامه‌های مهارتی از نمونه ضرورت‌های پیاده‌سازی آموزش دوگانه است.

رئیس مرکز فنی و حرفه‌ای نایین در پایان گفت: هم‌افزایی مردم و مسؤولان و کمک به مرکز فنی و حرفه‌ای در مقوله نهضت مهارت آموزی در گام دوم انقلاب، آموزش‌های بروز و تقاضا محور کردن آموزش‌ها، بحث آموزش دوگانه که برون رفت از مشکلات را در پی دارد و اینکه هر دانش‌آموز بتواند به یک مهارت مجهز شود، از جمله اهداف سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای است.

  • نویسنده : طاهره دهقانی