همیشه علاقه مند به خلبانی بودم /در سه سال اول ضررهای زیادی دادم
همیشه علاقه مند به خلبانی بودم /در سه سال اول ضررهای زیادی دادم
کاپیتان نایینی گفت: همیشه علاقه مند به خلبانی بودم. همه مردم پرواز را دوست دارند و افراد با ذوق از هواپیما عکس می گیرند.
به گزارش پایگاه خبری صدای نایین، سید مرتضی موسی کاظمی کاپیتان پرواز گفت: اصالتا اهل نایین اصفهان هستم. عشق پرواز همیشه در وجودم بوده و ده سال است که این شغل را انتخاب کرده ام. شغلم از ابتدا کار تولید، واردات، صادرات و بیزینس بود و نزدیک به ۱۸ سال در جزیره کیش فعالیت می کردم اما از همان زمان با توجه به اینکه پروازهای زیادی به خارج داشتم همیشه علاقه مند به خلبانی بودم. همه مردم پرواز را دوست دارند و افراد با ذوق از هواپیما عکس می گیرند.

موسی کاظمی تصریح کرد: در جزیره کیش هواپیماهای مدل سازی را درست می کردیم و از آن ها استفاده می کردیم و تجدید انرژی می کردیم تا به شغل خودمان برگردیم تا اینکه یک بار در جریان سفرم به رامسر ترجیح دادیم با پسرم رد هواپیماها را بگیریم و به فرودگاه برسیم، از آن ها شرایط را پرسیدیم و کلاس های آموزش پرواز را شرکت کردیم و در این مسیر قدم گذاشتیم.

وی افزود: برای هواپیماهای زیر ۶۰۰ کیلوگرم که فوق سبک نامیده می شود نیازی به سخت گیری های پزشکی نیست. دوره های مقدماتی برای گواهینامه های داخلی ۴۰ ساعت پرواز و ۶۰ ساعت کلاس زمینی داشتیم و با توجه به زمانی که داشتیم می توانستیم ساعت های آموزش را مشخص کنیم.

کاپیتان پرواز گفت: زمانی که وارد عرصه خلبانی شدم در همان موقع امکاناتی به وجود آمد که شرکت و مجوز پرواز را خریدیم و در آن زمان بسیاری به من گفتند این شغل در ایران جواب نمی دهد . اما من گفتم شغلم بیزینس بوده و اگر زیرساخت ها و برنامه ریزی درستی انجام شود نتیجه بخش خواهد بود. با توجه به اینکه سررشته نداشتم اما با مشاوره، پرسنل و کارشناسان خوب انتخاب کردم و زیرساخت ها را درست ساختم. دو سه سال اول ضررهای زیادی دادم ولی بعد این شرکت به بار نشست.

فرزندانم در عرصه خلبانی به جایی رسیده اند که علم من یارای کمک کردن به آن ها نیست و با اساتیدشان به پرواز می روند ما هم سعی می کنیم آن ها را تشویق کنیم.

وی اظهار داشت: قبلا یک فروند هواپیما داشتیم الان ۹ تا داریم و برای ۲۲ نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد کرده ایم و به صورت غیر مستقیم هم ۶۰ نفر را مشغول به کار کرده ایم.هزینه دوره مقدماتی ppl بسیار کمتر از تعرفه جهانی است که بین ۶۰ الی ۶۵ میلیون تومان است و برای همین بسیاری از خارجی ها مراجعه می کنند تا در ایران مدرک بگیرند.

دختر این خانواده خلبان گفت: معماری خوانده ام اما در حال حاضر خلبان هستم. وقتی برادر و پدرم در این مسیر رفتند من هنوز دانشگاهی هم نشده بودم و وقتی با پدر و برادرم پرواز کردم تصمیمم را گرفتم و در کنار درس و دانشگاه برای خلبانی هم اقدام و در کلاس ها شرکت کردم.

ملیحه سادات موسی کاظمی با اشاره به ترس برخی ها از ارتفاع و هیجان تصریح کرد: ژنتیکی از ارتفاع و هیجانات این مدلی نمی ترسیم اما به طور طبیعی چون در ساعت های اولیه با اساتید می پریم ترسمان می ریزد و برای پروازهای مستقل وابسته به مهارت هایی که به دست آورده ایم نمی ترسیم.

وی درباره عادی شدن حس پرواز برای خلبان افزود: در آن شرایط جوی هرروز چیزی متفاوت را می بینیم و برایمان عادی نمی شود. دو هفته یکبار شیقت پرواز دارم  ولی هربار یک شرایط جوی دارد و این باعث می شود که کارکشته تر شوم.

