خانه‌های سنتی؛ رونق گردشگری یا معضل اجتماعی؟!
خانه‌های سنتی؛ رونق گردشگری یا معضل اجتماعی؟!
حفظ و احیای خانه‌های سنتی می‌تواند در جریان درآمدزایی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان نایین بسیار موثر باشد اما متأسفانه آن چیزی که امروزه از این خانه‌ها برای آیندگان بجای مانده است، مخروبه‌ای بیش نیست!

به گزارش پایگاه خبری صدای نایین، شهرستان نایین با قدمت ۳ هزار ساله یکی از شهرهای تاریخی مهم کشور محسوب می‌شود که وجود آثار و بناهای تاریخی فراوان و متعدد و ۱۰۲ هکتار بافت تاریخی و فرسوده نایین را به شهر هزاره‌های تاریخی معروف کرده است.

بناهای سنتی علاوه بر مرکز بافت تاریخی در محوریت نارین قلعه، در اقصا نقاط این شهرستان نیز پراکنده شده‌اند که خانه‌های قدیمی بخشی از این نمای تاریخی محسوب می‌شوند.

خانه‌های خشت و گلی نایین دارای تکنیک‌های طراحی خاص منطقه بوده که به منظور تنظیم شرایط محیطی در برابر عوامل ناهمساز مناطق کویری ایجاد شده است و یک محیط مطلوب و مناسب برای زندگی ساکنین را فراهم کرده است.

حفظ و احیای خانه‌های سنتی علاوه بر حفظ میراث معماری اصیل ایرانی می‌تواند با تغییر کاربری به بوم‌گردی‌های بزرگ گردشگری در جریان درآمدزایی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان بسیار موثر باشد و یا حتی تعمیر و نگه‌داری ساده از آنان در بهبود وضعیت اسف‌بار مسکن نایین بسیار اثربخش است.

اما متأسفانه آن چیزی که امروزه از این خانه‌ها برای آیندگان بجای مانده است، مخروبه‌ای بیش نیست! خانه‌های قدیمی با مرگ بزرگان‌شان به فراموشی سپرده شده‌ و در جریان اختلافات خانوادگی رها شده‌اند.

این بناها در پی عدم توجه و رسیدگی از طرف صاحبان ملک و همچنین مسئولین امر، به خرابه‌های نازیبا و پر دردسر تغییر کاربری داده‌اند و یا با تخریب کامل آن‌ها، زمین‌های مخروبه‌ای شده‌اند که امروزه یکی از معضلات مهم شهرستان نایین محسوب می‌شوند.

گلایه مردم از تبدیل این اماکن به محل تجمع زباله، مخروبه‌های ساختمانی، جانوران موذی، سگ‌های ولگرد و حضور معتادین و مطالبه از شهرداری، از درخواست‌های مکرر شهروندان نایینی برای رسیدگی به این امر در بخش صدای مردم بوده که سوژه گزارش امروز صدای نایین است.

پیام یکی از شهروندان در بخش صدای مردم:

«سلام تو کوچه ما بن بست هستش فکرکنم بدونید کجاست یه زمین مخروبه شده محل ریختن زباله و…. از همه بدتر چون تاریکه پاتوق معتادین شهر و غیر. چندین بار هم به شهرداری و شورای شهر هم گفتیم، یه درخواست دیگه هم بهشون گفتیم که یه سطل زباله یا داخل کوچه بذارند یا سرکوچه که اهالی و ساکنین اذیت نشن و موجودات موذی و… جمع میشن یا حداقل رفتگران داخل بن بست ها هم بیان. اگه زحمتی نیست یه پیگیری بفرمائید یا یه گزارش تهیه بکنید تا همه تکلیف این کارشون رو بدونند»

این مخروبه‌ها علاوه بر معضلات زیستی، بهداشتی و اجتماعی، چهره نازیبایی از شهر به نمایش گذاشته که در معرفی آن چهره تاریخی و ماندگار شهر نایین می‌تواند اثر نامطلوب بگذارد‌.

  • نویسنده : خبرنگار صدای نایین