گزارشی از برگزاری پیش نشست کنگره بین‌المللی میرزای نائینی در شهرستان نایین
گزارشی از برگزاری پیش نشست کنگره بین‌المللی میرزای نائینی در شهرستان نایین
پیش نشست کنگره بین‌المللی میرزای نائینی با موضوع ابعاد شخصیت علمی و اجتماعی میرزای بزرگ نائینی در سالن امام خمینی(ره) شهرستان نایین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای نایین، مرحوم محقق حضرت آیت الله میرزا محمدحسین نائینی متولد ۲۶ خرداد ۱۲۳۹ در نایین، مرجع تقلید شیعه از علمای بزرگ و نامداری است که در حوزه علمی جهانی تشیع شخصیت جهانی دارد.
در حالی که ما ایرانیان مدعی چنین شخصیت علمی هستیم در عراق هم مدعی هستند این عالم چهره علمی نجف است که همه‌ی دنیا از او بهره برده‌اند و او را با نام میرزای نجفی نائینی خطاب می‌کنند.
میرزای نائینی شخصیت شناخته شده عالم اسلام که به تعبیر آیت الله وحید خراسانی اعجوبه است، از علمای تاثیرگذار در عرصه‌های فرهنگی، علمی، فقهی، سیاسی و اجتماعی بوده و در اصول و وفقه بی نظیر است.


مدیریت حوزه‌های علمیه سراسر کشور برنامه‌ریزی کرده است تا بتواند زمستان امسال یا نهایتاً ابتدای سال بعد، به مناسب یکصدمین سال هجرت این عالم کنگره بین‌المللی میرزای نائینی را در نجف، مشهد مقدس و قم برگزار کند.
به همین مناسبت پیش نشست کنگره با موضوع ابعاد شخصیت علمی و اجتماعی میرزای نائینی در ۲۱ مهرماه سال جاری در شهرستان نایین با حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان و شخصیت‌های علمی و فرهنگی از حوزه‌های علمیه قم، اصفهان و نایین برگزار شد.

حجت الاسلام احمد فرخ فال دبیر کل کنگره در این پیش نشست علمی و اجتماعی ضمن تشکر از دست اندرکاران برگزاری پیش نشست، بیان کرد: بحمد الله در عصر با برکت جمهوری اسلامی به رهبری با صلابت امام خامنه‌ای، حوزه‌های علمیه این سعادت را دارد که نکوداشت مفید و موثری در عرصه بین‌الملل از یکی از شخصیت‌ها و فقهای برجسته خود داشته باشد.


وی افزود: کنگره بین‌المللی مرحوم میرزای نائینی با مشاوره و هماهنگی با مراجع عظام در ایران و در عراق این توفیق را دارد که امروز در زادگاه آن فقیه وارسته این پیش نشست باعظمت را داشته باشد.
دبیر کل کنگره تصریح کرد: عقبه علمی کنگره با تشکیل چهار کمیته علمی فقه و اصول، اندیشه‌های سیاسی، سیره و زندگی‌نامه و قرآن و حدیث کار خودش را با دستور و ابلاغ مدیر حوزه‌های علمیه آغاز کرده است.
وی ادامه داد: این کمیته‌ها متشکل از اساتید برجسته سطوح عالی داخل و خارج هستند که بیش از ۷۰ موضوع را به عنوان مداخل و مناهج مباحث فقهی، اصولی، کلامی، قرآن و حدیث و مباحث معنوی استخراج کرده‌اند و فضلا و اندیشمندان در ایران و عراق مشغول نوشتن ابعاد علمی این شخصیت بزرگوار هستند.
فرخ فال خاطرنشان کرد: دبیرخانه کنگره بیش از ۱۷۰ مقاله در ابعاد و موضوعات مختلف را دریافت کرده که حدود ۶۰ مقاله مورد ارزیابی قرار گرفته است و در این فرصت باقی مانده تا برگزاری اصل کنگره، شاهد دست نوشته‌های علمی فضا و اندیشمندان خواهیم بود.
وی اضافه کرد: آن چه که اهمیت دارد این است که باید کنگره بین‌المللی میرزای نائینی یک اثر علمی جامع منسجم از خود باقی بگذارد و در این جهت موسوعه‌ای با حدود ۳۶ جلد در حال تدوین و تنظیم هست که در این کنگره ارائه خواهد شد.
در ادامه حجت الاسلام محمد مطهرخو نماینده ولی فقیه در شهرستان نایین، گفت: حضرت آیت الله میرزای نائینی مرجعی بصیر، عالمی بزرگ و اندیشمندی توانا و به قول آقابزرگ تهرانی، عالمی پرهیزگار، صالح، بی‌اعتنا به ظاهر دنیا و بی‌توجه به مقام و ریاست بودند.