در ادامه گفت و گو مادر این خانواده نیز گفت: اعظم طاهری فر هستم و سعی می کنم از خانواده ام حمایت کنم. نسبت به خانواده ام ترسو تر هستم اما همسر و فرزندانم وقتی که اراده کنند به چیزی برسند برای آن تلاش می کنند. فکر می کنم خدا هر کس را برای استعدادی آفریده است که روزی آن را شکوفا می کند و این اتفاق می تواند در هر سنی برای افراد بیفتد برای همین هیچ گاه جلوی پیشرفتشان را نگرفتم و اگر برایم سخت بود در درونم با خودم کنار آمدم. به نظر من پیشرفت محدودیت و جنسیت و سن و سال نمی شناسد برای همین وقتی همسرم این مسیر را انتخاب کرد او را تشویق کردم.

سید حسام الدین موسی کاظمی پسر خانواده خلبان بیان کرد: فرزند ارشد خانواده هستم که ادامه راه پدر را پیش گرفته ام و به علاقه کودکی ام جامه عمل پوشاندم.از ابتدا همه تفریحاتمان با پدرم بود و باهم رفیق هستیم و فهمیده ایم که در ماجراجویی ها به یکدیگر شارژ می دهیم. او همیشه مشوق من بوده است و هیچ وقت پشتش را خالی نکرده ام و همراهش بوده ام یادم نمی آید در این مدت جایی پا پس کشیده باشم.

وی تصریح کرد: خواهرم استعداد خوبی دارد و قطعا آینده خوبی خواهد داشت. نسبت به پدرم تجربه بسیار کمی دارم چون به خاطر سربازی وقفه بین فعالیتم افتاد و نمی توانم به پای پدرم برسم. پرواز مثل اثر انگشت است. هر پرواز با پرواز دیگر متفاوت است و هیچ دو پروازی شبیه به هم نیست و در عرض ده دقیقه شرایط جوی و شرایط هواپیما همه چیز را عوض کند.

وی افزود: خلبانی مثل رانندگی نیست؛ در رانندگی سواد و خواندن آیین نامه صرفا برای امتحان است و بیشتر مهارت در این زمینه مطرح است اما در خلبانی به همان اندازه که مهارت اهمیت دارد سواد به روز هم مهم است. شبی حداقل یک ساعت مطالعه باید در کار خودمان داشته باشیم که با تکنولوژی روز همراه باشد.

خلبان جوان ایرانی اظهار داشت: رامسر عروس شهرهای ایران است و به نظر من بهشت روی زمین است. این شغل در آن اقلیم عشق است که از لحظه به لحظه آن می توان لذت برد و از آن خسته نشوم.

موسی کاظمی درباره مدت زمان اخذ مدارک آموزش خلبانی نیز توضیح داد: افراد در دوماه به صورت فشرده اگر زمان بگذارند می توانند مدارک بین المللی خود را دریافت کنند.

در بخش دوم شب نشینی جلیل شعبانی کارگردان و نویسنده که به تازگی تهیه کنندگی فیلم «منصور» از زندگی نامه شهید ستاری را روی پرده سینما برده است گفت: من از کوچه های خاکی افسریه فعالیت هنری را آغاز کردم. در تئاتر مسجد فعالیت می کردم و بعد علاقه مند به کار سینما شدم و در هنرستان رشته گرافیک خواندم بعد وارد رشته تئاتر در دانشگاه شدم و کار سینمایی را آغاز کردم.

شعبانی تصریح کرد: پس از فارغ التحصیلی در زمینه فیلم برداری، مدیریت تولید، برنامه ریزی سینما، مجری طرح و در پایان تهیه کنندگی فعالیت کردم.

وی درباره فیلم «منصور» افزود: فکر می کنم در این ژانر فیلمی بود که خوب مورد توجه قرار گرفت.سرمدی کارگردان فیلم های مستند، مستندی را از زندگی شهید ستاری ساخته بود که آن را دیدیم و فهمیدیم قابلیت تبدیل شدن به سینمایی را دارد که با او وارد مذاکره شدیم و با سرمایه گذار صحبت کردیم و نوشتن فیلمنامه را آغاز کردیم سپس تصمیم گرفتیم خود سرمدی فیلمنامه را بنویسد چون در مرحله تحقیقات اشراف کامل داشت. فیلمنامه ۵ بار بازنویسی شد و بعد وقتی فیلم به پچختگی کامل رسید تصمیم گرفتیم که این فیلم را برای پرده سینما بسازیم.

