خاطره‌سازی برای ایرانیان خارج از کشور توسط هنرمند نائینی
خاطره‌سازی برای ایرانیان خارج از کشور توسط هنرمند نائینی
برنامه‌«شب‌روشنی»شبکه جام جم برنامه ای است که خاطره‌سازی برای ایرانیان خارج از کشور توسط هنرمند نائینی به نمایش می گذارد.

به گزارش پایگاه خبری صدای نایین، شبکه جام‌جم تلاش کرده برنامه‌های متنوع و مفرحی را به مخاطبان تقدیم کند. ازجمله این برنامه‌ها می‌توان به «شب‌روشنی» اشاره کرد که سعی داشته در قالب آیتم‌های متنوع، یک برنامه متمایز را روی آنتن ببرد. این برنامه درواقع یک مجله شبانه است که تلاش کرده طیف مخاطبان متنوعی را به سمت خود بکشاند.

به‌عنوان‌مثال در آیتم روشنا، دکتر رضا چهرقانی به موضوع ادبیات و زبان فارسی می‌پردازد و در بخش سیر تا پیاز، مروری بر اخبار صورت می‌گیرد. همچنین در بخش ایرانگردی به شهرستان‌های مختلف می‌رود. آیتم کتابگرد، با اجرای جعفر فریدزاده است و در نهایت در بخش یادگاری، گشت‌وگذاری در شهرها خواهد بود. این برنامه در فصل جدید خود هم همین تنوع را رعایت کرده تا یک برنامه با محتواهای متفاوت روی آنتن ببرد. شب‌روشنی کاری از گروه اجتماعی و اقتصادی، به تهیه‌کنندگی حسین پورصلعی‌نائینی و اجرای زهرا شوقی است که یک برنامه شبانه متفاوت بوده و آیتم‌های متنوعی را روانه آنتن کرده. گزارش پیش‌رو، گفت‌وگوی جام‌جم با حسین پورصلعی‌نائینی، تهیه‌کننده و کارگردان برنامه شب‌روشنی است. حسین پورصلعی‌نائینی، تهیه‌کننده و کارگردان شب‌روشنی درخصوص اهداف فصل تازه برنامه به جام‌جم می‌گوید: برنامه شب‌روشنی، امسال تقریبا از اردیبهشت‌ماه و همزمان با نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، آیتم کتابگرد خود را کلید زد و بخش‌هایی را در نمایشگاه کتاب روی آنتن برد اما خود برنامه درواقع یک مجله فرهنگی شبانه برای ایرانیان و فارسی‌زبانان مقیم خارج از کشور است که بعد از آن کامل شد.

توجه به پاسداشت زبان فارسی
وی ادامه می دهد: این برنامه، بخش‌های مختلفی دارد. یک بخش روشناست که به پاسداشت زبان فارسی و اتفاقاتی می‌پردازد که در عرصه زبان فارسی از طریق آدم‌های متفکر افتاده است؛ چه فارسی‌زبانان ایرانی و چه آنهایی که خارج از ایران هستند. حضور این بزرگان در بخش روشنا از یک گپ‌وگفت دوستانه در ارتباط با مسائلی مثل شاهنامه، گلستان، بوستان، آموزش زبان‌فارسی در کشورهای خارجی و صورت می‌گیرد. مجری بخش روشنا آقای دکتر رضا چهرقانی هستند که تلاش می‌کند به‌عنوان یک پل ارتباطی، به زبان‌فارسی نگاه ویژه‌ای داشته باشد. بخش بعدی، سیر تا پیاز است که مجری آن سیدمهدی حسینی به اقصی‌نقاط ایران سفر می‌کند تا فرهنگ، گویش و پخت غذاهای محلی در محیط خارج از آشپزخانه و داخل طبیعت و جاذبه‌های گردشگری را از منظر غذا برای ایرانیان خارج از کشور به تصویر بکشد. این آیتم یک ویژگی خاص دارد که مخاطبان برنامه از طریق پیامک‌ها و درخواست‌هایی که دارند ــ چه آنهایی که خارج و چه آنهایی که در داخل هستند ــ پیشنهاد می‌کنند که برای این آیتم به کدام نقطه ایران
سفر کنیم.