وی افزود: ما حسن توجه به جایگاه عالمان را از ائمه خدا آموختیم و تجلیل و تکریم مقام شامخ میرزای نائینی به این صورت، جای بسی تشکر و قدردانی دارد.
مطهرخو با اشاره به حدیث امام هادی(ع) در خصوص اهمیت جایگاه علما در زمان غیبت حضرت مهدی(عج) بیان کرد: تکریم عالم تکریم جایگاه علم است، علمی که اهل بیت عصمت و طهارت و دین مبین اسلام به جایگاه آن در زندگی دنیا بسیار سفارش فرمودند.
وی ادامه داد: طبق کلام ائمه هدی اگر در زمان غیبت علما نبودند که مردم را به سوی حضرت فراخوانند و با حجت‌های الهی از دین خدا دفاع کنند و بندگان را از گام شیاطین برهانند، بی گمان همه مردم از دین خدا برمی‌گشتند.
نماینده ولی فقیه در شهرستان نایین از علما، فضلا و فرهیختگان حوزه و دانشگاه خواست که در آینده این ارزش‌گذاری‌ها ادامه داشته باشد و جز برنامه‌های اصلی فرهنگی کشور قرار بگیرد.


مرتضی توکلی رئیس دبیرخانه کنگره بین‌المللی میرزای نائینی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری صدای نایین گفت: در سال ۱۳۷۹ از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان برنامه گرامیداشت مرحوم میرزای نائینی در قالب یک نشست و خیلی محدود برگزار شد اما این کاری که حوزه دنبال می‌کند به عنوان یک کنگره بین‌المللی است که از چند کشور اساتید، بزرگان و شخصیت‌های علمی و اجتماعی مقالاتی را ارائه کردند.
وی افزود: رویکرد این کنگره با نگاه بازتر و در سطح وسیع‌تر با مرجعیت حوزه علمیه در قم و نجف پیش‌بینی شده است.
توکلی تصریح کرد: دبیرخانه کنگره بین‌المللی میرزای نائینی تا مدت‌ها بعد از برنامه فعالیت دارد و سایت و کانال کنگره در سطح وسیع‌تر فعال و پاسخگو خواهد بود.
وی اضافه کرد: انتشار بالغ بر ۳۶ جلد از آثار مرحوم آیت الله نائینی، انتشار حدود ۳ جلد از مجموعه مقالات کنگره و چاپ کتابی به حدود هزار صفحه به همراه ضمائم از سیره و زندگی‌نامه مرحوم میرزای نائینی از خروجی کنگره بین‌المللی خواهد بود.
رئیس دبیرخانه کنگره خاطرنشان کرد: مرحوم میرزای نائینی مجوز علم اصول بوده و کمتر درسی پیدا می‌کنید که نام این عالم در مباحث اصولی و فقهی نباشد و نظرات آیت الله نائینی در مباحث حکومتی و دینی با صاحب نظران مشروطیت همراه بوده که هم اکنون طرفدار زیادی در دنیای اسلام دارد.

  • نویسنده : فاطمه محمدی محمدی