تهیه کننده فیلم منصور گفت: چالشی که ابتدا در مراحل فیلمنامه نویسی داشتیم این بود که با دوستان در قید حیات شهید ستاری و فرمانده نیروی هوایی صحبت کردیم. نظر آن ها این بود که به همه ابعاد زندگی او بپردازیم که امکان آن در ۹۰ دقیقه فراهم نبود و نیازمند سریال بود به همین دلیل تصمیم گرفتیم فقط جنبه هایی از زندگی او را به تصویر بکشیم.

شعبانی اظهار داشت: موضوع ما در خط مقدم جبهه نمی گذرد بلکه پشت جبهه است و موضوع امروز جامعه هم هست که سعی می کند به مسئولان بفهماند که ما می توانیم قطعات هواپیما تولید کنیم که شاید بتوانیم جنگنده اف۵ تولید کنیم و ایجاد کردن این باور در ذهن مسئولان آن دوره کمی سخت بوده است.اگر شهید ستاری این موضوع را پایه گذاری نمی کرد امروزه پهپاد، موشک و صنایع دفاعی دیگر را نداشتیم و این خودباوری را شهید ستاری ایجاد کرد.

همچنین علیرضا زمانی نسب بازیگر این فیلم نیز در ادامه گفت:اصالتا تهرانی هستم ولی از زمین خاکی های اهواز شروع کردم چون پدرم نظامی بود و بخشی از زندگی را آن جا بودیم و تئاتر من هم از همان جا شروع شد. بعد از کار پوران درخشنده سال های سال در تهران تئاتر کار کردیم و در کشورهای دیگر اجرا داشتیم و بعدهم وارد تصویر شدیم.

زمانی نسب تصریح کرد: در «منصور» نقش سرهنگ غلامپور را بازی کردم که از دوستان صمیمی شهید ستاری بوده اند و با او دوره آموزشی را در امریکا گذرانده بودند و دوستان نزدیکی برای هم بوده اند. هنوز هم در قید حیات هستند و کار اصلیشان در آن زمان دور زدن تحریم ها بوده است. از ابتدا با نگاه کارگردان آشنا نبودیم و مدتی کار کردیم که با خط فکری کارگردان بیشتر آشنا شویم. دورهمی های نقد فیلم برگزار می کردیم. آقای کیومرث مرادی بازیگردان این فیلم نیز به من کمک های زیادی در این راستا کرد.

وی افزود: تازه توانسته ام فیلم را ببینم و مقداری دچار برش و سانسور شده بود و سکانس های حذف شده از نقش من برای فشرده سازی و و کوتاه کردن زمان اثر بوده است. کارگردان از اثر راضی بود و امیدوارم نسخه اصلی کار که تا چند وقت دیگر بر روی پلتفرم ها می آید کامل باشد.

بازیگر فیلم سینمایی منصور گفت: نمی توانیم پاک کن برداریم و معاصرها را از تاریخ پاک کنیم. اتابک نادری نقش رفسنجانی را داشت که حدود ده دقیقه از نقش او حذف شده است و این حرکت خوبی نیست. فیلم اثر فاخری است به دلیل اینکه حس غرور را برای بیننده تداعی می کند و حس همه کسانی که فیلم را می دیدند حس خوبی بود. پیش از این هیچ شناختی جز اسم یک اتوبان از او نمی دانستم.

زمانی نسب تصریح کرد: در ابتدا فکر می کردیم اگر بخواهیم مخاطب را جذب کنیم باید از چهره های دیده شده استفاده کنیم و به سراغ این موضوع هم رفتیم اما در مذاکرات انجام شده متوجه شدیم اگر بخواهیم نقش قابل باوری بسازیم نمی توانیم از چهره های زیاد دیده شده روی پرده سینما استفاده کنیم برای اینکه در نقش هایی کلیشه شده اند و باورش برای نقش سخت می شود و به سمتی رفتیم که بازیگرهای حرفه ای و کمتر دیده شده تئاتر استفاده کنیم.

وی افزود: تست های مختلفی انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که آقای قصابیان فیزیک خوبی دارند و بازی خوبی برای فرمانده مقتدر نیروی هوایی خواهند بود. احساس می کنم تماشاگر این نقش را باور می کند.

  • نویسنده : خبرنگار پایگاه خبری صدای نایین