توجه به میراث بومی
وی ادامه می‌دهد: ویژگی قسمت سیر تا پیاز نسبت به برنامه‌های مشابه رسانه‌ملی، این است که از جنس خود طبیعت و اقلیم منطقه کار می‌شود. حتی آقای حسینی وقتی به یک منطقه می‌رود، لباس محلی آن منطقه را می‌پوشد تا آن آیتم را اجرا کند. بخش دیگری که در مجله تصویری شب‌روشنی است، آیتم کتابگرد است که با اجرای جعفر فریدزاده روی آنتن می‌رود و از منظر کتاب، با سفرهایی که دارد، نقاط مختلف را به تصویر می‌کشد و مصاحبه با مولفان، مترجمان و دیگر دست‌اندرکاران حوزه کتاب را که کمترشناخته‌شده هستند برای مخاطبان به تصویر می‌کشد. در کنار آن، کتابخانه‌های قدیمی را که کمترشناخته‌شده‌اند، در این آیتم می‌بینیم.

صحبت از یادگاری‌های تاریخی
وی می‌گوید: بخش دیگر، یادگاری است که روایتی درباره اشیایی است که در زندگی روزمره ما حضور دارند و از آنها استفاده می‌کنیم و کمتر آگاهی داریم که اینها چه زمانی وارد زندگی ما شدند. مثلا سماور که روسی است اما مهد آن در بروجرد است. همین شیء به‌ظاهر ساده در قدیم و در خانه مادربزرگ‌ها حضور داشته، باعث جمع‌شدن افراد خانواده دور هم می‌شد و یک نقطه تمرکز بود. ما یک آیتم را درباره سماور تولید کردیم و از این گفتیم که چه بوده و چطور ساخته شده. در شهرهای دیگر مثل نایین و یزد و اردکان، درباره صنایع‌دستی که به همین شکل در زندگی روزمره ما حاضرند و مردم اطلاعات کامل نسبت به آن ندارند هم توضیح دادیم. مثل صنایع شیشه‌گری یا همین عینک که روی چشم بعضی‌ از ماست. بخش کوتاه دیگر سبوی تشنه است که دکتر آذر آن را در دست دارند و راجع به آنچه در رفتارهای روزانه ما دخالت دارد ــ مثل نوع دوستی یا حسادت ــ جملات کوتاهی بیان می‌شود. مجموع این برنامه‌ها، با حضور رضا شوقی که مجری اصلی است، مجله تصویری را شکل می‌دهد.

خاطره‌یک خانه قدیمی

حسین پورصلعی‌نائینی، تهیه‌کننده و کارگردان برنامه شب‌روشنی عنوان می‌کند: بخش‌های مختلف برنامه در نقاط مختلف کشور تولید می‌شود اما پلاتوهای اصلی برنامه و بخش روشنا را تلاش کردیم در یک خانه قدیمی در تهران به نام «اردیبهشت» تولید کنیم. دلیلش این بوده که بیننده بیشتر فضای استودیویی می‌بیند و فضای سنتی با توجه به آمار ایرانیان مقیم خارج از کشور، بیشتر تاثیرگذار خواهد بود.  ارتباط این آیتم‌ها با حضور زهرا شوقی خواهد بود. تهیه‌کننده و کارگردان برنامه شب‌روشنی همچنین تاکید می‌کند: مجله شب‌روشنی یک بسته کامل است که سیاست خود را بر این گذاشته که زبان‌فارسی به‌عنوان یک سفیر فرهنگی و پل ارتباطی باشد. شاید نسل دوم، سوم و چهارم ایرانیان خارج ازکشور با آنچه که باعنوان جاذبه‌های گردشگری داریم آشنا نباشند. وظیفه خودمان دانستیم در این مجله، تمام مناطق را معرفی کرده و به تصویر بکشانیم و تجدیدخاطره برای‌شان باشد.

 

  • نویسنده : حمیدرضا پوربافرانی
  • منبع خبر : روزنامه جام جم